اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

مقابله با پدیده گرد و غبار در گروی احیای تالاب‌هاست

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با احیای تالاب‌ها و تجدید پوشش گیاهی می‌توان پدیده گرد و غبار را مهار کرد.

مقابله با پدیده گرد و غبار در گروی احیای تالاب‌هاست

سعید یوسف‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: گسترش پدیده گرد و غبار در یکی دو سال اخیر به علت بروز خشکسالی در کشورهای همجوار و همچنین در سطح کشور ضرورت برنامه‌ریزی برای مقابله با این پدیده را بیش از پیش توجیه کرده است.

وی با بیان اینکه طوفان‌های گرد و غبار معمولا از ذرات بسیار ریزتر تشکیل شده و در ارتفاع بسیار بالاتری از سطح زمین در جریان است، گفت: این طوفان‌ها قادر به طی ‌مسافت‌های بسیار طولانی است که می‌تواند تعدادی از شهرهای یک یا چند کشور یا حتی قاره‌ای را تحت تاثیر قرار دهد.

یوسف‌پور با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر در عراق، عربستان و سوریه این پدیده را به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: این پدیده بیشتر در بخش‌هایی از جهان که دارای مناطق خشک و بیابانی وسیع هستند، ایجاد می‎شود، وجود بیابان‌های وسیع در کشورهای عربستان، عراق و سوریه نیز نمونه‌هایی از این مناطق به‌شمار می‎روند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دوره‌های خشکسالی طولانی می‌تواند احتمال بروز این پدیده را افزایش دهد، گفت: این پدیده کیفیت هوا را کاهش و عمق دید را گاهی به حدود پنج متر کاهش می‎دهد.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر ممکن است اثرات سویی بر سلامت انسان به ویژه افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند، داشته باشد.

یوسف‌پور افزود: قرار گرفتن ایران بین سرزمین‌های پهناور سیبری در شمال، دریای مدیترانه در غرب، بیابان‌های آفریقا و عربستان در جنوب غربی و دریای عرب و سرزمین هندوستان در شرق سبب شده که هر کدام از این همسایگان در دوره معینی از سال آب و هوای ایران را تحت تاثیر قرار دهند.

وی با بیان اینکه ورود ریزگردهای غربی به کشور ایران و فرود آمدن در برخی از استان‌های کشور موجب مشکلات زیادی برای ساکنین این مناطق شده است، گفت: استان چهارمحال و بختیاری نیز از اثرات سوء این پدیده بی‌تأثیر نبوده و حیات جانوری و گیاهی آن تحت تأثیر اثرات سوء آن قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری احیای تالاب‌ها و تجدید پوشش گیاهی را راهکار موثر در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار برشمرد و گفت: کاهش سدسازی و مهار کردن شن‌های روان نیز نقش موثری در مهار گرد و غبار دارد.

وی بیان داشت: امروزه پدیده گرد و غبار یک مشکل بین‎‌المللی است که می‎طلبد تمام کشورها در راستای برطرف کردن آن سهیم باشند.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول