اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار صورت می‌گیرد

برگزاری کنگره بزرگداشت آخوند کاشانی در کاشان

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه پیام‌نور کاشان از برگزاری کنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد کاشانی (معروف به آخوند کاشی) برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.

برگزاری کنگره بزرگداشت آخوند کاشانی در کاشان

عباسعلی فراهتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: نخستین کنگره آخوند کاشی همزمان با یکصدمین سالگرد ارتحال این عالم و فیلسوف برجسته عالم تشیع اسفندماه سال جاری به مدت دو روز در شهرهای اصفهان و کاشان برگزار می‌شود.

این مسئول تبیین شخصیت علمی اخلاقی آخوند کاشانی و بازنگری آثار ایشان به منظور بازنویسی، چاپ و ارائه آن به نسل جوان دانشگاهی و حوزوی را از جمله اهداف این کنگره ذکر کرد.

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان ایجاد انگیزه در جوانان مستعد و علاقمند به گرایش به علم را از دیگر اهداف برگزاری این کنگره دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی با توجه به تبلیغات دشمن در معرفی و بزرگنمایی اندیشمندان به جامعه، شناسایی چهره‌های شاخص علمی کشور و زدودن گردو غبار فراموشی کتابخانه‌ها از آثار آنها در ایجاد روحیه خودباوری در بین قشر دانشگاهی و حوزوی بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اعلام فراخوان مقالات علمی پیرامون آخوند کاشانی از اول مهرماه سال‌جاری در سطح دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: علاقمندان به شرکت در این بخش می‌توانند مقالات خود را در حوزه‌های تخصصی فلسفه، عرفان اسلامی، فقه و اصول، تفسیر قرآن، ادبیات عرب و فارسی ارائه دهند.

فراهتی معرفی اساتید، شخصیت، تحصیلات و شاگردان آخوند کاشانی را از دیگر بخش‌های این کنگره برشمرد و عنوان کرد: این عالم و فیلسوف بزرگ عالم تشیع از مشاهیر جهان اسلام و از افتخارات کاشان به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به گمنام ماندن بسیاری از گنجینه‌ها و سرمایه‌های علمی، ادبی و هنری کاشان گفت: بر اساس مصوبه سال گذشته شورای فرهنگ عمومی این شهرستان و به منظور شناخت و معرفی این ثروت‌های ملی هر ساله یکی از علما، اندیشمندان و فرهیختگان برجسته این خطه عالم‌خیز معرفی می‌شود.

فراهتی یادآور شد: ملا محمد کاشانی معروف به آخوند کاشی، در سال 1249 هجری قمری به دنیا آمد و در نزد اساتید برجسته‌ای چون علامه نامدار، حکیم آقا محمدرضا قمشه‌ای، محدث متبحر، میرزا حسین نوری به کسب علم پرداخت و بسیاری از علما و مراجع بزرگ چون مرحوم حاج آقا رحیم ارباب، آیت‌الله بروجردی، آقا سید حسن قوچانی مشهور به آقا نجفی و شهید سید حسن مدرس در زمره شاگردان ایشان بودند.

به گفته وی آخوند کاشانی سرانجام پس از 84 سال عمر بابرکت همراه با سیر و سلوک الی‌الله در روز شنبه 20 شعبان 1333 دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در گورستان تخت پولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول