به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمد دهقانپور ظهر امروز در نشست خبری معاون عمرانی استاندار یزد و مدیران کل دستگاههای مسکن و راهسازی با خبرنگاران اظهار داشت: راهآهن یزد - اقلید 274 کیلومتر طول دارد و ایستگاه نخست آن بعد از راهآهن یزد از ایستگاهی نزدیک فهرج آغاز میشود و بعد از مهریز به دهشیر و از آنجا به ابرکوه و اقلید متصل میشود.
وی ادامه داد: این پروژه 11 ایستگاه دارد و مبلغ قرارداد آن 409 میلیارد تومان است.
دهقانپور عنوان کرد: تقریباً همه پروژه در حال اجراست و بخشی از پروژه اجرایی نشده بود که با استقرار قرارگاه خاتمالانبیاء در کیلومتر 32 به سمت فهرج، کار مجدداً آغاز شده و امسال نیز اعتبار خوبی به آن اختصاص یافته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با اشاره به اینکه هزار و 600 کیلومتر راهآهن در استان یزد در دست بهره برداری داریم، افزود: کل مسیر راهآهن یزد در طرح دو خطه کشور پیشبینی شده و عملیات اجرایی آن همان طور که از بافق آغاز شده، به همین ترتیب پیش خواهد رفت.
دهقانپور با بیان اینکه سه مورد از بزرگترین معادن کشور شامل سنگ آهن چغارت، سنگ آهن چادرملو و گندلهسازی اردکان به شبکه ریلی راه آهن متصل هستند، افزود: به زودی شرکت نفت نیز به راهآهن متصل خواهد شد.
وی عنوان کرد: سال گذشته در راهآهن استان یزد 14 میلیون تن مواد معدنی جابهجا شد که این میزان سهم استان یزد در بارگیری را به 42 درصد رساند.
دهقانپور خاطرنشان کرد: در کل کشور حدود 10 درصد بار به شبکه ریلی اختصاص یافته و 90 درصد به صورت کامیونی حمل میشود اما در استان یزد این سهم بیش از 42 درصد است.
وی همچنین از حمل و نقل بیش از یک میلیون و 446 هزار مسافر توسط قطارهای استان یزد طی سال گذشته خبر داد.
دهقانپور در بخش دیگری از این نشست با اشاره به انتقاد خبرنگاران از عدم تهویه مناسب قطارهای جدید عنوان کرد: 17 واگن از 50 واگن چینی که وارد کشور شد، در خط یزد ـ تهران و بقیه در خط تهران ـ مشهد مستقر شد.
وی ظرفیت هر واگن را 107 نفر اعلام کرد و افزود: این قطارها فاقد تختخواب است و انتقادات در مورد عدم تهویه مناسب وارد است، قطارهای اسپانیایی قبلی را برای بازسازی حذف کردیم.
دهقانپور همچنین با اشاره به زمان سفر قطارهای یزد - تهران بیان کرد: یا زمان سفر را کوتاه خواهیم کرد تا قطارها همچون قطار سریعالسیر سریعتر به مقصد برسند یا تعدادی واگن خواب به قطارهای اتوبوسی اضافه میکنیم تا قطار به دو بخش تقسیم شود.
دهقانپور ادامه داد: تلاش میکنیم ساعات قطار شبرو را تغییر دهیم اما به هر حال راهآهن یزد به دلیل حمل بار حائز اهمیت است و نمیتوانیم این بخش را کاهش دهیم.
انتهای پیام/خ10/ط4000