اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

بسیج دانشجویی الگویی برای دستگاه‌های فرهنگی

خبرگزاری فارس: بسیج دانشجویی با بهره‌مندی از مؤلفه‌های ایمان، تخصص و مردمی بودن به واقع متولی فرهنگی جامعه بوده و الگویی برای همه نهادهایی است که نام فرهنگ را یدک می‌کشند.

بسیج دانشجویی الگویی برای دستگاه‌های فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، استان قزوین یکی از استان‌های پیشرو و سرآمد در زمینه تعدد دانشگاه است که این مهم، به دنبال خود فرصت‌ها و تهدیدهایی را نیز ایجاد می‌کند.

بی تردید دانشگاه نقش مهم و اساسی در فرهنگ جامعه دارد که اگر اینچنین نبود، مطمئنا بارها مورد تأکید حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قرار نمی‌گرفت و از آن با عنوان کارخانه آدم‌سازی یاد نمی‌شد.

دانشگاه‌های استان قزوین از لحاظ علمی سرآمد دیگر دانشگاه‌های کشور هستند و افتخارات دانشگاه‌های علوم پزشکی، بین‌المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و ده‌ها دانشگاه دیگر مهر تأییدی است بر این ادعا.

اما مقوله فرهنگ در جامعه نیز ارتباط مستقیم و بدون واسطه‌ای با دانشگاه دارد و مطمئنا برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نمی‌توانند تهدیدهای دانشگاه‌ها را به فرصت برای جامعه، شهر، استان و در نهایت کشور  تبدیل کنند.

نهادها و دستگاه‌های بسیاری هستند که نام فرهنگ را بر دوش می‌کشند و با بودجه‌های فراوانی که در اختیار دارند وظیفه اساسی در زمینه فرهنگ‌سازی جامعه بر عهده دارند.

بی تردید باید با رواج بد حجابی و بعضا بی‌حجابی، اشاعه فرهنگ بی بند و باری غربی و خرده‌فرهنگ‌های ماهواره‌ای در جامعه، انگشت اتهام را به سوی همین نهادهای فرهنگی برد که ادعای فرهنگ‌سازی و اشاعه در میان اقشار جامعه را دارند.

موج سواری بر برنامه‌های به اصطلاح فرهنگی و حریم‌شکن که در آنها اخلاق و دین به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود نیز از دیگر دغدغه‌های فرهنگی جامعه است که توسط برخی نهادهای به اصطلاح فرهنگی و بدون تخصص صورت می‌گیرد و انواع آن در برنامه‌های رواج یافته اخیر در شهر قزوین نیز مشاهده می‌شود.

برنامه‌هایی که با نام فرهنگ بر ضد فرهنگ عمل می‌کنند این مهم را می‌رساند که متولی برنامه‌های فرهنگی نیز باید بر عهده نهادهای متخصص این کار قرار بگیرد تا شاهد ضد فرهنگ‌ها در جامعه نباشیم.

با اوج‌گیری جنگ نرم و استراتژی براندازی فرهنگی و نرم از سوی دشمن باید از برخی بلندپروازی‌های انحصارطلبانه برخی یدک‌کشان فرهنگی جلوگیری کرده و از پاتک‌های پوپولیستی و عوام‌فریبانه در جامعه خودداری کرد.

فرهنگ در نگاه شهید مطهری یعنی یک نوع فعل و انفعالی که میان روان‌ها صورت می‌گیرد و از نظر روان‌ها ترکیب واقعی است.

شهید مطهری فرهنگ را روح یک جامعه می‌داند و این روح یعنی همه جامعه که باید متولی‌اش نیز روح و روان جامعه را بشناسد که این مهم نیازمند مردم‌شناسی و مردمی بودن است.

شهید مطهری در جای دیگری عنوان می‌کند که خیانت یعنی آزادی دیگران، سلامت و حیثیت دیگران را وسیله قرار دادن.

حال می‌توان نتیجه گرفت که روح و فرهنگ یک جامعه را به بازی گرفتن نیز به معنای خیانت است.

اما نهادهای مردمی و متخصصی نیز در جامعه وجود دارند که می‌توانند نقش فرهنگ‌سازی را به شکل شایسته‌ای در جامعه ایفا کنند.

یکی از این نهادها، بسیج دانشجویی است که تمام مؤلفه‌های لازم را برای متولی فرهنگ بودن دارد.

بسیج دانشجویی با برگزاری طرح‌های مختلف و گسترده توانسته است این مهم را بارها به اثبات برساند.

بسیج دانشجویی استان قزوین به عنوان دارنده رتبه طرح عظیم ولایت توانسته است این قدرت خود را به رخ یدک‌کشان فرهنگی بکشد.

با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز این طرح می‌طلبد تا نهادها و دستگاه‌های فرهنگی استان نیز با انسجام و هم‌دلی ابزارها و کمک‌های مادی و معنوی خود را به کار بندند تا بسیج دانشجویی موفق‌تر از گذشته این طرح انسان‌ساز و فرهنگی را اجرا کند زیرا تجربه ثابت کرده است که بسیج در هر عرصه‌ای که وارد شده توانسته نقص‌ها و معایب دیگر دستگاه‌ها را جبران کند و بسیج دانشجویی با بهره‌گیری از دو مؤلفه اساسی تخصص و مردمی بودن و از این دو مهم‌تر ایمان توانسته این مطلب را بارها به منصه ظهور بگذارد.

=========

علیرضا ضرغامی

=========

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول