اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر انجمن خوشنویسان بهبهان:

رشد هنر نیازمند توجه بیشتر مسئولان است

خبرگزاری فارس: مدیر انجمن خوشنویسان بهبهان رشد هنر در جامعه را نیازمند توجه بیشتر و ویژه مسئولان دانست.

رشد هنر نیازمند توجه بیشتر مسئولان است

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، احمدرضا دقایقی خوشنویس بهبهانی بوده که دارای مدرک فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران و فارغ‌التحصیل هنرهای تجسمی است، وی نزدیک به 30 سال در زمینه‌های موسیقی و خوشنویسی مشغول به فعالیت بوده و در حال حاضر نیز مدیر انجمن خوشنویسان بهبهان است.

دقایقی تاکنون سه نمایشگاه انفرادی را در بهبهان برپا کرده و برگزاری چهارمین نمایشگاه وی با عنوان «آوای شکسته» بهانه‌ای شد تا با وی به گفت‌وگو بپردازیم.

* فارس: هر شاگردی از روزهای آموختن خود خاطراتی دارد، شما چه خاطراتی از این دوران در ذهن خود دارید؟

* دقایقی: خوشنویسی در خانواده ما موروثی بوده و من نیز از همان کودکی به خوشنویسی و نقاشی علاقه زیادی داشتم و سال‌ها بدون معلم و استاد، مشق و تمرین می‌کردم. پس از قبولی در دانشگاه، در انجمن خوشنویسان ایران واقع در تهران ثبت‌نام کرده و خط نستعیلق را نزد استاد امیراحمد فلسفی و خط شکسته را نزد استاد یدالله کابلی‌ خوانساری آموختم. پس از دریافت مدرک ممتاز، در کلاس‌ها و دوره‌های فوق ممتاز نیز شرکت کرده و در سال 86 موفق به دریافت گواهینامه فوق ممتاز شدم. همچنین چهار سال به صورت حضوری و چهار سال از راه مکاتبه‌ای هنر خوشنویسی را فرا گرفته و هنوز هم روند ارتباط و آموزش بنده ادامه دارد.

* فارس: روند برگزاری نمایشگاه‌های شما چگونه است؟

* دقایقی: تا به حال چهار نمایشگاه انفرادی را برپا کرده‌ که هرگاه احساس می‌کنم حرفی برای گفتن دارم، اقدام به برپایی نمایشگاه می‌کنم. «بشنو از نی» در سال 68، «کلک خیال‌انگیز» در سال 73، «مهتاب شبانگاه» در سال 83 و «آوای شکسته» در سال جاری نمایشگاه‌های انفرادی من بوده‌اند. این در حالی است که در بیشتر نمایشگاه‌های جمعی، همایش‌ها و جشنواره‌های خوشنویسی هم فعالانه حضور داشته‌ام.

* فارس: درباره آثار جدید خود در آوای شکسته توضیح بدهید...

* دقایقی: بیشتر این آثار را در سال 88 خوشنویسی کرده و اغلب آنها با خط شکسته نوشته شده‌اند. این نمایشگاه با مقدمه استاد یدالله کابلی خوانساری افتتاح شده و هنرمند بهبهانی، الهام طباخی نیز آثار را با تذهیب خود زیبا کرده است.

 

* فارس: تحلیل شما از وضعیت خوشنویسی در کشور و استان خوزستان چیست؟

* دقایقی: خوشنویسی به صورت ذاتی در زمره هنرهای ایرانی ـ اسلامی بوده و اگر تفاوت عمده و اصلی هنر و فن را بعد خلاقیتی آن بدانیم، بی‌گمان خلاقیت یکی از ابعاد مهم خوشنویسی است. پس از انقلاب اسلامی، جایگاه هنر خوشنویسی در کشور ما ارتقا یافته و امروز جایگاهی رفیع دارد و در حال حاضر نیز استادان این رشته، انجمن‌های خوشنویسان، همایش‌ها، جشنواره‌ها و چاپ کتاب‌های مختلف در این زمینه، در وضعیت مطلوبی هستند. استان خوزستان نیز در راه اعتلای این هنر سهم بسیار ارزشمندی داشته و جوانان فراوانی در این عرصه مشغول به کار هستند که از میان هنرمندان بنام این رشته در استان می‌توان به زنده‌یاد "یوسف بیات" اشاره کرد.

* فارس: شما علاوه بر خوشنویسی در موسیقی نیز فعالیت می‌کنید، این دو هنر در کار شما در هم آمیخته می‌شوند؟

*دقایقی: این دو از هنرهای سنتی و ایرانی محسوب شده و وجوه تشابه آنها زیاد است، برای من هم که در کنار خوشنویسی به موسیقی هم می‌پردازم، این ارتباط بسیار ملموس‌تر بوده و سعی می‌کنم در آثارم تکرار کلمه را با تأکید بکار برده و به آن فرم موسیقیایی بدهم.

* فارس: به نقطه‌ای رسیده‌اید که حس کنید دیگر نیازی به تمرین و مشق ندارید؟

*دقایقی: مشق کردن و تمرین سرلوحه کار ما است زیرا یک خوشنویس با هر درجه و توانایی همواره نیازمند تمرین و مشق در انواع نظری، علمی و خیالی است.

* فارس: انجمن خوشنویسان بهبهان در چه سالی تأسیس شد؟

*دقایقی: در سال 1370 به همراه "مسعود سرحدی" که یکی از دوستان هنرمند من است، انجمن خوشنویسان شعبه بهبهان را راه‌اندازی کرده و اکنون 17 سال است که به‌عنوان مدیر این انجمن مشغول به فعالیت هستم.

* فارس: از شاگردان خود و درجات کسب شده آنها آگاه هستید؟

*دقایقی: حدود سه دهه است که مشغول آموزش و فعالیت در این عرصه هنری بوده و شاگردان زیادی را داشته‌ام که در این میان تاکنون 20 نفر از شاگردانم در خوشنویسی درجه ممتاز گرفته‌اند و افرادی مانند غلام‌عباس محمودیان، مهران وحیدیان، الهام و فروغ طباخی و فاطمه خندانی به درجه‌های بالای هنری در خوزستان و کشور رسیده‌اند.

* فارس: در پایان چه توقعی از مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از خوشنویسی و خوشنویسان دارید؟

*دقایقی: بیشتر خوشنویسان با بضاعت اندک مادی و به صورت خودجوش دست به خلق کارهای بزرگ می‌زنند که اگر توجه مسئولان بیشتر شود به طور قطع سطح و میزان رشد این هنر در جامعه افزایش خواهد یافت. حمایت از حقوق هنری و شأن و جایگاه هنرمندان، تأمین امکانات آموزشی و رفاهی برای آموزش و ترقی این میراث گرانبهای ملی و اسلامی، احترام، ارزش‌گذاری و حمایت مادی از هنرمندان از جمله مواردی است که نیازمند حمایت و توجه مسئولان مربوطه است.

------------------------

علیرضا شکری‌نسب

-----------------------

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول