اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست اعضای شورای اسلامی کردستان:

حسن‌آباد یاسوکند بیجار با بحران کم‌آبی مواجه است

خبرگزاری فارس: نماینده شورای اسلامی شهرستان بیجار گفت: شهر حسن آباد یاسوکند در این شهرستان در فصل تابستان با بحران کم‌آبی مواجه است.

حسن‌آباد یاسوکند بیجار با بحران کم‌آبی مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، معصومه قنبرپور ظهر امروز در نشست با اعضای شوراهای اسلامی کردستان در سنندج اظهار کرد: باغات حسن‌آباد یاسوکند در سطح خاورمیانه ممتاز است اما به دلیل کم‌آبی باغات آن خشک شده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کم‌آبی در شهر حسن‌آباد یاسوکند مهاجرت به شهرهای تهران و زنجان افزایش یافته است، تصریح کرد: در سه ماهه فصل تابستان به دلیل کمبود آب در این منطقه مهاجرت روستائیان به شهرهای دیگر استان افزایش می‌یابد.

نماینده شورای اسلامی شهرستان بیجار و عضو شورای اسلامی کردستان اضافه کرد: جمعیت شهر حسن‌آباد یاسوکند از 7 هزار نفر به دلیل کم‌آبی و بحران آب در سه ماهه تابستان هم‌اکنون به 3 هزار و 30 نفر کاهش یافته است.

قنبرپور بر ارائه راهکارها برای جبران کم‌آبی و جلوگیری مهاجرت روستائیان شهر حسن‌آباد یاسوکند به شهرهای کشور تاکید کرد و خواستار اجرایی شدن عملیات ساخت سد شیخ‌بشارت برای برطرف کردن مشکلات کم‌آبی در این شهرستان شد.

* تاکید بر ساماندهی رودخانه داخل شهر بانه

نماینده شورای اسلامی شهرستان بانه نیز در ادامه بر ساماندهی رودخانه داخل این شهر تاکید کرد و گفت: برای ساماندهی این رودخانه اعتبارات ویژه‌ای نیاز است که باید در بخش اعتبارات لحاظ شود.

سیدعزیز علوی بر تسریع در کار مطالعاتی سد کانی سیف بانه تاکید کرد و افزود: این سد با توجه به وسعت زمین‌های کشاورزی زیرپوشش آن و بخش نمشیر لازم است که کار مطالعاتی و شبکه آبرسانی آن در کوتاه‌ترین زمان در دستور کار قرار گیرد.

وی به ساخت سد چومان از سدهای مرزی کشورمان اشاره کرد و یادآور شد: سهم استان کردستان از این سد مرزی 229 میلیون مترمکعب آب است و ساخت این سد از مرز سیرانبند بانه آغاز می‌شود.

* عدم کار کارشناسی در تخصیص آب به اراضی کشاورزی

نماینده شورای اسلامی شهرستان دهگلان هم در ادامه این نشست سهم کم آب نسبت به زمین‌های زراعی را به عنوان یک معضل اساسی نام برد و با اشاره به عدم کار کارشناسی و برخورد قانونی در تخصیص آب به اراضی کشاورزی اضافه کرد: اجاره‌های اراضی در فصل کاشت در استان بیشتر شده و همین امر موجب کمبود آب در دشت‌های شرق استان شده است.

حسین قادرمرزی تصریح کرد: در اطراف سد سنگ سیاه دهگلان اراضی مستعد کشاورزی زیادی وجود دارد که می‌تواند از سد ژاوه نیز تامین شود.

* اراضی کشاورزی سقز نیازمند حفر چاه است

نماینده شورای اسلامی شهرستان سقز هم گفت: اراضی کشاورزی این شهرستان نیازمند حفر چاه هستند که باید مجوزهایی برای حفر آنان داده شود.

اسماعیل احمدزاده اعلام کرد: در سفر مقام معظم رهبری به کردستان مجوز 100 حلقه چاه به استان داده شد اما شهرستان سقز تاکنون هیچ‌گونه مجوزی از این محل دریافت نکرده است.

وی در پایان بر تسریع در روند ساخت سد چراغ ویس سقز به منظور تامین آب کشاورزی منطقه تاکید کرد.

انتهای پیام/غ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول