اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری کرمان:

آثار مثبت اجتماعی هنر تعزیه را فراموش نکنیم

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه هنری استان کرمان گفت: نباید شأن و وقار این هنر را از یاد ببریم و آثار مثبت اجتماعی و تأثیرات عمیق روحی و اخلاقی تعزیه را فراموش کنیم.

آثار مثبت اجتماعی هنر تعزیه را فراموش نکنیم

عباس سالاری روز گذشته در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین سوگواره تعزیه ده‌زیار کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: هنرمندان در اجرای تعزیه جان و نفس خود را وقف می‌کنند تا معرفت و آگاهی عزاداران را نسبت به سیره اهل بیت (ع) و بیان مصیبت‌های وارده بر ایشان افزایش دهند.

وی دلیل ماندگاری تعزیه را نسبت به سایر هنرها، مردمی بودن آن دانست و افزود: نباید شأن و وقار این هنر را از یاد ببریم و آثار مثبت اجتماعی و تأثیرات عمیق روحی و اخلاقی تعزیه را فراموش کنیم.

همچنین هوشنگ انکوتی دبیر نخستین سوگواره تعزیه ده‌زیار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه هشت گروه تعزیه در این سوگواره اجرای تعزیه داشتند، اظهار داشت: گروه‌های تعزیه‌ای از محی‌آباد، هوتک، ده‌زیار، چترود، کهنوج و سرآسیاب در این سوگواره شرکت کردند.

وی وحدت و همدلی گروه‌های تعزیه را سبب برگزاری باشکوه این سوگواره عنوان کرد و بیان داشت: به طور کلی پیش نیاز ورود به عرصه تعزیه اخلاص و همدلی است که در این سوگواره به وضوح قابل مشاهده بود.

انکوتی به برگزیدگان این جشنواره اشاره کرد و گفت: از همه بچه‌خوان‌های گروه‌های شرکت کننده در سوگواره به منظور تشویق و ترغیب آنان در اجرای بهتر و ماندن در این عرصه معنوی تقدیر شد.

وی ابراز داشت: همچنین برگزار کنندگان سوگواره به پاس حضور معنوی گروه‌های تعزیه از مسئولان هشت گروه شرکت کننده به صورت ویژه و از تمام شبیه‌خوانان با اهدای لوح تقدیر قدردانی کردند.

دبیر نخستین سوگواره تعزیه ده‌زیار خاطر نشان کرد: در پایان از مجتبی جعفری، محمدمهدی میراحمدی، احمد عطایی، محمد افضلی، مهرداد نفیسی، مهلا افضلی، ثارالله انکوتی، مجتبی و حمید سعادتی، امیر نکویی، سیف‌الله صدقی و حسین نخعی به عنوان شبیه‌خوانان گروه تعزیه منتخب و برترین‌های سوگواره نیز با اهدای تندیس سوگواره تجلیل شد.

به گزارش فارس، نخستین سوگواره تعزیه روستای ده‌زیار کرمان به همت هیئت تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) و با همکاری حوزه هنری و صدا و سیمای استان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان، بخشداری چترود و دهیاری ده‌زیار به مدت یک هفته با استقبال باشکوه عزاداران و علاقمندان برگزار شد.

نخستین سوگواره تعزیه ده‌زیار پس از هشت روز عزاداری و رقابت گروه‌های تعزیه شهرستان کرمان با اجرای تعزیه شهادت حضرت عباس (ع) توسط گروه تعزیه منتخب سوگواره متشکل از برترین‌هایی از هشت گروه تعزیه شهرستان کرمان به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول