اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر کشور خبر داد

لایحه استخدام دهیاران به مجلس می‌رود/ تصویب لایحه جامع دهیاری‌ها و ارائه آن در مجلس

خبرگزاری فارس: معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور از ارائه لایحه استخدام دهیاران به مجلس خبر داد و گفت: آیین‌نامه جامع دهیاری‌ها مورد تصویب قرار گرفته و امیدواریم در هفته آینده در مجلس مطرح و بررسی می‌شود.

لایحه استخدام دهیاران به مجلس می‌رود/ تصویب لایحه جامع دهیاری‌ها و ارائه آن در مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمیدرضا ارشادمنش ظهر امروز در گردهمایی دهیاران خراسان‌رضوی که در سالن صبا صدا و سیمای استان برگزار شد، توسعه روستاها و توجه به روستاها را ضرورت بنیادین برای توسعه ملی دانست و اظهار داشت: توسعه روستاها ابعاد مختلفی دارد که از جمله این ابعاد می‌توان به بعد توسعه کالبدی روستاها، توسعه نمادی روستاها و توسعه زیست‌محیطی آنها اشاره کرد.

وی افزود: هم‌چنین از دیگر ابعاد توسعه روستایی، بعد اقتصادی و بعد فرهنگی و اجتماعی است که نیاز به توسعه بیش از پیش دارد.

رئیس سازمان هم‌یاری‌ها و شهرداری‌های کشور با اشاره به وضعیت روستاهای کشور در پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن گفت: اگر نگاهی به وضعیت روستاها در سال 55 و پیش از انقلاب اسلامی بیاندازیم متوجه راهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با توسعه روستاها می‌شویم، تا پیش از انقلاب تنها به 2 هزار و 360 روستا برق‌رسانی شده بود در حالی که این رقم تا قبل از دولت نهم به 51 هزار روستا رسید.

این مسئول ادامه داد: هم‌چنین تا پیش از انقلاب یعنی در سال 55، تنها 21 درصد روستاهای کشور آب‌رسانی شده بودند که این تعداد نیز در سال 85 به 81 درصد رسیده و این افزایش چشم‌گیر راهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران را در بعد توسعه روستاها مشخص می‌کند.

ارشادمنش افزود: در بعد راه‌های روستایی نیز در سال 55، 26 هزار کیلومتر راه روستایی وجود داشت که این رقم در سال 85 به یک‌ صد هزار کیلومتر رسیده و نشان از رشدی 4.5 برابری است.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای وزارت کشور در دولت نهم و دهم مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها است، خاطرنشان کرد: تا امروز 25 هزار و 609 دهیاری در سطح کشور ایجاد شده که یک هزار و 609 دهیاری طی یک سال اخیر براساس مصوبه مجلس در ارتباط با روستاهای بالای 3 هزار و 500 نفر، ایجاد شده است.

به گفته رئیس سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور از 25 هزار و 605 مجوز تاسیس دهیاری، 9 هزار و 259 مجوز در دولت نهم و دهم صادر شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: هم‌چنین در زمان فعالیت دولت نهم و دهم 14 هزار و 963 دهیاری درجه‌بندی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 204 دهیاری در سطح کشور به عنوان دستگاه اجرایی شناسایی شده و کد شناسایی دریافت کردند، بیان داشت: با توجه به نقش زنان و جایگاه آنها در نظام جمهوری اسلامی ایران امروز شاهدیم که 888 نفر از دهیاران سطح کشور بانوان هستند.

این مسئول با اشاره به افزایش بودجه روستاها در سال‌های اخیر گفت: تنها در سال گذشته نسبت به سال 89 شاهد رشدی 2 برابری بودیم، در سال 89 میانگین اعتبارات کمکی به دهیاری‌ها 10.5 میلیون تومان به هر دهیاری بود که در سال 90 این رقم به 24 میلیون تومان رسید.

ارشادمنش گفت: هم‌چنین سرانه هر روستایی تا پیش از دولت نهم بالغ بر 11 هزار تومان بود که این رقم با اختصاص 664 میلیارد تومان اعتبار از محل‌های مالیات بر ارزش افزوده، عوارض سوخت، گمرک، جرایم رانندگی و عوارض خارج از حریم موضوع ماده 123 قانون برنامه پنجم توسعه، به علاوه اعتبارات دهیاری‌ها از محل استانداری‌ها، به 40 هزار تومان برای هر روستایی رسید که 3.7 برابر رشد را نشان می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور در ادامه هم‌چنین از برگزاری 606 نشست مشورتی فرمانداران، بخشداران با دهیاران در کشور طی دولت نهم و دهم و برگزاری 50 نشست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداری‌ها و کارگروه‌های تخصصی این نشست خبر داد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به، بکارگیری 110 نیروی وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی اضافه کرد: تنها در زمان دولت نهم و دهم 331 پایگاه آتش‌نشانی روستایی و یک‌ هزار و صد بوستان چند منظوره احداث و تجهیز شده است.

به گفته وی اجرای 160 طرح گردشگری و کمک به اجرای 3 هزار و 556 طرح نهضت حل مشکل روستاها، احداث 2 هزار و 500 ساختمان دهیاری و راه‌اندازی 742 شرکت تعاونی دهیاری از دیگر خدمات دولت نهم و دهم در راستای تعریف جایگاه حقیقی دهیاری‌ها است.

ارشادمنش هم‌چنین از ساماندهی 10 هزار و 163 گلزار شهدا در روستاها و تجهیز 500 خانه قرآن روستایی خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح جامع بیمه مسئولیت مدنی دهیاری‌ها ابراز داشت: در حال حاضر 75 درصد جمعیت روستایی کشور زیر پوشش طرح بیمه جامع مسئولیت مدنی دهیاری‌ها قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر کشور از انعقاد 9 تفاهم‌نامه همکاری مشترک با وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط با مدیریت روستایی در دولت نهم و دهم خبر داد و به تفاهم‌نامه انعقاد شده بین وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب در روستا‌ها برای ارتباطات، برنامه‌ریزی و بهبود ICT در مناطق روستایی، استفاده از ظرفیت فرهنگی و مذهبی در روستا‌ها و استفاده از ظرفیت فضاهای بالقوه روستایی در جهت توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات از مفاد این تفاهم‌نامه است.

این مسئول تصریح کرد: هم‌چنین مقرر شده که تعداد دفاتر خدمات روستایی و ICT از 11 هزار به 26 هزار دهیاری کشور توسعه پیدا کند که این رقم معادل کل دهیاری‌های سطح کشور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور با اشاره به آیین‌نامه جامع دهیاران متذکر شد: این لایحه به همت 70 نفر از نمایندگان مجلس تهیه شده مورد تصویب قرار گرفته و امیدواریم در هفته‌های آتی در مجلس ارائه و تصویب ‌شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خاتمه با اشاره به لایحه استخدام دهیاران اذعان داشت: این لایحه در روز 13 تیرماه توسط وزیر کشور مطرح شد که با توجه به حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس در گردهمایی روز دهیار، مقرر شده که وزیر کشور اعتبارات را تامین و مجلسی‌ها هم طرح را به تصویب برسانند و امیدواریم در این راستا در آینده‌ای نزدیک طرح به تصویب می‌رسد.

انتهای پیام/ن10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول