اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های کشور:

منطقه قره‌باغ خط مقدم و لبه برخورد اسلام و مسیحیت است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های کشور و اردبیل گفت: منطقه قره‌باغ خط مقدم و لبه برخورد اندیشه اسلامی در مقابل اندیشه مسیحیت است.

منطقه قره‌باغ خط مقدم و لبه برخورد اسلام و مسیحیت است

منصور حقیقت‌پور در حاشیه اختتامیه همایش بین‌المللی رسالت جهانی اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: قره‌باغ به لحاظ موقعیت سوق‌الجیشی منطقه دارای اهمیت و ارزش فوق‌العاده است و از این حیث کشورها هر کجا که خواسته‌اند از خود حفاظت کنند از این سرزمین استفاده کردند.

وی تصریح کرد: روس‌ها در قره‌باغ تغییرات جمعیتی و سیاسی می‌دهند و باریکه 65 کیلومتری در مرز ایران تا ارمنستان توسط روس‌ها عمداً ایجاد شده تا جغرافیای موجود پان‌ترکیست در این بخش را به دو بخش منقسم و اتحاد و انسجام را از بین ببرند.

حقیقت‌پور یادآور شد: روس‌ها زمانی که در منطقه قره‌باغ حاکم شدند تغییراتی را برای کنترل کل منطقه به ویژه در حوزه قفقاز با یک معماری قومیتی اعمال کردند.

وی گفت: در این تغییرات با جابه‌جایی جمعیت اقوامی را که به لحاظ سابقه تاریخی فکری و سیاسی با یکدیگر مخالف بودند در مجاورت هم قرار داد تا یک پازل امنیتی را بر اساس چینش اقوام در منطقه ایجاد و بازی قومیتی را در منطقه مدیریت کند.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: با این فکر چینش قومی برای تامین امنیت مرکز در حوزه آسیای میانه برای تاجیک‌ها و در منطقه قفقاز نیز برای آذری‌ها بیان می‌شود.

حقیقت‌پور ادامه داد: در اینجا روس‌ها در قره‌باغ یک جابجایی جمعیتی انجام دادند و در چند حوزه ایران، ایروان و ترکیه به قره‌باغ مهاجرت کردند تا با انداختن مسلمانان از اکثریت جمهوری خود مختار قفقاز را در اختیار ارامنه قرار دهند.

نماینده منتخب مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال 91 در یک استراتژیک جنگی قره‌باغ به کنترل کامل ارمنی‌ها درآمده و موفق شدند 20 درصد از خاک اسلامی آذربایجان را اشغال کنند.

حقیقت‌پور علت اصلی این جنگ را یادآور شد و گفت: ارمنستان در پیرامون آذربایجان، ترکیه، روسیه و گرجستان قرار دارد و در اصل ارمنستان به دنبال این بود که خود را به مرزهای ایران که مرزی امن و قابل قبول است رسانده و به لحاظ پشتیبانی‌‌‌ها بتواند با ورود به منطقه مدیترانه و دریای خزر از انزوای ژئوپولوتیک خارج شود.

وی نتیجه این جنگ را اشغال 20 درصد از خاک اسلامی و کنترل ارامنه، کشته و آواره شده یک میلیون انسان، 23 میلیارد دلار خسارت اجتماعی و اقتصادی منبعث از مهاجرت، کشته شدن 20 هزار و مجروحیت 50 هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت: در نهایت ارمنی‌ها علاوه بر حوزه قره‌باغ که 4 هزار و 400 کیلومتر بود  8 هزار و 800 کیلومتر را به تسلط خود درآورده تا خود را به مرز‌های ما نزدیک کنند.

استاد دانشگاه‌های کشور و اردبیل عامل اصلی شکست آذری‌ها در این جنگ را ناکارآمد بودن مدیریت دولتی و استفاده نکردن از نیروهای مردمی اعلام کرد و به خبرنگار فارس اظهار داشت: علیرغم اینکه وزن آذربایجان در این جنگ سنگین‌تر از ارمنی‌هاست، عامل اصلی شکست آنها فقدان روحیه جنگ در رهبران، فقدان روحیه در سربازان، خوش‌بینی نظام آذری‌ها که خیانت بزرگ دولت مردان آذری بود و... است.

حقیقت‌پور یادآور شد: علیرغم اینکه بسیاری از مسلمانان و ملت جهادی آماده کمک‌رسانی‌ به آذری‌ها در این جنگ بودند اما آنان هنر به کارگیری این نیروها را نداشتند و نبود دکترین مدون نظامی و هدایت جنگ اختلاف نظر در فرماندهان نظامی ارتش آذربایجان ضعف تجهیزات و ضعف آموزش منجر شد تا آذری‌ها شکست سنگینی بخورند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بهترین و شیواترین شکل رسالت خود را در این جنگ به کار بست و بنا به فتوای مقام معظم رهبری که فرمودند قره‌باغ خاک اسلام و برای هر کس در آن مکان اتفاقی بیفتد شهید محسوب می‌شود در تمام مقاطع حامی خاک و مردم آذربایجان بودند.

منتخب مردم اردبیل در مجلس نهم گفت: اگر دولت آذربایجان به وظایف خود عمل نکند و رسالت اسلامی خود را به انجام نرساند وظیفه ماست تا دست در دست هم داده و سازمان آزادی‌بخش قره‌باغ را با تاکید بر ارزش‌های اسلامی و انسانی پایه‌گذاری کنیم.

حقیقت‌پور در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس اظهار داشت: هر جا دولت ناکارآمد از آزادسازی خاک می‌شود ملت مسلمان آن را کنار می‌زند و آزادسازی قره‌باغ هم باید توسط سربازان جهان اسلام و با تاکید بر جوانان مسلمان آذربایجان صورت گیرد.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول