اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت و گو با فارس مطرح شد

130 غار حماملوی ورزقان هتل صخره‌ای می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری منطقه نمونه گردشگری حماملوی ورزقان گفت: 130 غار روستای "حماملوی" ورزقان با تبدیل شدن به هتل‌های صخره‌ای به محل سکونت گردشگران تغییر کاربری می‌دهند.

130 غار حماملوی ورزقان هتل صخره‌ای می‌شود

حمیدرضا نقی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ورزقان اظهار کرد:در مجموع 350 سوئیت و محل اقامتگاهی رفاهی با توجه به بافت تاریخی و طبیعی روستا و غارهای موجود در آن تعریف شده است.

وی تصریح کرد: در فاز نخست این پروژه عظیم، ساخت 20 اقامتگاه متشکل از 6 کلبه اقامتی سنتی و  9 غار برای اسکان، فروشگاه‌های صنایع‌دستی منطقه و مواد خوراکی و سوغاتی، محل بازی کودکان مانند محل اسب‌سواری برای کودکان، مجتمع‌های تفریحی و پارکینگ تعریف شده است.

نقی‌پور با بیان اینکه طبق زمانبندی‌ها فاز نخست این مجموعه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: برای جلوگیری از آلودگی هوای مطبوع منطقه، احداث پارکینگ در خارج از روستا خواهد بود که گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از درشکه‌ها و کالسکه‌های مستقر در ورودی روستا از منطقه نمونه گردشگری "حماملو "دیدن کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذار این منطقه نمونه گردشگری با اشاره به ویژگی‌های این غارهای اقامتی اظهار کرد: برای نخستین بار در ایران از ظرفیت درمانی این غارها برای درمان در کنار اسکان گردشگران استفاده خواهد شد.

نقی‌پور تصریح کرد: از خاصیت درمانی نمک‌اندود بودن داخل غارها برای رفع بیماری‌های تنفسی و مشکلات آسمی بیماران مراجعه‌کننده استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین با توجه به قرارگیری تعدادی از این غارها در مجاورت رودخانه داخل روستا و هم‌سطح آن، این اقامتگاه‌ها در خدمت گردشگرانی که برای آب درمانی و استفاده از آب گرم به این منطقه مراجعه می‌کنند، خواهد بود.

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی با اشاره به 200 سوئیت رفاهی و اقامتی دیگر تعریف شده در این طرح، گفت: این سوئیت‌ها نیز به شکل کلبه در داخل بافت روستایی "حماملو" و با به کارگیری مصالح محلی و منطبق با طبیعت و معماری منطقه، مانند سنگ و چوب احداث می‌شوند.

نقی‌پور همچنین به تشریح اقدامات صورت گرفته در این منطقه پرداخت و گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی زیرساخت‌های مورد نیاز از قبیل اصلاح راه دسترسی و ساخت کمپینگ، آلاچیق و سرویس‌های بهداشتی را برای سهولت اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاران در این منطقه فراهم کرده است.

وی افزود: این شرکت  پس از تعریف کاربری‌های داخل غارها به‌عنوان اقامتگاه، تمیزکاری و آماده‌سازی داخل 20 غار منطقه و ساخت سرویس‌های بهداشتی آنها را انجام داده و ساخت محوطه منطقه، دفتر فنی، پل ارتباطی رودخانه "حماملو "و مرمت مسجد روستا را به پایان رسانده است.

نقی‌پور با اشاره به ظرفیت‌های قدرتمند "حماملوی" ورزقان برای سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر، تصریح کرد: وجود رودخانه خروشان و زیبای منطقه که محل تجمیع بیش از 20 چشمه آب معدنی است، هوای مطبوع، آثار تاریخی و فرهنگی شاخص و غارهای انسان ساخت آن، منطقه نمونه گردشگری "حماملوی" ورزقان را به محلی ممتاز برای سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر تبدیل کرده است.

وی یادآور شد: با راه‌اندازی فاز نخست این طرح و همزمان با آغاز سفر نخستین گردشگران ورودی به این منطقه، تورهای ویژه‌ای نیز به منظور غنی‌سازی اوقات سفر گردشگران، برای بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی همین منطقه نظیر قلعه "جوشین" و "گل‌آخور"، کتیبه‌های اورارتویی و خانه سردار عشایر راه‌اندازی خواهیم کرد.

نقی‌پور با اشاره به دیگر فازهای این پروژه عظیم خاطرنشان کرد: در کنار ساخت فضای سبز گسترده و توسعه اماکن اقامتی غارها و کلبه‌ای، راه‌اندازی امکاناتی نظیر میدان اسب‌سواری، میدان بالون‌سواری، تیراندازی و مسابقات شوتینگ اهداف پروازی برای فازهای بعدی این پروژه تعریف شده است.

انتهای پیام/ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول