اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای گیلان خبر داد

سهم 40 درصدی برداشت غیرقانونی حساب بانکی از جرایم سایبری گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی گیلان گفت: برداشت‌های غیر قانونی از حساب بانکی افراد با 40.7 درصد بیشترین سهم جرایم سایبری در گیلان را به خود اختصاص داده است.

سهم 40 درصدی برداشت غیرقانونی حساب بانکی از جرایم سایبری گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ایرج محمدخانی ظهر امروز در نخستین نشست اعضای کمیسیون شورای هماهنگی بانک‌های استان مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط را موجب افزایش امنیت فضای مجازی دانست و با تشریح جرایم سایبری در استان به ویژه حوزه اقتصادی به معرفی پلیس فتا و ضرورت تشکیل این پلیس در پیشگیری و مقابله با تهدیدات سایبری پرداخت.

وی افزود: پی‌جویی فنی و کشف علمی جرایم سایبری نیازمند پلیس تخصصی با سطح بالای فناورانه بوده که امروزه در مجموعه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی این پلیس و سپری شدن مدت زمان کمی از تاسیس آن، موفقیت‌های چشمگیری به دست آمده است.

این مسئول، با بیان اینکه رشد آگاهی‌های اجتماعی جامعه پیرامون جرایم نوظهور سایبری تنها با استمرار اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی محقق می‌شود، گفت: مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط در بخش‌های دولتی و خصوصی و مردم اندیشمند گیلان می‌تواند در افزایش امنیت فضای مجازی و پیشگیری از وقوع جرایم به ویژه برداشت‌های غیر قانونی از حساب بانکی افراد که با 40.7 درصد بیشترین سهم  جرایم سایبری در استان را به خود اختصاص داده است، نقش به‌سزایی داشته باشد.

وی، به اقدام‌های پلیس فتای گیلان به ویژه در امر مقابله با جرایم اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: با تلاش کارآگاهان و کارشناسان پلیس فتا شاهد کاهش وقوع برداشت‌های غیر مجاز اینترنتی و خودپرداز در مقایسه با سنوات گذشته هستیم.

محمدخانی، ضمن معرفی متداول‌ترین روش‌های مجرمانه در زمینه برداشت‌های اینترنتی و خودپرداز و راه‌های مقابله با آنها، راهکارهای لازم را نیز برای پیشگیری و کاهش این آسیب‌ها برای حاضران مطرح کرد.

وی در ادامه به یک نمونه از دوستی‌های نامناسب اینترنتی اشاره کرد و افزود: به دنبال ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی فردی مبنی بر اینکه لپ‌تاپ حاوی تصاویر شخصی و خانوادگی وی توسط دوست اینترنتی به سرقت رفته است، بررسی این موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی گیلان اضافه کرد: با تحقیقات از شاکی و پی‌جویی‌های فنی و پلیسی، کارآگاهان پلیس فتا سرنخ‌هایی را از متهم به دست آوردند و با انجام یک سری تحقیقات نامحسوس پلیسی موفق شدند هویت متهم فراری و محل زندگی وی را شناسایی و با اخذ مجوز قضایی نسبت به دستگیری متهم در یکی از محلات رشت اقدام  کنند.

به گفته وی، متهم پسر جوانی 24 ساله و دارای مدرک فوق دیپلم بود که برای فریب شاکی در فضای مجازی خود را دختر خانمی جوان و دانشجو  معرفی کرد و به بهانه آشنا شدن با خانواده شاکی درخواست لپ‌تاپ حاوی تصاویر فامیلی او را کرده بود که شاکی نیز بر سر قرار رفت تا عکس‌های خانوادگی را نشان این جوان دهد اما فریب خورد و متهم لپ‌تاپ او را سرقت کرده و از محل متواری شده بود.

محمدخانی، با اشاره به اینکه متهم با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی معرفی شد، به تمام کاربران اینترنتی توصیه کرد که اگر وارد محیط چت می‌شوند نسبت به عواقب و سوء‌استفاده‌های احتمالی دوستی‌های نامناسب اینترنتی بسیار هوشیار باشند و به هیچ‌عنوان به دوستی‌های اینترنتی اعتماد و اطمینان نکنند و به این نکته توجه داشته باشند که دوستی‌های نامناسب اینترنتی ممکن است ارتباطی از قبل پیش‌بینی شده برای بهره‌برداری‌های خاص باشد.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول