اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فکری به حال آثار قدیمی اصفهان کنیم

بناهای اصفهان نیازمند همت مسئولان میراث فرهنگی

خبرگزاری فارس: خبر ویرانی بازار ریسمان اصفهان در حالی به گوش رسید و دلیل آن بی‌احتیاطی کسبه‌ای در این بازار به دلیل تعمیر مغازه‌اش عنوان شد که این روزها شهر اسطوره‌ای اصفهان نیازمند همت مسئولان میراث فرهنگی برای حفظ آثار و ارزش‌های گرانبهایش است.

بناهای اصفهان نیازمند همت مسئولان میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اگر قصد داشته باشیم از اصفهان و آثار بی‌نظیر تاریخی‌اش سخن به زبان آوریم به همان زمانی باز می‌گردد که آن را اسپادانا یا سپاهان نام نهادند، این شهر افسانه‌ای با همه اعجاز و شگفتی‌هایش در دوره‌های تاریخ دستخوش برخی از ناملایمت‌ها قرار گرفته است و در دورانی نیز شاهد به اوج رسیدن این شهر زیبا بوده‌ایم، اما این روزها روزهایی است که اصفهان باز هم مورد بی‌مهری قرار گرفته است و همه زیبایی‌هایش محصور میله‌های آهنینی شده که گویی این جلوه‌های معماران زبردست روزگاران قدیم را در بند کشیده است.

اما کم نیست آثار تاریخی و گران‌بهای این شهر که به حال خود رها شده است و هیچ سازمان و ارگان و نهادی برای تعمیر و بازسازی و نظارت ویژه بر آن اقدام شایان توجهی انجام نمی‌‌دهد و به همین دلیل برخی روزها شاهد خبرهایی در مورد ویرانی بخشی و یا قسمتی از این ارزش‌های تاریخی می‌شویم و به تازگی نیز متوجه شده‌ایم که به دلیل بی‌احتیاطی کسبه‌ای در بازار ریسمان اصفهان در هنگام تعمیر مغازه خود بخشی از سقف این بازار ریزش کرده است.

بخشی از سقف بازار ریسمان که در حریم و محدوده مسجد جامع اصفهان قرار دارد، به دلیل گودبرداری غیراصولی و اجرای ناصحیح طرح زیباسازی بازار قدیم اصفهان فرو ریخت.

این بازار در دوره سلجوقیان ساخته شده اما در دوره‌های مختلف زمانی، مورد بازسازی قرار گرفته است.

بازار ریسمان به طور کلی و به لحاظ بازسازی به سه بخش تقسیم می‌شود، بخشی از بازار پس از بازسازی کلی دوران صفویه، دست نخورده باقی ماند و هم‌چنان نیز وجود دارد که سقف فرو ریخته متعلق به این بخش است و دو بخش دیگر قسمت‌هایی از بازار است که پیش از انقلاب و در دوران پس از انقلاب مورد بازسازی قرار گرفته و تاکنون نیز مشکلی برای این قسمت‌ها به وجود نیامده است.

این بخش فرو ریخته مربوط به دوران صفوی است و باید برای اجرای این امر ابتدا زیر سقف‌ها بسته می‌شد و سپس زمین گودبرداری می‌شد.

هم‌چنین شهردار منطقه 3 در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها بیان داشت: عملیات کف‌سازی بازار ریسمان تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد، این طرح با هماهنگی تمامی کسبه این محدوده به اجرا درآمده است.

منصور نجفی اشاره نمود: در حال حاضر سقف فرو ریخته شده از سوی صاحب مغازه مذکور با هماهنگی سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری و میراث فرهنگی در دست تعمیر است.

================

یادداشت از مهربان برندگی

================

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول