اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس آموزش و پرورش استثنائی فارس:

60 هزار نوآموز در فارس سنجش سلامت می‌شوند

خبرگزاری فارس: رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان فارس گفت: امسال 60 هزار نوآموز در مناطق شهری، روستایی و عشایری این استان مورد ارزیابی طرح سنجش سلامت قرار می‌گیرند.

60 هزار نوآموز در فارس سنجش سلامت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسینعلی اتحادنژاد صبح امروز در آیین آغاز به کار طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار داشت: مطابق با اصل 29 و 43 قانون اساسی، تامین سلامت آحاد جامعه به عنوان یک ضرورت مورد تاکید است.

وی افزود: برای دستیابی به این مهم وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شناسنامه سلامت دانش‌آموزان برای مراقبت و ارتقای سلامت آنان را در دستور کار دارند.

به گفته این مسئول آموزشی، سنین کودکی و به‌ویژه سنین بدو ورود به دبستان برای غربالگری سلامت بسیار مناسب است و شناسنامه سلامت از شش سالگی برای تمام دانش‌آموزان تهیه شده و از اطلاعات آن نهایت بهره‌برداری در مسائل خانوادگی، مشاوره‌ای، تربیتی، تحصیلی و درمانی به عمل می‌آید.

وی تصریح کرد: هر سال در کشور یک میلیون دانش‌آموز مورد سنجش قرار می‌گیرند و در همین راستا در استان فارس در سال گذشته بیش از 56 هزار دانش‌آموز سنجش شدند.

دبیر اجرایی ستاد هماهنگی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اضافه کرد: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در 12 پایگاه سنجش شهر شیراز و پایگاه‌های مناطق و شهرستان‌های استان فارس آغاز شد.

به گفته اتحادنژاد این طرح تا 20 شهریور ادامه می‌یابد و خانواده‌ها باید با صبر و متانت حداکثر یک روز را برای ارزیابی جسمی و روانی فرزند خود وقت گذاشته و به رهنمودهای مسئولان طرح گوش فرا دهند.

این مسئول ادامه داد: با ملاک کسب نمره لازم در آزمون، 750 نیروی متخصص در رشته‌های مختلف برای اجرای طرح سنجش شناسایی و مورد آموزش قرار گرفتند که کار سنجش و غربالگری در مرحله نخست بر عهده این افراد است.

اتحادنژاد عنوان کرد: 67 پایگاه ثابت و 30 پایگاه سیار در استان فارس در راستای اجرای این طرح فعال هستند که 12 پایگاه آن در شهر شیراز، دو پایگاه در مرودشت و مابقی به ازای هر شهرستان یک پایگاه به ارائه خدمات به والدین دانش‌آموزان می‌پردازند.

به گفته وی، 88 درصد دانش‌آموزان در پایگاه‌های سنجش نخستین به مدارس عادی معرفی می‌شوند و تنها 12 درصد به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند تا با تجهیزات بهتر توسط متخصصان مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرند.

دبیر ستاد هماهنگی طرح غربالگری نوآموزان استان فارس گفت: در پایگاه‌های سنجش، نوآموزان از نظر بینایی و دید رنگ، شنوایی و گفتار، جسمی و حرکتی، اندازه توده بدنی، نسبت قد و وزن، بهداشت دهان و دندان، پوست و مو، اختلالات رفتاری و معاینات عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در استان فارس پیش از این پزشک عمومی نیز در مراکز استقرار داشت که امسال به دلیل اجرای طرح پزشک خانواده شهری این امکان وجود ندارد و ظرف یک روز کار سنجش تمام می‌شود به غیر از مواردی که کودک به مراکز تخصصی ارجاع داده شود.

اتحادنژاد خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید با در دست داشتن شناسنامه کودک به همراه یک قطعه عکس و کارت بهداشتی یا واکسیناسیون به مدرسه‌‌ای که ثبت نام موقت نوآموز را انجام داده مراجعه کرده و شناسنامه ممهور به مهر مدرسه را تحویل گیرند و سپس با در دست داشتن پرونده سلامت به نزدیک‌ترین پایگاه سنجش مراجعه کنند.

به گفته وی، پس از مراجعه به پایگاه، منشی کار برگ‌‌های پرونده را تکمیل و والدین را به سنجش‌گران راهنمایی می‌کند که پس از پایان مراحل ارزیابی برای معاینه پزشک عمومی به مراکز بهداشتی درمانی معرفی می‌شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان فارس افزود: پس از معاینه پزشک عمومی در صورتی که ارجاع به دندانپزشک، آزماینده تخصصی هوش، شنوایی‌سنج و... نیاز نباشد نوآموز به پایگاه بازگردانده شده و به مدرسه معرفی می‌شود.

به گفته وی، 6 هزار و 500 تومان برای اجرای این مراحل از والدین دریافت می‌شود و در صورتی که مدارک معتبر از کمیته امداد امام خمینی(ره) یا بهزیستی ارائه شود این مبلغ نیم‌بها یا رایگان است.

این مسئول در پایان تاکید کرد: خانواده‌ها نباید از ارجاع فرزندان خود به متخصصان نگران شوند چرا که ممکن است ابهامی برای سنجش‌گر وجود داشته باشد که نیاز به بررسی دقیق‌تر داشته و گاهی نیز اگر مشکل کودک در همین مراحل نخستین شناسایی شود از عواقب سخت‌تر بعدی جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/ن10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول