اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر:

بانک ژن ماهیان خزر راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با بیان اینکه بانک ژن ماهیان خزر را در آینده راه‌اندازی می‌کنیم، گفت:‌ دارای 25 آزمایشگاه تحقیقاتی هستیم و آزمایشگاه پایش آب شور را با قدرت بالاتر احداث می‌کنیم.

بانک ژن ماهیان خزر راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حسن نصرالله‌زاده ساروی ظهر امروز در مراسم رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی پنج سال اخیر سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: دو پروژه مهم ارزیابی سالانه ماهیان خزر و پروژه هیدروبیولوژی و آلودگی‌های خزر در این پژوهشکده انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی در استان وجود دارد که باید استفاده شود، گفت: تولید پیتون از ضایعات ماهی، کپسولی کردن امگا3، به‌گزینی بعضی ماهیان دریایی و پرورشی و بررسی ژنتیکی ماهی‌ها به روش مولکولی از اقدامات این پژوهشکده است.

نصرالله‌زاده ادامه داد:‌ به‌گزینی بعضی ماهیان دریایی و پرورشی آغاز شده و نیاز به اعتبارات خاص دارد.

معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با بیان اینکه در بخش بهداشت آبزیان هم کارهای خوبی انجام شده، تصریح کرد:‌ مازندران دارای رتبه نخست در پرورش ماهیان گرمابی و رتبه دوم ماهیان سردابی در کشور است.

این مسئول با اشاره به اینکه در خزر بیش از 350 گونه جلبک داریم، متذکر شد: جلبک‌ها کاربردهای بسیار فراوانی دارند که می‌تواند اشتغالزایی خوبی داشته و حتی مانع خروج ارز از کشور شود.

وی با بیان اینکه برنامه اقدام ملی برای مبارزه با تهدیدات بیولوژیکی داریم، خاطرنشان کرد:‌ خزر با خلیج فارس متفاوت بوده و بسیار شکننده‌تر است چرا که آب خلیج فارس هر هفت سال عوض می‌شود در حالی که به ازای هر 250 سال، یک بار آب خزر عوض می‌شود.

معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر از شانه‌دار خزر به عنوان سونامی خزر یاد کرد و ادامه داد: صید کیلکا از 90 هزار تن، قبل از شانه‌دار خزر، به 10 هزار تن در حال حاضر رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه آنزیم‌های خوبی از این شانه‌دار تهیه کردیم، متذکر شد:‌ درباره هیولای خزر، کنترل بیولوژیک هم مطرح است.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ برخی گونه‌های بومی خزر می‌تواند از این شانه‌دار استفاده کند.

نصرالله‌زاده با اشاره به اینکه با بحث شکوفایی جلبک در خزر مواجه هستیم، گفت:‌ در سال 85 ، حدود 20 هزار متر مربع جلبک سمی، خزر را پوشش داده بود و مشکلی که برای ماهی کفال ایجاد شده به همین دلیل است.

معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر ادامه داد:‌ در سال‌های اخیر 15 گونه سمی و مضر جلبک به 350 گونه قبلی اضافه شده که خطرناک است.

این مسئول یادآور شد:‌ با توجه به اینکه این مرکز دارای کشتی تحقیقاتی و امکانات سخت‌افزاری است درخواست داریم دستگاه‌ها کارهای تحقیقاتی را به ما واگذار کنند.

وی با بیان اینکه بانک ژن ماهیان خزر را در آینده راه‌اندازی می‌کنیم، اذعان داشت:‌ دارای 25 آزمایشگاه تحقیقاتی هستیم و آزمایشگاه پایش آب شور را با قدرت بالاتر احداث می‌کنیم.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول