اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام وزیر ارشاد در امور قرآنی خبر داد

بودجه 200 میلیارد تومانی مجلس برای افزایش فعالیت‌های قرآنی

خبرگزاری فارس: قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی گفت: سال 91 سال انقلاب قرآنی در کشور خواهد بود.

بودجه 200 میلیارد تومانی مجلس برای افزایش فعالیت‌های قرآنی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی پیش از ظهر امروز در هم‌اندیشی پژوهشگران برتر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: تمام جهان و مخلوقات بر اساس آیات قرآن طراحی شده و نظام خلقت به طور کامل با آیات الهی هماهنگ است.

وی ادامه داد: قرآن جایگاهی دارد که معیار و ملاک در سعادت و شقاوت افراد محسوب می‌شود و افراد به تعداد آیاتی که خوانده و فهمیده‌اند، در بهشت مراتب بالاتری کسب می‌کنند و به تعداد آیاتی که در زندگی فردی و اجتماعی از آن غفلت کرده‌اند، در جهنم پایین می‌روند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی خاطر نشان کرد: قرآن چنان جایگاهی دارد که مشاهده می‌کنیم تنها جایی که پیامبر(ص) در آن امت خود را نفرین می‌کند، زمانی است که قرآن را رها کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مهجور گذاشتن قرآن گناهی عظیم است ابراز داشت: آنطور که از قرآن دریافت می‌شود، مهجوریت به زمانی گفته می‌شود که ما از نظر ظاهری به قرآن احترام کرده، برای آن بزرگداشت برپا کنیم اما حقیقت و نور قرآن در جامعه مورد غفلت واقع شده باشد.

محمدی گفت: خادم کتاب خدا بودن یک توفیق بزرگ الهی است و اگر کسی می‌خواهد این توفیق را آنطور که باید درک کند، باید تلاش کند قرآن را از مهجوریت نجات دهد.

وی با بیان حساسیت‌های فعالیت در زمینه قرآن افزود: فعالیت‌های قرآنی معجزه نمی‌کند و حتی امکان دارد نتیجه عکس نیز داشته باشد.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی ادامه داد: توسعه فعالیت‌های قرآنی همیشه به توسعه قرآن در جامعه منجر نمی‌شود، آنچه ما باید در جریان این توسعه فعالیت‌ها به آن برسیم، توسعه فرهنگ قرآنی است.

وی اذعان داشت: ترویج معرفت قرآنی هفت محور را شامل می‌شود که روان‌خوانی، زیبا خوانی، تدبر و فهم آیات از آن جمله است.

محمدی گفت: ضلع دوم این مثلث ایمان به قرآن است که در کنار مسائلی مانند ایمان به خدا و ایمان به رسول خدا از واجبات دینداری محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: ایمان مقوله سطحی نیست و برای رسیدن به آن لوازمی احتیاج داریم که یکی از لوازم آن شوق قلبی به یک موضوع است؛ در واقع معرفت پایه یک نوع شوق و علاقه می‌شود که نتیجه آن ایمان است.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی اظهار داشت: در واقع می‌توان گفت ایمان دارای دو رکن عقیده و علاقه است و این دو رکن باید مانند دو بال برای رسیدن به یک باور عمیق باطنی در کنار هم قرار بگیرند.

وی افزود: بسیاری با قرآن آشنا شدند اما به این دلیل که ایمان باطنی نسبت به آیات نداشته‌اند، به بیراهه کشیده شده‌اند.

محمدی گفت: ضلع سوم و میوه معرفت و ایمان، عمل است که اگر بروز و ظهور نداشته باشد، ایمان و معرفت به تنهایی کاربردی ندارند و حتی موجب نفرت جامعه از مؤمنان می‌شوند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ابراز داشت: قسمت عمده مشکلی که سبب می‌شود برخی از فارغ‌التحصیلان حوزه و دانشگاه به مایه شرمندگی برای این نهادها تبدیل شوند، این است که این سه ضلع در آنان به صورت متقارن رشد نکرده است.

وی ادامه داد: افرادی که در حوزه دین و قرآن کار می‌کنند اما معرفت، ایمان و عمل را به طور موازی در خود پرورش می‌دهند در واقع برای قرآن و دین خطرناک هستند.

محمدی با اشاره به اینکه قرآن هدایت‌کننده به راه پایدارتر است افزود: در تاریخ آمده هنگامی که از معصومین(ع) درباره راهی که قرآن به آن هدایت می‌کند، پرسیده می‌شود، این بزرگواران موضوع ولایت را مطرح می‌کنند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد: در واقع ولایت پایدارترین راهی است که به سوی حقیقت وجود دارد و اگر قرآن بدون ولایت اتخاذ شود، موجب گمراهی افراد می‌شود.

وی گفت: محور هر چیزی در عالم ولایت است و هرگاه لحظه‌ای از دایره ولایت خدا خارج شویم، به ولایت شیطان رو آورده‌ایم.

محمدی با اشاره به نقش حوزه علمیه در شناساندن قرآن به جامعه ابراز داشت: آنچه امروز در حوزه‌های علمیه به عنوان تفسیر رواج دارد، در واقع تعلیل آیات در قرآن است.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی خاطر نشان کرد: تفسیر قرآن به معنای واقعی کلمه در صورتی محقق می‌شود که ما مسائل و مشکلات خود را به قرآن عرضه کنیم و پاسخ‌ها را در زمینه‌های مختلف از قرآن بیابیم.

وی افزود: نظام‌های معرفتی که بسیاری از امور در آن هنوز بی‌پاسخ مانده است، نظام‌های زندگی و تعاملات اجتماعی و مسائل مستحدثه از اموری است که باید به قرآن عرضه شود تا درباره آن جواب گرفته شود.

محمدی با اشاره به ضرورت شروع برنامه‌های قرآنی از سنین کودکی اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که به منظور ترویج فرهنگ قرآنی در نظر گرفته شده است، تاسیس 10 هزار خانه نور در سراسر کشور است که آموزش قرآن را از سنین کودکی به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه سال 91 سال انقلاب قرآنی در کشور است، گفت: پایان سال 90 بودجه تصویب شده در مجلس برای امور قرآنی که بالغ بر 200 میلیارد تومان است به بدنه مدیریت قرآنی کشور تزریق شد و این موضوع دست ما را برای تحقق پروژه‌های قرآنی در سطح وسیع باز می‌کند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی ابراز داشت: بیشترین بخش از بودجه قرآنی در کشور را حوزه‌های علمیه با توجه به وظایفی که دارند، جذب خواهند کرد و در این راستا در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران 30 مصوبه در این موضوع دیده شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کمک به توسعه فعالیت‌های کانون‌های پژوهش قرآن، کمک به کتابخانه‌های تخصصی قرآن، کمک به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه مسائل قرآنی، حمایت از پایان‌نامه‌های قرآنی و انجام طرح‌های قرآنی از مصوبه‌هایی است که در این زمینه تعریف شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول