اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خطاب به وزارت امور خارجه بیان شد

سخنان جالب توجه معاون وزیر علوم پیرامون دیپلماسی برای خلیج فارس

خبرگزاری فارس: معاون وزیر علوم طی سخنانی قابل توجه خطاب به وزارت امور خارجه مباحثی را پیرامون دیپلماسی مورد نیاز برای خلیج فارس بیان کرد.

سخنان جالب توجه معاون وزیر علوم پیرامون دیپلماسی برای خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، غلامرضا خواجه‌سروی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی محیط ‌زیست و ژئوپلتیک خلیج ‌فارس که در تالار وحدت این جزیره در حال برگزاری است با بیان اینکه موضوع خلیج‌ فارس را از چند جنبه می‌توان رصد و در مورد آنها تامل و حرف زد، به ابعاد فنی، تکنیکی و حقوقی خلیج‌ فارس اشاره کرد.

وی افزود: در این بخش بحث‌هایی از قبیل طول و مرز جغرافیایی و مرز دریایی، آب‌های سرزمینی و مرز مشترک مطرح می‌شود.

خواجه‌سروی اضافه کرد: اینکه چگونه و با چه روش‌هایی "مرزها و حدود و ابعاد آن را احراز می‌کنند"، "مقررات چنین پرو‌ژه‌هایی چیست، عرف بین‌المللی چیست"، "رفع دعوا، رفع خصومت و مجامع و کنوانسیون‌های بین‌المللی از لحاظ حقوقی و فنی چه مقرراتی در این زمینه دارند" و سایر موارد، موضوعاتی هستند که در جای خود ضروری و حساس بوده و باید مورد توجه و اهتمام باشد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در این زمینه باید به ابعاد فردی و حقوقی و تکنیکی موضوع و مسئله از آخرین یافته‌ها مهارت‌ها و تکنیک‌های مذاکره و گفت‌وگو برخوردار باشیم، خاطرنشان کرد: باید از طریق روابط قوی، اصولی و عزت‌مندانه با جهان پیرامون، به تعامل با دیگران پرداخت، لابی کرد، فرصت‌ها را شکار و جذب کرد، ضعف‌ها را برطرف و تهدیدات را تبدیل به فرصت کرد و این همان چیزی است که در وجه عام دیپلماسی نامیده می‌شود.

وی تصریح کرد: به تعبیر دیگر باید ابعاد فنی، حقوقی و تکنیکی را در لایه‌هایی یا پوشش‌های دیپلماتیک پوشاند و از این طریق به استیفای حقوق پرداخت و این فرآیند همان فرآیندی است که در مناسبات و عرف زمامداری و کشورداری برعهده وزارت خارجه هر کشوری است.

خواجه‌سروی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه از این حیث عهده‌دار چنین مسئولیتی و کارگزار چنین وظیفه‌ای است.

وی افزود: آنها باید با تسلط به ابعاد فنی، تکنیکی و حقوقی موضوع و در این بحث موضوع خلیج ‌فارس و دعاوی واحی مخالفان و دشمنان ایران در مورد جزایر سه‌گانه ورود و با استفاده از ابزار دیپلماسی آن هم به نحو هوشمند و کارآمد موضوع خلیج‌ فارس و مسائل مربوط به آن هم‌چون نام جزایر سه‌گانه و هر مسئله دیگری که در این میان وجود دارد را در کانون توجه خود قرار دهد.

نخستین همایش بین‌المللی ژئوپلتیک خلیج فارس با حضور مسئولان کشوری و محلی در تالار وحدت قشم در حال برگزاری است و تا فردا ادامه دارد.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول