اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه هفته جهاد کشاورزی

مرمت چهار قنات در کاشان به پایان رسید

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان از پایان عملیات مرمت و بازسازی چهار قنات در روستاهای این شهرستان خبر داد.

مرمت چهار قنات در کاشان به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، علی محلوجی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آستانه هفته جهاد کشاورزی، عملیات مرمت و بازسازی قنات‌های رحق، بیشه اسحاق‌آباد و حسنارود از بخش نیاسر کاشان و قنات محمدآباد لاجه آزران از بخش برزک به پایان رسید و آماده بهره‌برداری شد.

وی افزود: عملیات مرمت و بازسازی این قنوات شامل سرشکاف، لایروبی، کول‌گذاری، نوکنی، ریزش‌برداری و حفر پیشه کار است.

رئیس اداره امور زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان خاطرنشان کرد: در مجموع این قنوات با اعتباری بیش از 750 میلیون ریال و با مشارکت میانگین بیش از 40 درصدی کشاورزان انجام شده است.

وی بهره‌برداران این قنوات را 630 نفر ذکر و تصریح کرد: با اجرای این عملیات 228 هکتار از اراضی و باغات این روستاها مشروب می‌شود.

محلوجی استفاده بهینه از آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از وقوع فاجعه بزرگ خشکسالی و همچنین جلوگیری از مرگ تدریجی کشاورزی را از مهم‌ترین اهداف مرمت و بازسازی قنوات شهرستان کاشان برشمرد.

وی تأمین 40 درصد از منابع آبی بخش کشاورزی شهرستان کاشان را از طریق قنوات و 60 درصد آن را از طریق چاه‌ها دانست و گفت: در مجموع 420 حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق و 500 رشته قنوات این شهرستان، سالیانه 300 میلیون مترمکعب آب بخش کشاورزی را تأمین می‌کنند.

به گفته وی، حدود هفت هزار هکتار از باغات کاشان از طریق قنوات و چاه‌های کشاورزی آبیاری می‌شود که حدود 50 درصد از این میزان در بخش کوهستانی است.

محلوجی، با اشاره به وجود 600 رشته قنات در شهرستان کاشان، حجم آبدهی این قنوات را 120 میلیون  مترمکعب اعلام کرد و یادآور شد: به‌دلیل خشکسالی‌های اخیر بیش از 40 درصد از آبدهی قنوات به میزان 48 میلیون مترمکعب کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این کاهش همچنان ادامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری کامل از وقوع فاجعه بزرگ خشکسالی و مرگ تدریجی کشاورزی در کاشان به اختصاص اعتبارات ویژه برای لوله‌گذاری، مرمت قنوات و تأمین آب، نیاز است.

انتهای پیام/و20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول