اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد:

مرمت قلعه عزیزی یاسوج همچنان ادامه دارد

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرمت قلعه عزیزی یاسوج در فاز سوم خود همچنان ادامه دارد.

مرمت قلعه عزیزی یاسوج همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، رحیم دادی‌نژاد ظهر امروز در حاشیه بازدید از عملیات مرمت این بنا اظهار کرد: فاز سوم مرمت قلعه عزیزی یاسوج که از حدود یک ماه پیش آغاز شده، ادامه دارد.

دادی‌نژاد با بیان این مطلب گفت: فاز اول مرمت شامل تهیه طرح و ساماندهی بنا از سال 89 انجام شده و فاز دوم مرمت در سال 90 صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مرمت بدنه و احیای سقف‌های فرو ریخته، آجرفرش پشت‌بام، دوخت و دوز ترک‌ها در بدنه و بام، مرمت راه‌پله عبوری به طبقه دوم، اندود بدنه، نازک‌کاری زیر سقف‌ها، تعویض شاخ‌ها و مصالح پوسیده در بدنه و سقف و همچنین احیای دیوار حیاط از جمله اقداماتی است که در فاز دوم مرمت در بنای اصلی و دروازه ورودی انجام شده است.

دادی‌نژاد با بیان اینکه اعتبارات این پروژه مرمتی استانی بوده و به صورت امانی انجام می‌شود، تصریح کرد: در فاز سوم مرمت که از حدود یک ماه پیش آغاز شده، کف‌فرش اتاق‌های قلعه و نصب در چوبی با طرح سنتی که با الگوبرداری از نمونه‌ درهای معاصر با این قلعه ساخته خواهد شد، انجام می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت قلعه از نظر قرارگیری در کریدور شمال جنوب یادآور شد: در نظر داریم پس از تمام شدن مرمت، این قلعه را به پایگاه مراقبان آثار تاریخی حوزه غربی شهرستان بویراحمد و همچنین کارگاه‌ هنرهای سنتی روستا تبدیل کنیم.

 این مسئول تصریح کرد: قلعه در دو طبقه مربوط به اواخر دوره قاجار بوده و در 30 کیلومتری ضلع غربی شهرستان بویراحمد واقع شده است.

دادی‌نژاد به آثار و میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و بیان داشت: این آثار با توجه بیشتر می‌توانند مقدمه‌ای برای ورود دوستداران آثار و ابنیه باستانی شده و از این حیث استان را به همه کشور به درستی معرفی کند.

انتهای پیام/خ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول