اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام:

آب شرب ایلام از کیفیت مطلوبی برخوردار است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: آب شرب ایلام از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

آب شرب ایلام از کیفیت مطلوبی برخوردار است

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ذوالفقار مهدی‌زاده ظهر امروز در جریان بازدید استاندار ایلام از سد ایلام اظهار داشت: تلاش‌‌های فراوانی برای افزایش کیفیت آب شرب شهر ایلام توسط مسئولان امر شده است.

وی ادامه داد: تأسیسات هوادهی و حوضچه رسوبگیر در سد ایلام نصب شده تا به کیفیت آب شرب ایلام افزوده شود.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه حوضچه سد ایلام حجم پایینی دارد و با اولین سیلاب ناشی از بارندگی‌ها امکان گل آلود شدن دارد، این حوضچه رسوب‌گیر برای بحران‌ها و شوک‌های کدورتی ایجاد شده است.

مهدی‌زاده تصریح کرد: این حوضچه آب را از پنج سانتیمتری بالای سد برداشت کرده و در حوضچه هوادهی کار هوادهی را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: بخشی از بوی آب سد توسط این حوضچه هوادهی خارج شده و در واقع بوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: این سیستم به خوبی عمل کرده و بویی که در این حوضچه استشمام می‌شود ناشی از بوی آب سد است که در حوضچه هواده برطرف می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: آب سد ایلام نیز با اختلاف 850 متر ارتفاع به شهر ایلام منتقل شده و مردم ایلام از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

مهدی‌زاده تصریح کرد: حجم ذخیره آب سد ایلام در مجموع 72 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر بیش از 40 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: میزان آب ورودی به سد نیز قابل توجه نبوده و می‌توان گفت که اکنون به 100 لیتر در ثانیه رسیده است.

وی ادامه داد: 100 لیتر آب در ثانیه از چشمه‌های گلگل، مهر و اما و ... وارد سد ایلام می‌شود و روزانه سه سانتیمتر افت در سطح آب ذخیره شده سد ایلام داریم. 

این مسئول اضافه کرد: این افت به واسطه برداشت انجام شده از آب ذخیره شده است و 450 لیتر نیز برای آب شرب شهر ایلام و 150 لیتر نیز برای مسائل زیست‌محیطی از این آب استفاده می‌شود.

مهدی‌زاده تصریح کرد: در فصل گرما مصرف آب در شهر ایلام افزایش می‌یابد و به طور میانگین با نصب هر کولر یک نفر به تعداد جمعیت شهر ایلام افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: اگر برآورد داشته باشم که 60 هزار دستگاه کولر در شهر ایلام نصب شود به منزله این است که 60 هزار نفر به جمعیت شهر ایلام افزوده شده است.

وی ادامه داد: در این فصل 150 لیتر در ثانیه به میزان مصرف شهر ایلام افزوده شده که با استفاده از نصب پمپ اضافه این مهم نیز اجرایی می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: بعد از فصل تابستان این میزان مصرف برای مجتمع پتروشیمی نیاز است که باید این میزان آب تأمین و انتقال یابد. 

مهدی‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد شده که پتروشیمی در اجرای این مهم با دستگاه‌های مرتبط با موضوع همکاری لازم را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: ظاهراً مسئولان پتروشیمی در این رابطه قول مساعد داده‌اند که سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: البته مجتمع پتروشیمی به صورت موقت از آب سد ایلام برداشت خواهد کرد و باید برای بلند مدت از آب سد گلال استفاده کنند.

این مسئول اضافه کرد: مجتمع پتروشیمی ایلام تا زمانی که سد گلال ساخته شود می‌تواند از آب سد ایلام بهره‌برداری کند.

مهدی‌زاده تصریح کرد: البته برای تأمین آب شرب شهر ایلام برنامه بلند مدتی تدوین شده که باید از آب سد سیمره برای استفاده آب شرب شهر ایلام استفاده شود. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: مطالعات فاز یک این طرح تمام شده و مسیر آن از شهر بدره بوده که 65 میلیون متر مکعب از آب سد سیمره استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طول مسیر سد سیمره تا شهر ایلام زیاد است و 100 کیلومتر برآورد شده نصب و اجرای تأسیسات انتقال آب به شهر ایلام زمان‌بر خواهد بود.

انتهای پیام/آ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول