اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روزنامه‌‌نگار و نویسنده دفاع مقدس:

مرزبندی میان جانبازان آفت خدمت‌رسانی به یادگاران جنگ است

خبرگزاری فارس: روزنامه‌‌نگار و نویسنده دفاع مقدس گفت: یکی از آفاتی که امروز گریبانگیر خدمت‌رسانی به جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس شده، کشیدن خط و نشان و معین کردن حد و فاصل در میان آنان است.

مرزبندی میان جانبازان آفت خدمت‌رسانی به یادگاران جنگ است

سیدخلیل سجادی اسدآبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: همت و غیرت مثال‌زدنی رزمندگان اسلام از آغازین روزهای جنگ تحمیلی تا حضور در افتخارآمیزترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس، نشان از صلابت، شجاعت و پایبندی جوانان غیور این مرز و بوم به اصول و ارزش‌های ماندگار انقلاب اسلامی و وفاداری به آرمان‌های امام راحل(ره) و ولایت فقیه بوده است.

 وی که یکی از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس است و اکنون در کسوت روزنامه‌نگار و نویسنده دفاع مقدس قرار دارد، ادامه داد:  اگر چه نقطه شروع جنگ در میان برخی از فرماندهان ارشد جنگ هم جای بحث دارد و برخی نیز معتقدند که نقطقه شروع جنگ در قصرشیرین کرمانشاه بوده است، اما با این اوصاف آنچه که ما از نزدیک به عنوان ساکنان اصلی استان ایلام نظاره‌گر بودیم، هجوم ناگهانی رژیم بعث عراق از مرز مهران بود.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: در شرایطی که ایران اسلامی در حال استقرار انقلاب نوپای خود بود و هنوز سازماندهی نیروهای نظامی و انقلابی به صورت کامل شکل نگرفته بود، دشمن قصد داشت تا با غافلگیر کردن نیروهای رزمنده ایران به مقاصد شوم خود برسد، غافل از اینکه این انقلاب و این ملت با استعانت از ذات مقدس الهی و توجهات حضرت حق از هر گزندی در امان بود.

این جانباز جنگ تحمیلی در ادامه با بیان اینکه در همان روزهای آغاز جنگ تحمیلی گروه‌های مردمی به نام گروه‌های ضربت شکل گرفتند، اظهار داشت: جنگ‌های چریکی برای مقابله با لشکریان مجهز عراقی شرایط متفاوتی از جنگ را به تصویر کشید، به گونه‌ای که نیروهای دشمن در همان لحظه‌های ابتدایی رویارویی با رزمندگان دلیر اسلام زمین‌گیر شدند.

وی اضافه کرد: اگر چه به علت عدم آمادگی یگان‌های رزمی کشورمان، نیروهای عراقی توانسته بودند مناطق مختلفی از جمله شهر مهران را به تصرف خود درآورند، اما دیری نپاید که با طراحی یک عملیات محاسبه شده و دقیق در روز دهم تیرماه 1365، با صلابت مثال‌زدنی فرزندان انقلاب شهر مهران آزاد شد.

سجادی، فتح مهران را کمتر از فتح خرمشهر ندانست و عنوان کرد: از آنجا که آزادسازی خرمشهر به لحاظ مسائل استراتژیکی بسیار مهم به شمار می‌رفت، اما فتح مهران نیز به لحاظ موقعیت و گستردگی حدود مرزی و نیاز به امکانات و ادوات نظامی بیشتری داشت و اهمیت آن برای کشور عراق از شاهکارهای نظامی رزمندگان اسلام بود.

این روزنامه‌نگار اضافه کرد: برای آزادسازی مهران، عزیزان بسیاری به افتخار شهادت و جانبازی نائل شدند و امروز جا دارد برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این گنجینه‌های ارزشمند تلاش کنیم.

سجادی با گلایه از برخی کوته‌نظری‌ها به ویژه طی چند سال اخیر در خصوص کم‌رنگ جلوه دادن رشادت‌ها و جانفشانی‌های ایثارگران، جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس، این گونه رفتارها را ناشی از عدم آگاهی از شرایط سخت و دشوار آن دوران ذکر کرد و گفت: اگر کسی در آن بحبوحه قرار داشته است، می‌تواند حال و روز یادگاران آن دوران را در دنیای امروز به خوبی احساس کند.

وی با بیان اینکه در آن زمان به عنوان بسیجی به شهر مهران و موقعیت حساس شهید کشکولی اعزام شده است، خاطرنشان کرد: در آنجا موقعیت پدافند گردان 504 ابوذر قرار داشت. شهید محمد تقی‌زاده از رزمندگان گمنام آن دوران که امروز کمتر نامی از او شنیده می‌شود، من و شهید لطیف نصراللهی را به گوشه‌ای فراخواند و به ما امر کرد که اگر آمده‌اید تا زنده بمانید و از وجودتان جهت دفاع از اسلام و این آب و خاک استفاده کنید، به چند توصیه‌ من گوش دهید، اول اینکه آتش تهیه دشمن در این منطقه بسیار سنگین است و وجب به وجب آن خمپاره فرود می‌آید و شما باید در ساعات خاصی جهت گرفتن وضو از سنگر خارج شوید و برای رفتن به کمین باید از کانال عبور کنید و بسیاری موارد دیگر را نیز گوشزد کرد.

 این جانباز دوران دفاع مقدس خطاب به مسئولان و دست‌اندرکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز گفت: بیاییم تا فرصت از دست نرفته سراغ جانبازانی که بر روی تخت‌های بیمارستانی و یا در منازل خویش یکی پس از دیگری دعوت حق را لبیک می‌گویند برویم و از آنان دلجویی کنیم.

سجادی اضافه کرد: به درد دل جانبازان گوش فرا دهیم، به خواسته‌های اندکشان توجه کنیم و تجهیزات و امکانات بیمارستانی آنان را فراهم سازیم و تا زمان باقی است مرهمی بر زخم‌ بدن‌های پاره‌ پاره‌شان باشیم نه اینکه نوشدارویی بعد از مرگ سهراب شویم.

وی افزود: یکی از آفاتی که امروز گریبانگیر خدمت‌رسانی به جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس شده، کشیدن خط و نشان و معین کردن حد و فاصل در میان آنان است.

وی گفت: بسیاری از جانبازان انقلاب اسلامی در حال حاضر جزو جانبازان زیر 25 درصد بوده و نکته مهم دیگر اینکه بسیاری از این عزیزان از زمره‌ جانبازان اعصاب و روان هستند و در شرایط نامناسب روحی به حیات خود ادامه می‌دهند.

سجادی  تصریح کرد: در زمان تعیین درصدها از سوی مسئولان کمیسیون‌ها توجه لازم صورت نگرفته و لازم است این تبعیض‌ها از میان برود. 

وی اضافه کرد: امید است قبل از پایان دولت احمدی‌نژاد رسیدگی به مشکلات جانبازان در دستور کار بیشتر قرار گیرد و خدمت‌رسانی به صورت مساوات انجام پذیرد.

سجادی در پایان گفت: امید است با همت و توجهات دلسوزانه مسئولان و دست‌اندرکاران امر فرهنگ ایثار و شهادت، این مهم بیش از پیش در جامعه نهادینه شود و با استفاده از شیوه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی مناسب، نسل‌های بعد را از واقعیت جنگ و دفاع مقدس بیشتر مطلع سازیم.

انتهای پیام/و10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول