اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در بیمارستان شهید محمدی

خروج سنگ کلیه به روش جراحی بسته در هرمزگان

خبرگزاری فارس: نخستین پزشک اندویورولوژی هرمزگان در مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی آغاز به کار کرد.

خروج سنگ کلیه به روش جراحی بسته در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، اردلان اوژند جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق‌تخصص اندویورولوژی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این روش برای بیمارانی به کار می‌رود که به علت بزرگ بودن سنگ کلیه امکان استفاده از سنگ‌شکن برای آنها میسر نیست، گفت: طی این عمل جراحی یک برش حداکثر یک سانتی‌متری روی کمر بیمار ایجاد می‌شود و با فلوروسکوپ محل دقیق سنگ مشخص و سپس با یک دستگاه آندوسکوپ که به داخل کلیه بیمار فرستاده می‌شود سنگ‌ها خرد و خارج می‌شوند.

وی در مورد تفاوت‌های این عمل با جراحی باز کلیه افزود: در روش جراحی باز یک برش حدود 20 سانت روی بدن بیمار ایجاد می‌شود که به همراه آن دنده و عضله بیمار نیز برش داده می‌شود که هم از نظر زیبایی برای بیمار ناراحت کننده است و هم اینکه درد و خونریزی بعد از عمل در این بیماران بیشتر است.

این فوق‌تخصص ادامه داد:‌ اما در روش جراحی بسته طول برش بسیار کوچک است و از نظر زیبایی بسیار حائز اهمیت و درد بعد از عمل به وضوح در آنها کم‌تر است.

هم‌چنین بازگشت به فعالیت‌های عادی و روزمره زودتر امکان‌پذیر است که این مسئله در افرادی که فعالیت‌های سنگین بدنی انجام می‌دهند بسیار حائز اهمیت است.

اوژند یادآور شد: مدت زمان بی‌هوشی نیز در عمل بسته کم‌تر بوده و به واسطه آن عوارض حین بعد از عمل به حداقل می‌رسد.

این فوق‌تخصص اندیورولوژی اضافه کرد: که در روش جراحی بسته امکان پاک شدن کلیه‌ها از سنگ به نسبت روش باز بسیار بیشتر است، چرا که در این روش در حین عمل با فلوروسکوپی امکان پیدا کردن محل تمام سنگ‌ها وجود دارد.

یادآور می‌شود به زودی در مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس امکان عمل لاپاراسکوپی نیز بر روی کلیه و مجاری ادراری امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول