اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

طرح نخستین بزرگداشت ماذون قشقایی آماده می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از آماده‌سازی طرح نخستین بزرگداشت میرزا مأذون قشقایى در شیراز خبر داد.

طرح نخستین بزرگداشت ماذون قشقایی آماده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، محمود عالیشوندی در حاشیه جلسه مشترکی که امروز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و با حضور اعضای کمیته برگزاری بزرگداشت میرزا مأذون قشقایى برگزار شد، اظهار داشت: اشعار حماسى میرزا مأذون، پرشور و حال و آثار تغزلى و غنائى وى غرق در لیریسم جاندار و زنده‌حالى است که براى بحث پیرامون بدایع آنها لازم است این بزرگداشت با مطالعه دقیقی انجام شود.

وی افزود: میرزا مأذون به سه زبان ترکى، فارسى و عربى شعر سروده و دیوان قابل توجهى دارد که نسخه خطى آن موجود است و در صورت امکان این نسخه در این بزرگداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عالیشوندی گفت: میرزا مأذون نیز در انواع و اوزان شعر کلاسیک ترکى طبع‌آزمایى کرده و قصاید، غزلیات، ترجیعات، رباعیات لطیفى سروده و نیز در انواع شعر عاشیقى که در هر دو گونه شعر، قرآن کریم و احادیث نبوى، منبع اصلى اخذ قوت و الهام وى است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: تسلط استادانه و ماهرانه وى به سرچشمه‌هاى عرفان اسلامى سبب شده است که در این اشعار تلمیحات بسیار زیبا و استادانه‌اى به کار گیرد و به ویژه در تحمیدیه‌ها، نعت‌ها و مناقب سروده‌هایش فراوان به چشم می‌خورد.

عالیشوندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بزرگداشت مفاخر ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام شده و اعتباراتی که در سال جاری برای این مهم اختصاص یافته تلاش می‌کنیم تا فیلم مستند زندگی این شاعر توانمند را نیز در استان فارس تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: آنچه در این بزرگداشت برای ما نقش اساسی دارد شروع دور جدیدی از اینگونه بزرگداشت‌‌ها با نگاهی ملی است و آغاز آن با نام شاعری مانند میرزا مأذون قشقایى می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/آ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول