اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه پاوه

شفاف‌سازی هزینه‌ زکات ضروری است

خبرگزاری فارس: امام جمعه پاوه شفاف‌سازی در زمینه نحوه هزینه‌کرد زکات در سطح جامعه را ضروری دانست و گفت: این مهم موجب ایجاد اعتماد بیشتر مردم می‌شود.

شفاف‌سازی هزینه‌ زکات ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ماموستا عبدالقادر قادری پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی زکات که با حضور علمای اهل‌سنت هشت استان کشور در مریوان برگزار شد، اظهار کرد: در بیش از 30 سوره مختلف قرآن کریم به اهمیت و جایگاه زکات پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح مسئله زکات در کنار نماز در آیات مختلف قرآنی نشان از جایگاه و اهمیت این مهم از دیدگاه دین مبین اسلام است.

امام جمعه پاوه با بیان اینکه در قرآن کریم حتی در زمینه نحوه هزینه‌کرد زکات نیز بحث شده است، تصریح کرد: خداوند در آیات مختلف قرآن کریم هشت صنف مختلف را در بحث هزینه‌کرد زکات معرفی کرده است.

ماموستا قادری از زکات به عنوان یکی از فرائض الهی و عامل رفع فاصله‌های طبقاتی نام برد و گفت: پرداخت زکات از سوی اغنیا به فقرا ضمن رفع مشکلات نیازمندان موجب افزایش مال می‌شود.

وی یادآور شد: مسلمانان اهل‌ سنت همواره در راستای ادای فرائض الهی پیشرو بوده‌اند و کسب مقام نخست شهرستان مریوان و کسب رتبه دوم استان کردستان در بحث پرداخت زکات گواه صادقی بر این ادعاست.

امام جمعه پاوه از کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز به عنوان یکی از مولودهای ارزشمند انقلاب اسلامی و یادگار ارزشمند امام(ره) نام برد و تصریح کرد: کمیته امداد در طول این 33 سال در راستای رفع مشکلات و نیازهای محرومین و توانمندسازی آنان اقدامات ارزشمند و قابل تقدیری انجام داده است.

ماموستا قادری خاطرنشان کرد: تلاش‌های جدی کمیته امداد امام(ره) در زمینه جمع‌آوری زکات و ساماندهی آن نیز بسیار چشمگیر بوده و ما نیز به عنوان علمای اهل سنت در راستای همکاری با این نهاد در بحث زکات با توجه به دستورات و اصول فقهی مذهبمان آمادگی کامل داریم.

وی اجرای طرح مسجد محوری به منظور ساماندهی نحوه جمع‌آوری و هزینه‌کرد زکات را ارزشمند دانست و افزود: اجرای این طرح در مساجد محلات می‌تواند در رساندن زکات و همچنین کمک‌های مردم به دست نیازمندان واقعی یا اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه نقش بسزایی داشته باشد.

امام جمعه پاوه تاکید کرد این طرح باید به گونه‌ای اجرا شود که امامان جمعه در بحث اجرایی آن یعنی جمع‌آوری و هزینه‌کرد زکات نقش نظارتی داشته باشند.

به گفته وی، دخالت ندادن مستقیم علما در بحث هزینه‌کرد زکات در طرح مسجد محوری موجب حفظ جایگاه و وجهه اجتماعی آنان می‌شود.

عضو شورای افتای کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: گرفتن زکات توسط امام در هر جامعه و هزینه آن در مسیر رفع نیازهای نیازمندان از دستورات دین مبین اسلام است.

به گفته ماموستا سیداشرف حسینی، زکات یک احسان فردی نیست بلکه یک فریضه اجباری است و حکومت‌های اسلامی بر اساس دستوارت الهی وظیفه گرفتن و هزینه‌کرد آن را دارند.

وی افزود: گرفتن زکات از سوی حکومت و رساندن آن به دست صاحبان اصلی آن مانع از احساس حقارت نیازمندان می‌شود و اگر اغنیا خود به صورت مستقیم بخواهند زکات را به دست نیازمندان برسانند شاید موجب احساس حقارت در بین نیازمندان شود.

وی تقسیم زکات در محل جمع‌آوری را نیز ضروری خواند و گفت: باید با نظارت روحانیون زکات و کمک‌های مردمی با اولویت‌بندی نوع نیاز نیازمندان هزینه شود.

به گفته وی، نظارت امام جمعه و روحانیون بر نحوه هزینه‌کرد زکات همزمان با جمع‌آوری آن موجب افزایش اعتماد مردم و جلوگیری از تضعیف جایگاه روحانیون در بین مردم می‌شود.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول