اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

شاخص اصلی شوراها نظارت و تصمیم‌گیری است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اصلی‌ترین و شاخص‌ترین کار شوراها نظارت و تصمیم‌گیری است.

شاخص اصلی شوراها نظارت و تصمیم‌گیری است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی ظهر امروز در گردهمایی رؤسای شوراهای اسلامی شهر، روستا و شهرستان‌ و شهرداران شهرهای خراسان‌رضوی در تالار اجتماعات دادگاه تجدید نظر مشهد اظهار کرد: کارکرد شوراها نقش مستقیم بر زندگی مردم دارد و بر این اساس باید در راستای اعتمادزایی و ایجاد احساس نزدیکی با مجموعه مدیریتی جامعه گام برداشت.

وزیر سابق کشور ادامه داد: با توجه به جایگاه شوراها در آموزه‌های دینی و اجتماعی ما، باید کارکرد شوراها را بیش از پیش تبیین کرده و از جایگاه آن تفسیر روشن و دقیقی ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه مجموعه شوراها از جهات مختلف دارای اهمیت است، افزود: با خارج‌ کردن شوراها از ابهامات موجود و مشخص کردن دایره اختیارات و ارتباطات قانونی شوراها و هم‌چنین تفکیک نقش تصمیم‌گیری و نظارتی شوراها می‌توان جایگاه حقیقی شوراها را به طور واضحی ارائه کرد.

پورمحمدی با اشاره به آیات قرآن در ارتباط با شوراها تصریح کرد: با وجود آیات قرآنی در راستای اهمیت شوراها، کار مبنایی و اصولی در ارتباط با تحلیل و تفسیر گسترده جایگاه شوراها و تشریح فقهی این آیات انجام نشده است و در این زمینه کم کاری صورت گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: براساس این دسته از آیات قرآن کریم هر فردی که در جایگاه مدیریتی می‌نشیند باید از حسن برخورد و حسن سلوک برخوردار بوده و بتواند در زمینه هدایت و مشورت‌گیری و رای‌زنی با دیگران موفق عمل کند.

شوراها مولود مبارکی برای کشور محسوب می‌شوند

پورمحمدی گفت: براساس تمام مستندات موجود از عملکرد شوراها، مجموع کارکرد شوراها در ارتباط با مشکلات، قوت‌ها و ضعف‌ها مثبت و قابل دفاع است و در حقیقت شوراها مولود مبارکی برای کشور محسوب می‌شوند.

وزیر سابق کشور کسانی که در رد و حذف شوراها نظر می‌دهند را دارای اذهان ضعیف و بدون پشتوانه فکری عنوان کرد و ادامه داد: کار شوراها کار بسیار سختی است و با توجه به اینکه ما رفتار جمعی چندان همگرایی نداشته و مشکل رفتار و تصمیم گیری جمعی داریم به مراتب دشوار‌تر است اما این به آن معنی نیست که شوراها در مسیر درستی حرکت نمی‌کنند و نباید آن را تعقیب کرد.

وی در ارتباط با ویژگی‌های فرد مورد مشورت قرار دهنده و شوراها براساس آموزه‌ها و تفکرات دینی عنوان کرد: عمل بر پایه تدین، عقلانیت و تدبیر، دل‌سوزی، راز نگه‌داری و امین جامعه بودن از جمله ویژگی‌های شوراها براساس آموزه‌ها و تفکرات دین اسلام محسوب می‌شوند.

دولت هر چه محدودتر باشد به وظایف حاکمیتی خود بهتر عمل می‌کند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: وظیفه دولت اقدامات و انجام وظایف حاکمیتی است و هر چه محدودتر شود بهتر می‌تواند به وظایف حاکمیتی با کارکرد مثبت‌تری عمل کند.

پورمحمدی ادامه داد: با توزیع مسئولیت‌ها و محول کردن بخشی از آنها به خود مردم، دولت کوچک‌تر شده و در وظایف حاکمیتی خود محصور می‌شود که این امر هم در سبک شدن بار دولت اثرگذار است و هم موجبات انجام کارهای مردم به دست خود آنها را فراهم می‌کند.

وی افزود: این امر به این معنی نیست که کارها را از دولت بگیریم و به شوراها بدهیم بلکه قرار به این معنی است که کارها به مردم داده و بین آنها توزیع شود اما بخشی از کارها که مدیریت واحد نیاز دارد مانند مدیریت شهری که نه حاکمیتی است و نه کاملاً مردمی باید در حوزه اختیارات دولت باقی بماند.

باید مرز تصمیم‌گیری شوراها مشخص شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: در امر تصمیم‌گیری نباید با تردید پیش رفت و باید مرز تصمیم‌گیری شوراها مشخص شود چرا که گاهاً شوراها مرزهای بیشتری از تصمیم‌گیری در امور شهری برای خود متصور می‌شوند و یا از ظرفیت‌های نظارتی خود باز می‌مانند.

پورمحمدی ادامه داد: شوراها نقش شراکت اجرایی ندارند و به سبب اینکه با انجام دخالت در جزئیات نمی‌توانند ناظر خوبی باشند اما با این وجود باز هم شوراها عملاً تسلیم فضای حاکم شده و نمی‌توانند ایده‌ای ارائه دهند که این امر خود یکی از مشکلات در ارتباط با شوراها است و باید مرتفع شود.

وی با اشاره به دفتر پژوهش که در خراسان‌رضوی در حال اجرا است، اظهار کرد: این دفتر باید به طور جدی برای تمام شهرهای استان طرح توسعه شهر را مطالعه و طراحی کند و شوراهای بعدی که بر سر کار می‌آیند نیز براساس مطالعه بر روی آن تصمیم‌گیری کنند.

وزیر سابق کشور دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی را بسیار واجب عنوان کرد و ادامه داد: باید تلاش شود که کار شوراها منزه و از جهات مختلف قابل دفاع باشد و برای تحقق آن باید تلاش شود تا از ظرفیت‌های شوراها در خدمت‌رسانی و افزایش رفاه اجتماعی بهره‌ برده شود.

وی اصلی‌ترین و شاخص‌ترین کار شوراها را نظارت و تصمیم‌گیری دانست، افزود: در صورت اجرای نظارت دقیق و تصمیم‌گیری‌های مناسب، رضایتمندی مردم فراهم شده و خدمت‌رسانی به مردم نیز سهل‌تر و ساده‌تر می‌شود.

ضعف در برنامه‌ریزی از ضعف‌های جدی کشور محسوب می‌شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: یکی از ضعف‌های جدی کشور ضعف در برنامه‌ریزی و در صورت وجود برنامه، ضعف در اجرا و عمل به برنامه است.

پورمحمدی ادامه داد: در همین راستا شفاف عمل کردن و اعتمادسازی در مردم بسیار حائز اهمیت است و در این صورت هم پاسخ‌گویی راحت‌تر انجام می‌شود و هم فرهنگ پاسخگ‌ویی در جامعه ارتقا پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: تحصیل رضایت مردم بالاترین ارزش برای مسؤلان نظام محسوب می‌شود و نباید به دلیل گرفتاری به امور دنیوی، به خصیصه خدمت‌رسانی و جلب رضایت مردم کم توجهی کنیم.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول