اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بنیان‌گذار بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس:

تمام گذشته تاریخی ایران در شاهنامه است

خبرگزاری فارس: بنیان‌گذار بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس گفت: شاهنامه فردوسی که براساس شاهنامه ابومنصوری است، تمام گذشته تاریخی ما را در خود جا داده است.

تمام گذشته تاریخی ایران در شاهنامه است

شهین سراج در حاشیه هفتمین کنگره بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: شاهنامه ابومنصوری که در آن تمام گذشته تاریخی ایران کهن تا دوره ساسانیان نگاشته شده و بیانگر سیر تاریخی ایران است، مأخذ شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است و از این‌روست که شاهنامه آینه تمام‌نمای تاریخ ماست.

وی با بیان اینکه شاهنامه فردوسی پاسدار زبان و فرهنگ فارسی است افزود: عوامل زیادی سبب ماندگاری شاهنامه فردوسی شده است، که از جمله آن می‌توان به زبان بلیغ و فصیح شاهنامه از یک سو و جنبه‌های تاریخی، ادبی، فلسفه، حکمت و اندرز از سوی دیگر اشاره کرد که همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا سبب ماندگاری شاهنامه فردوسی شوند.

سراج گفت: یکی از جلوه‌های زیبای شاهنامه، عشق به میهن است که در جای جای شاهنامه قابل بازبینی و کاوش است.

بنیان‌گذار بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس ادامه داد: چیزی که فردوسی را از دیگر شاعران هم عصر خودش جدا می‌کند، عشق او به میهن و سرودن شاهنامه برای زنده نگه‌داشتن زبان فارسی است و همین یکی از دلایل مهم ماندگاری شاهنامه فردوسی از میان صدها و هزارها کتاب ادبی دیگر است.

سردبیر سایت بهار فرانسه گفت: زنده نگه‌داشتن نام فردوسی سبب نگهبانی از فرهنگ غنی ایران است و با این کار می‌توانیم فرهنگ خودمان را به جهانیان معرفی کنیم.

وی افزود: متاسفانه جهان غرب با ادبیات آزادی و مشروطه ما زیاد آشنا نیست و بر این اساس یکی از اهداف بنیاد ملک‌الشعرای بهار شناساندن شاعران و ادیبان دوره مشروطه به جهان غرب است. 

بنیان‌گذار بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس با بیان این مطلب که شاعران دوره مشروطه بخش مهمی از تاریخ ادبیات و فرهنگ ایران است، افزود: ملک‌الشعرای بهار به عنوان یک شاعر آزادی‌خواه و وطن‌دوست باید به جهانیان معرفی شود، چرا که بهار در یکی از بحرانی‌ترین دوره‌ها پا به عرصه ادبیات گذاشت و به خاطر روح آزادی‌طلب خود 2 بار به زندان رضاشاه رفت.

وی ادامه داد: ملک‌‌الشعرای بهار سهم زیادی در معرفی و شناساندن فردوسی به جهانیان دارد، کم‌تر شاعری به اندازه بهار درباره فردوسی کنجکاو بود، او براساس شاهنامه و اشارات حکیم ابوالقاسم فردوسی یک سرنوشت‌نامه از فردوسی نوشت و منتشر کرد.

سراج در ادامه گفت: علت اینکه ملک‌الشعرای بهار به فردوسی علاقه‌مند بود، زنده نگه‌داشتن فرهنگ فارسی بود و در این زمینه پژوهش‌های فراوانی انجام داد که حاصل آن پژوهش‌ها تألیف کتاب‌های سبک‌شناسی، ادب فارسی، ترجمه چند متن پهلوی و غیره است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول