اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از قصه پر غصه سدّ گلورد در مازندران گزارش می‌دهد

پیمانکاران از طلب 18.5 میلیاردی می‌گویند/ سکوت 42 ساله سدّ گلورد

خبرگزاری فارس: سدّ گلورد استان مازندران که 42 سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد در سکوتی 42 ساله فرو رفته و صدای پیمانکاران را از طلب‌های میلیاردی درآورده است.

پیمانکاران از طلب 18.5 میلیاردی می‌گویند/ سکوت 42 ساله سدّ گلورد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، سدّ گلورد که در حوزه تقسیماتی شهرستان نکا قرار دارد بیشتر به منظور تامین آب مورد نیاز کشاورزی به ویژه برای 25 هزار هکتار از اراضی پایین دست شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه در حال احداث است.

همزمان با این سد، سدی در استان خوزستان آغاز و سال‌ها است که به بهره‌برداری رسیده است حال سدّ گلورد 42 ساله شده و باید این روزها شمع 43 سالگی‌اش را فوت کند اما پیشرفتی 42 درصدی دارد با این توضیح که 90 درصد این پیشرفت در 10 سال گذشته اتفاق افتاد.

شهرستان بهشهر که با بیش از 72 نوع تنوع محصولات کشاورزی  و 67 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد بیش از 10  هزار هکتار از اراضی پایین دست آن نیازمند منابع آبی هستند به طوری که امسال با کاهش محسوسی در میزان محصولات کلزا و گندم بدلیل کم آبی رو به رو بود.

کاهش 20 هزار تن گندم و 3 هزار تن کلزا که ارزش چند ده میلیونی برای کشاورزان داشت رقم قابل ملاحظه‌ای برای اقتصاد یک شهرستان است.

 

*زمین‌های دشت شهرستان بهشهر قابلیت سه کشت متوالی را دارند

به گفته مدیر جهاد کشاورزی و دبیر کارگروه کشاورزی شهرستان بهشهر این شهرستان قابلیت برداشت محصول از سه کشت متوالی را در منطقه دشت دارد و اکنون به دلیل کم آبی در شرایطی که گندم و کلزا برداشت شده‌اند، شاهد رها بودن زمین‌های کشاورزی هستیم، زمین‌هایی که می‌توان در تمام طول سال از آنها محصول برداشت کرد.

غلامرضا قنبری در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه شهرستان بهشهر بیکاری است، فرصت‌های خوب کشاورزی به دلایل مختلف از جمله تامین نبودن منابع آبی از دست می‌روند و قشر پرانرژی و علاقمند به کشاورزی از کار در مزارع و باغات خسته می‌شوند زیرا درزمانی از سال با کم‌آبی یا پرآبی مواجه می‌شوند و این موضوع برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

وی معتقد است با بهره‌برداری از سدّ گلورد انقلابی در بخش کشاورزی ایجاد و موجب رونق اقتصادی شهرستان می‌شود.

 

* رشد 60 تا 70 درصدی تولیدات کشاورزی با افتتاح سدّ گلورد

مدیر امور منابع آب بهشهر، نکا و گلوگاه هم در سخنانی بهره‌برداری از سدّ گلورد را موجب رشد 60 تا 70 درصدی تولید محصولات کشاورزی می‌داند.

محسن گیلانی لاریمی اهداف بزرگ احداث سد گلورد را تامین منابع آبی مطمئن برای 30 هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه، ایجاد صنایع بالادستی بخش کشاورزی و ایجاد فرصت‌های کار و اشتغال برشمرد.

وی مشکل اصلی سد را نبود منابع مالی عنوان و خاطرنشان کرد: از آنجا که این سد در زمره پروژه‌های مهر ماندگار است باید سعی شود تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری برسد.

 

*  پیمانکاران سدّ گلورد 18.5 میلیارد تومان طلب دارند

بی‌تردید نبود اعتبارات و یا وجود اعتبارات قطره‌ای که چکه چکه بر سدّ گلورد می‌ریزد مشکل اصلی روند لاک پشتی سد است.

دو شرکت « اویول» و « آب نیرو» کار ساخت این سد را برعهده دارند البته یکی از پیمانکاران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر گفت: به دلیل پیشرفت فیزیکی اندک که ناشی از کمبود اعتبارات است ساخت این پروژه در وضعیت «ج» یعنی در اولویت سوم یا در لیست پروژه‌هایی با درصد اهمیت کمتر قرار دارد.

بیژن چپریان تصریح کرد: سال گذشته 40 میلیارد تومان تقاضای اعتبارات دادیم که قرار شد 24 میلیارد تومان اختصاص پیدا کند اما این رقم به 19 میلیارد تومان رسید و سرانجام 16 میلیارد تومان در اختیار پیمانکار قرار گرفت.

وی افزود: این رقم درحالی اختصاص یافت که درحال‌حاضر 18.5 میلیارد تومان طلب داریم یعنی اعتبارات کمتر از طلب ما است.

پیمانکار سدّ گلورد با بیان اینکه پایان اسفند 93 آخرین برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از سد است، اذعان داشت: امسال هم احتمالاً 16 میلیارد تومان بودجه اختصاص پیدا می‌کند که اگر به بیشتر از این رقم برسد می‌توانیم در مرداد 92 که پایان طرح مهر ماندگار است آن را تحویل بهره‌بردار بدهیم.

به گزارش فارس، طرح‌های مهر ماندگار طرح‌هایی هستند که تا پایان دولت دهم باید به بهره‌برداری برسند.

از تشریح نگرانی‌های مردم حاشیه سد گلورد به ویژه مردم رودبار بهشهر که زمین‌های کشاورزی و خانه‌هایشان را از دست دادند و حتی قبرستان روستا را هم باید به مکان بالاتری منتقل کنند تا در کار سد خللی ایجاد نشود و از طلب‌هایی که این مردم از دولت برای زیر آب رفتن زمین‌ها و خانه‌هایشان دارند فاکتور می‌گیریم و معتقدیم برای هر پیشرفتی باید تاوان داد اما به راستی اگر سدّ گلورد یک لاک پشت هم بود باید پس از 42 سال به پای درخت هدف می‌رسید.

==============

گزارش از آزاده بابانژاد

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول