اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل:

کتابخانه‌های اردبیل با کمبود منابع اعتباری روبروست

خبرگزاری فارس: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: علیرغم افزایش سرانه و فضای مطالعه در اردبیل اما همچنان با کمبود منابع اعتباری روبرو هستیم.

کتابخانه‌های اردبیل با کمبود منابع اعتباری روبروست

صادق فرهمند امین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: 13 پروژه کتابخانه‌ای در استان اردبیل در حال اجراست و علاوه بر آن هشت کتابخانه روستایی و پنج کتابخانه مرکزی نیز در شهرهای مختلف استان ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 66 کتابخانه در استان اردبیل وجود دارد که با بهره‌برداری از کتابخانه‌های در دست احداث فضای کتابخانه‌های عمومی این استان از 25 هزار متر‌مربع به 35 هزار متر‌مربع ارتقا می‌یابد.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل تصریح کرد: با این افزایش روز به روز مشکلات حوزه کتاب‌خوانی در اردبیل برطرف شده اما همچنان با کمبود منابع اعتباری رو به رو هستیم چرا که کتابخانه‌های عمومی به عنوان موسسه غیر‌دولتی تلقی می‌شود که بخش عمده‌ای از اعتبارات آن باید از طریق نیم درصد در‌آمد شهرداری‌ها و همچنین دیگر منابع در‌آمدی تامین شود.

فرهمند امین وضعیت در‌آمدی شهرداری‌ها را اندک و بسیار ضعیف توصیف کرد و گفت:‌ اگر این نیم درصد در استان همجوار ما آذربایجان شرقی 3 میلیارد تومان و یا آذربایجان غربی 1.5 میلیارد تومان است در این استان نیم درصد اختصاصی از سوی شهرداری‌ها 700 میلیون تومان است که از این رقم نیز تنها 200 میلیون تومان نصیب کتابخانه‌های عمومی می‌شود.

وی اظهار داشت: به رغم توسعه کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی از لحاظ مالی همچنان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم که از نمایندگان فرهنگی و فرهیخته استان در مجلس انتظار داریم این مجموعه را در تامین منابع کافی برای تکمیل پروژه‌ها و ارائه خدمات یاری کنند.

عضو شورای اداری استان اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد؛ با این وضعیت اعتباری نمی‌توان اهداف تعیین شده در برنامه‌های میان مدت و کوتاه مدت را عملیاتی کرد که در این زمینه نیازمند مساعدت خیرین نیز هستیم تا یک توسعه حقیقی در بخش کتابخانه‌ای و فرهنگی این خطه را شاهد باشیم.

فرهمند امین تصریح کرد: به رغم این کمبودها و نواقص اردبیل جزو استان‌های برتر کشور در حوزه مدیریت و اجرای طرح‌های ابتکاری است به گونه‌ای که امسال نیز تلاش می‌کنیم طرح‌های نو و ابتکاری جدیدی را اجرایی کنیم.

وی به افزایش شاخص بهره‌مندی مردم استان از خدمات کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: ما اگر 31 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی در سال 89 داشتیم در یک سال گذشته این تعداد به 70 هزار نفر رسید که از این لحاظ کتابخانه‌های عمومی اردبیل جزو استان‌های برتر کشور شناخته شد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در پایان سخنان خود از تهیه و تدوین سند پنج ساله توسعه و تحول کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل خبر داد و گفت: این سند که بر اساس منویات مقام معظم رهبری و سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی تهیه و تدوین شده است نقشه راه حرکت و برنامه‌ریزی‌های ماست که امیدواریم با یک رویکرد رو به جلو هم از لحاظ کمی و هم کیفی حرکت مطلوبی را در این حوزه شاهد باشیم.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول