اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دفتر حفاظت از منابع آب ایران:

خاورمیانه مقصد بعدی بحران آب است

خبرگزاری فارس: معاون دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در چند دهه آینده خاورمیانه مقصد بعدی بحران آب است.

خاورمیانه مقصد بعدی بحران آب است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نعمت‌الله رضایی عصر امروز در همایش ملی بحران آب و پیامدهای ناشی در دانشگاه آزاد واحد مشهد اظهار داشت: به جز مناطق شمال و شرقی آفریقا، کمبود آب در خاورمیانه نیز نمود بیش‌تری نسبت به سایر قسمت‌های جهان دارد چرا که کشورهای خاورمیانه‌ای در منابع محدود آب‌های سطحی و زیرزمینی با همسایگان خود مشترک هستند و این مسئله در آینده‌ای نزدیک و در شرایطی که از هم‌اکنون بحران آب در منطقه در حال خودنمایی است می‌‌تواند به یکی از عوامل چالش‌زا در روابط کشورها تبدیل شود.

وی افزود: علاوه بر پیامدهای سیاسی بحران آب، این مساله بر توسعه اقتصادی و اجتماعی بیش‌تر کشورهای منطقه تاثیر می‌گذارد.

رضایی افزود: خاورمیانه بیش از پنج درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است، در صورتی که تنها کم‌تر از یک درصد منابع آبی را در اختیار دارد، در زمان حاضر دسترسی سالیانه به آب در منطقه حدود هزار و 200 مترمکعب به صورت سرانه برای هر نفر تخمین زده می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: از مدت‌های پیش مشکل کم‌آبی و تلاش برای تسلط بر منابع آب سبب آغاز جدالی پیدا و پنهان بین کشورهای منطقه بوده است.

وی ادامه داد: به جز اختلافات رژیم صهیونیستی با کشورهایی چون سوریه و اردن بر سر رودخانه‌ها و منابع آبی که پیشینه‌ای به درازای تاریخ تاسیس این رژیم اشغالگر دارد، در دهه‌های اخیر ترکیه، سوریه و عراق به عرصه رقابت‌های چالش برانگیز بر سر تقسیم منابع آبی وارد شده‌اند.

معاون مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: از یک سو ترکیه با وجود بهره‌مندی از وضعیت مناسب در زمینه منابع آبی با مشکل نبود استفاده بهینه از ذخایر آبی برای تامین نیازهای داخلی رو به ‌رو است.

وی اظهار داشت: در چند دهه اخیر سیاست طرح و اجرای یک سری پروژه‌های سد بندی در مناطق جنوب‌شرقی ترکیه برای افزایش ذخایر آبی در دستور کار رهبران آنکارا قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر سوریه، بنابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته کشور عراق نیز 80 تا 90 درصد آب بزرگ‌ترین رودخانه خود یعنی فرات را از دست می‌دهد، هر چند جاری بودن رود دجله در عراق می‌تواند از ابعاد فاجعه‌ بار کاهش منابع آبی فرات بکاهد اما این رود نیز با سدسازی‌های متعدد در آن بسیار آسیب‌پذیر بوده به طوری که استفاده موثر از رودهای کوچک‌تر نیز ‌‌نمی‌تواند کم‌آبی آن را جبران کند. 

انتهای پیام/آ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول