اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استفاده از محصولات ارگانیک فرهنگ‌سازی شود

استقبال ضعیف شهروندان مهم‌ترین مشکل تولید محصولات ارگانیک

خبرگزاری فارس: حمایت دستگاه‌ها و رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف محصولات سالم و ارگانیک ضروری است.

استقبال ضعیف شهروندان مهم‌ترین مشکل تولید محصولات ارگانیک

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، یکی از مهم‌ترین منبع درآمدی مردم شهرستان پلدختر کشاورزی است.

در سال ‌جاری بیش از یک هزار هکتار از محصولات سبزیجات و صیفی‌جات پلدختر به روش محصولات ارگانیک (محصولات سالم) کشت شده که پیش‌بینی می‌شود، امسال بیش از 3 هزار تن محصول از آنها حاصل شود.

یکی از کشاورزان شهرستان پلدختر پیشرو در تولید محصولات ارگانیک و سالم در سطح استان لرستان در گفت‌وگو با فارس مهم‌ترین مشکل تولید محصولات ارگانیک را مشکل فروش آنها دانست و گفت: به علت اینکه ما در تولیدمان از کودها و سموم شیمیایی استفاده نمی‌کنیم، میزان برداشت و تولید پایین آمده که افزایش قیمت در مقایسه با محصولات غیر ارگانیک را دربر داشته که باعث می‌شود که این کار به صرفه نباشد.

حمید حیدری با بیان اینکه با ایجاد یک باب مغازه فروش سبزی و صیفی ارگانیک در شهر خرم‌آباد، اظهار داشت: جهت فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به مصرف این نوع محصولات، حمایت دستگاه‌های مرتبط، خصوصاً صدا و سیمای مرکز استان و رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف محصولات سالم و ارگانیک ضروری است.

کرم جودکی یکی دیگر از کشاورزان روستای گل گل از توابع پلدختر در این خصوص با بیان اینکه محصولات ارگانیک از نظر ظاهری کم‌تر مطلوب بوده، گفت: فروش این محصولات مشکل است، اما اگر مردم اطلاع داشته باشند که محصول تولید شده از نظر کیفیت بسیار عالی و سالم است، بیشتر از این محصول استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به هندوانه‌هایی که در بازار عرضه شده و ظاهری عالی و داخل آن قرمز است، گفت: این هندوانه‌ها به علت استفاده از کود شیمایی مزه و طعم مناسبی ندارند.

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی پلدختر در خصوص موانع پیش روی تولید محصولات ارگانیک در استان لرستان به خبرنگار فارس در پلدختر گفت: در صورت کشت محصول ارگانیک استفاده از کود و مواد شیمیایی ممنوع می‌شود.

علی خادمی با تاکید بر اینکه مصرف محصولات غیر ارگانیک باعث افزایش بیماری‌ها در سطح جامعه شده است، گفت: حتی کشاورزانی که در تماس نزدیک با سموم شیمیایی هستند با انباشته شدن مواد مضر در بدن خود در خطر ابتلا به بیماری قرار می‌گیرند.

وی افزود: باید تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان را ترغیب و تشویق به تولید و مصرف محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک کرد.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر با بیان اینکه یک باب مغازه در شهر خرم‌آباد برای عرضه سبزیجات و صیفی ارگانیک استان ایجاد شده است، گفت: این باب مغازه به تنهایی قادر به فروش و عرضه محصولات ارگانیک مذکور نیست به همین دلیل مابقی محصولات به سایر شهرستان‌های استان صادر می‌شود و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سایر دستگاه‌های مرتبط اعم از علوم پزشکی، دامپزشکی و جهاد کشاورزی موظف هستند با همکاری موثر از اختلال در اجرای طرح تولید محصول ارگانیک جلوگیری کرده تا تولید کنندگان از ادامه کار دلسرد نشوند.

در ادامه مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر به خبرنگار فارس در پلدختر گفت: غذای ارگانیک یا طبیعی بدون دخالت آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی تولید می‌شود، در واقع این روش، شیوه‌ای از کشاورزی است که طی آن در هیچ یک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع‌آوری و بسته‌بندی محصولات از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

فرخ نوری مصرف کود و سموم شیمیایی در بخش کشاورزی شهرستان را بیشتر از حد ظرفیت و نیاز دانست و گفت: باید هدف‌گذاری‌ها را به سوی تولید محصولات سالم و محصولاتی که در تولید آنها از مواد شیمیایی استفاده نشده، سوق داد.

نوری افزود: باید تفکر استفاده از مصرف کود و مواد شیمیایی که باعث افزایش تولید می‌شود را در ذهن کشاورزان تغییر داد و آنها را تشویق به تولید محصولات سالم و ارگانیک کرد.

وی برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها آموزشی در تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک برای کشاورزان را بسیار مفید و موثر دانست و گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب از مصرف بی‌رویه کود شیمیایی و سموم کشاورزی در شهرستان بکاهیم و شاهد ادامه تولید محصولات ارگانیک باشیم.

انتهای پیام/ب10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول