اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در عشایر مناطق ییلاق فارس

تب مالت در جامعه عشایری فارس ریشه‌کن می‌شود

خبرگزاری فارس: طرح بیماریابی، درمان و آموزش بیماری تب مالت در عشایر مناطق ییلاق استان فارس از نیمه دوم خرداد ماه سال جاری برای مدت چهار ماه اجرایی شده است.

تب مالت در جامعه عشایری فارس ریشه‌کن می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس مسئول بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان اظهار داشت: طرح بیماریابی، درمان و آموزش بیماری تب مالت در عشایر با هدف کنترل و پیشگیری از بیماری تب مالت در عشایر استان فارس و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل دامپزشکی این استان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و مراکز بهداشت شهرستان‌های آباده، اقلید، بوانات، پاسارگاد، خرم بید، خرامه، مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، کوار، سپیدان، سروستان و فیروزآباد در مناطق ییلاقی استان فارس از نیمه دوم خرداد ماه سال جاری شروع و سپس به مدت سه سال در کل مناطق عشایری فارس انجام می‌گیرد.

مرضیه عطاءالهی افزود: در این طرح، برای بررسی شیوع بیماری تب مالت، یک‌هزار خانوار بر اساس توزیع داده‌های مکانی انتخاب شده‌اند که در این خانوارها از تمام اعضای خانوار خون‌گیری انجام می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر این یک‌هزار خانوار، از تمام افراد علامت‌دار ساکن در آن منطقه نیز خون‌گیری انجام و بررسی لازم انجام می‌شود.

عطاءالهی در ادامه بیان کرد: تمام نمونه‌ها پس از جمع‌آوری در آزمایشگاه مرکز بهداشت انقلاب مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در صورت مثبت شدن، بیماران در درمان رایگان قرار می‌گیرند.

این مسئول ادامه داد: همزمان با بررسی شیوع بیماری تب مالت، بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد عشایر، آموزش افراد ساکن در منطقه، علائم، آموزش راه‌های انتقال و راه‌های پیشگیری بیماری بر مبنای الگوی اعتقاد بهداشتی از طریق داوطلبان عشایر، آموزگاران مدارس سیاری عشایر و کارشناسان بهداشتی، با تاکید بر آموزش همسان به اجرا درمی‌آید.

کارشناس مسئول بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان افزود: بررسی شیوع بیماری تب مالت در دام و واکسیناسیون دام‌ها نیز از طرف شبکه دامپزشکی شهرستان نیز انجام می‌شود.

این طرح ابتدا به صورت پایلوت در منطقه سرپنیران شهرستان پاسارگاد اجرا شد و پس از تجدید نظر در فرم‌ها و پرسشنامه‌ها، برای اجرا به این شهرستان‌ها اعلام شده است و پس از اجرا در این 11 شهرستان، در تمام مناطق عشایر استان فارس برای سه سال متوالی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/آ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول