اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی مردم به آمارها توجه ندارد

‌‌استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به 14 نوع سرطان ‌‌است‌

خبرگزاری فارس: مدیرگروه پیش‌گیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به 14 نوع سرطان ‌‌است.

‌‌استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به 14 نوع سرطان ‌‌است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا جویا ظهر امروز در نشست خبری معاون بهداشت خراسان به مناسبت هفته بدون دخانیات در دفتر معاون بهداشت مرکز بهداشت خراسان‌رضوی در مشهد از انجام تست غربالگری PKU نوزادان به‌ منظور جلوگیری از بروز مشکلات جسمانی و روانی در نیمه اول سال‌ جاری در مشهد خبر داد و اظهار کرد: تست غربالگری PKU نوزادان چندی پیش به صورت پایلوت در سه شهر کشور انجام شده‌ بود و در نیمه اول سال جاری در مشهد اجرا می‌شود.

جویا ادامه داد: این تست که برای کمبود یک آنزیم در نوزادان انجام می‌شود، برای جلوگیری از بروز مشکلات جسمانی و روانی و کاهش آنها بوده و از همان سه قطره خون گرفته شده از پاشنه پای نوزاد برای تست غربالگری تیروئید استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: مصرف هر گونه دخانیات و به هر شکل از جمله قلیان، سیگار، توتون، پیپ و دیگر مواد دخانی خطرناک است و عوارض جدی بر سلامتی فرد می‌گذارد.

وی ادامه داد: استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به 14 نوع سرطان از جمله مری، حنجره، کلیه، مثانه، حفره دهان، حلق، معده، ریه و روده به شمار می‌رود که از این میان تعداد چهار نوع سرطان مانند سرطان دهانه رحم و پستان مختص زنان است.

جویا تصریح کرد: کسانی که در اطراف و مجاورت یک فرد سیگاری قرار دارند، بیشتر از خود فرد دچار صدمه می‌شوند که در این میان نوزادان و سالمندان آسیب‌پذیرتر بوده و بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

وی ادامه داد: افرادی که خود استعمال دخانیات ندارند اما در معرض دود آن قرار می‌گیرند نیز در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند به همین سبب تاکید می‌شود افراد از استعمال دخانیات در فضاهای عمومی و محیط‌های بسته جداً خودداری کنند.

مدیر گروه پیش‌گیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: گسترش آگاهی جامعه و اطلاع‌رسانی در زمینه مضرات مواد دخانی از مهم‌ترین راهکارهای پیش‌گیری از بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است و باید به طور جدی‌تر و علمی‌تری به این مقوله پرداخته شود.

وی در ارتباط با تست غربالگری تیروئید نوزادان اظهار کرد: این تست از سال 1385 در کشور در حال اجرا است و در سال اول اجرا تعداد 52 هزار و 239 نفر مورد تست غربالگری قرار گرفتند که از آن میان 96 بیمار شناسایی و مورد درمان قرار گرفتند.

جویا ادامه داد: در سال 1390 این تست بر روی تعداد 95 هزار و 207 مورد نمونه ایرانی انجام شد که از آن میان 163 بیمار مورد شناسایی و درمان قرار گرفتند و با انجام این تست بر روی 683 مورد تولد غیر ایرانی نیز دو مورد بیمار شناسایی شدند.

مدیرگروه پیش‌گیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تست غربالگری تیروئید نوزادان در سال اول 85 درصد نوزادان را تحت پوشش قرار داده که این آمار در سال 1389 با توجه به این‌ که مشهد شهر زیارتی و مهاجر‌پذیری است، به بیش از 100 درصد رسیده است.

مدیرگروه پیش‌گیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابتلا به بیماری گواتر را یکی از مهم‌ترین عارضه کمبود ید در بدن عنوان کرد و گفت: اختلالات ناشی از کمبود ید یکی از مشکلات تغذیه‌ای است که در بیشتر نقاط دنیا شایع است.

وی ادامه داد: عقب‌ماندگی ذهنی، کری، لالی، لوچی چشم، اشکال در ایستادن، راه رفتن و تاخیر در رشد جسمی از عوارض دیگر کمبود ید است و همچنین در زنان باردار ممکن است سبب سقط جنین و تولد نوزاد مرده شود و اغلب عوارض ناشی از کمبود ید به ‌ویژه در دوران جنینی، دائمی و غیر قابل درمان هستند.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول