اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با گذشت 4 سال از اولین وعده‌ها

موزه مطبوعات آذربایجان؛ رویایی که به تاریخ پیوست

خبرگزاری فارس: چهار سال از نخستین صحبت‌های مطرح شده در خصوص اضافه شدن موزه مطبوعات به مجموعه موزه‌های شهر تبریز گذشت و هنوز این تصمیم رنگ اجرایی شدن به خود نگرفته است.

موزه مطبوعات آذربایجان؛ رویایی که به تاریخ پیوست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، چهار سال از نخستین رایزنی‌ها برای ایجاد موزه مطبوعات آذربایجان در شهر تبریز به‌عنوان شهر پیشگام و اثرگذار در روند فعالیت‌های مطبوعاتی کشور، گذشته است و این اقدام همچنان در حد حرف و صحبت باقی‌مانده است.

این در حالی است که در این چهار سال موزه‌های مختلفی در شهر تبریز ایجاد شده و پس از بهره‌برداری با استقبال گسترده همشهریان و گردشگران شهر تبریز مواجه شده‌اند.

با این وجود رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در گفت‌وگوهایی با رسانه‌ها همچنان بر احداث موزه‌ای که در ابتدا به نام «موزه مطبوعات و مکتوبات» شهرت یافت، در یکی از خانه‌های قدیمی شهر تاکید کرده است، اما هیچ اقدامی در راستای عملی شدن این وعده روی نداده است.

نخستین خبرها در این زمینه، مرداد سال 1387 از طریق دفتر خبرگزاری فارس در شهر تبریز و از قول تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مبنی بر تاسیس موزه مطبوعات در همان سال، به تیتر یک بسیاری از نشریات تبدیل شد و گفته شد که به‌دلیل لزوم معرفی نقش ویژه مطبوعات آذربایجان و تبریز در طول تاریخ و برای مستند کردن این اقدامات، مکتوبات و مطبوعات ارزشمند منتشر شده در استان را جمع‌آوری کرده و در یکی از خانه‌های قدیمی تبریز در مجموعه‌ای منسجم در قالب موزه مطبوعات برای بازدید آماده می‌شود.

پیگیری این خبر برای اجرا در آن سال به جایی نرسید و دو سال بعد از آن تاریخ، در آستانه روز خبرنگار سال 1389، راه‌اندازی «موزه مطبوعات و رسانه» دوباره از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مورد تاکید قرار گرفت و تراب محمدی در این رابطه به فارس گفته بود که همانگونه که پیش از این نیز وعده داده‌ایم، آماده هستیم تا نخستین موزه مطبوعات و رسانه کشور را در تبریز راه‌اندازی کنیم.

در نهایت اکنون در آخرین فصل بهار سال 1391 و حدود چهار سال پس از اعلام اولیه این خبر، هنوز هم تاسیس موزه‌ای در رابطه با تاریخ غنی، ارزشمند و تاثیرگذار مطبوعات آذربایجان و شهر تبریز اجرایی نشده است.

با وجود اقبال چشمگیر مردم شهر تبریز به بازدید از موزه‌های شهر و با توجه به از میان رفتن و آسیب دیدن بسیاری از مستندات و آثار تاریخی مطبوعاتی از جمله آرشیوها و عکس‌ها و حتی خاطرات بزرگان مطبوعاتی تبریز، راه‌اندازی نشدن موزه مطبوعات در شهر «اولین‌»های مطبوعاتی کشور جای پرسش دارد.

شاید مسئولان امر، کمبود منابع مکانی، انسانی و برخی مسائل فنی موزه‌ای را علت این تاخیر اعلام کنند که البته با توجه به چهار سال زمان سپری شده از اعلام اولیه احداث این موزه، استمرار این روند شایسته شهر تبریز و تاریخ ارزشمند مطبوعاتی آن نیست.

هر چند به نظر می‌رسد این اقدام هم مانند نامگذاری «خیابان خبرنگار» به مسئله‌ای برای طرح از سوی مسئولان در مراسم روز قلم و روز خبرنگار تبدیل شده است و انتظار اهالی رسانه در شهر تبریز در این رابطه راه به جایی نمی‌برد.

بی‌شک انتظار فعالان مطبوعاتی و اهالی رسانه در آذربایجان و شهر تبریز که همواره با تمام توان حامی میراث کهن و ارزشمند منطقه و کشور بوده‌اند، این است که مسئولان امر به جای دادن وعده‌های جدید در مناسبت‌های خبری مختلف، به گفته‌های قبلی خود در این زمینه عمل نمایند و به احیا و معرفی جایگاه مطبوعات شهر تبریز یاری رسانند.

لازم به ذکر است شهر تبریز با قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی ابریشم و با وجود افراد فرهنگ‌شناس و تلاشگر در زمینه‌های مختلف، با راه‌اندازی نخستین چاپخانه سربی توانسته نام خود را به‌عنوان پیشتاز این عرصه در کشور مطرح کند.

با توسعه صنعت چاپ و حضور نویسندگان خوش‌فکر از 150 سال قبل تاکنون، صدها جریده گوناگون در این شهر به طبع و نشر رسیده‌اند و در مقاطع زمانی مختلف از جمله دوران مشروطه توانستند تاثیرات شگرفی بر آگاهی‌بخشی به مردم ایفا کنند.

به گفته حسین قندی استاد روزنامه‌نگاری کشور، بهترین شیوه روزنامه‌نگاری ایران مربوط به دوران ابتدایی روزنامه‌نگاری در تبریز بوده که با سبک‌های انتقادی، طنز و کاریکاتور اوضاع اجتماعی و اقتصادی عصر خود را تحلیل می‌کردند و سبک جدید روزنامه‌نگاری انتقادی و جذاب برای نخستین بار توسط روزنامه‌نگاران تبریزی در روزنامه اختر شکل گرفت که مشکلات مردم و روابط سیاسی کشور را در آن زمان به‌خوبی به بوته بررسی و نقد می‌گذاشت.

نشریاتی همچون اختر، حشرات الارض، آذربایجان، انجمن و ده‌ها نام دیگر همچنان بر تاریخ مطبوعات آذربایجان‌ و شهر تبریز می‌درخشند و شایسته است یادگارهای این نشریات ارزشمند به‌عنوان جریان‌سازهایی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به‌خوبی برای آیندگان حفظ و نگهداری شوند.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول