اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری در گفت‌وگو با فارس:

بازنگری در عملکردهایمان در فضای سایبری ضروری است

خبرگزاری فارس: عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور گفت: همه ما در عملکردهای خود در فضای سایبری بازنگری کنیم.

بازنگری در عملکردهایمان در فضای سایبری ضروری است

حسین اعتصامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری بیان کرد: باید بپذیریم رعایت حریم خصوصی افراد، حفظ حریم‌های شرعی میان زن و مرد و حفظ کرامت افراد، ارزش‌های پسندیده‌ای است که حقیقی یا مجازی بودن فضا، مطلقاً در رعایت آن دخیل نیست.

وی تصریح کرد: بی‌تردید کوتاهی در مراقبت از این حدود، سر سلسله تحولات نامبارکی‌ است که هنجارهای فرهنگی کشور در محیط حقیقی را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.

نوع ارتباط و سبک گویش بین کاربران مرد و زن

عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور افزود: بررسی تراکنش‌های سایبری کاربران ایرانی نشان می‌دهد دو رویکرد نامناسب به سرعت در فضای مجازی در حال بسط و توسعه است که باید همه کاربران نسبت به آنها حساس‌تر باشند.

اعتصامی با اشاره به این دو رویکرد نامناسب یادآور شد: مقوله اول نوع ارتباط و سبک گویش و محاوره بین کاربران مرد و زن در این محیط است که برخلاف تصور متداول پاک ماندن در فضای مجازی تقوایی دوچندان می‌خواهد ولی برخی کاربران رعایت حرمت‌های شرعی با نامحرمان را تنها محدود به فضای فیزیکی و حقیقی جامعه کرده و در مراقبت از این حدود در فضای مجازی خود را فارغ بال احساس کرده‌اند.

* گشاده‌دستی عده‌ای از کاربران فضای مجازی

وی تصریح کرد: استمرار برخوردهایی از این دست فضای اینترنت را به محیط آسیب‌های جدی اخلاقی برای نسل جوان و نوجوان کشور تبدیل خواهد کرد.

اعتصامی با اشاره به رویکرد دوم عنوان کرد: مقوله دوم هم گشاده‌دستی عده‌ای از کاربران در اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها در فضای مجازی است و همه قبول داریم که آزادی افراد در اظهارنظرها باید محترم شمرده شود ولی مفهوم آزادی بدون در نظر گرفتن خطوط قرمز نتیجه‌ای جز هرج و مرج در پی نخواهد داشت.

* همه ما در عملکردهای خود در فضای سایبری بازنگری کنیم

وی اضافه کرد: شاهدیم عده‌ای این خطوط قرمز که همان حفظ شأن افراد و احترام آنان است را رعایت نکرده و به بهانه‌های مختلف همچون مصلحت و ضرورت، در انتخاب واژگان برای مخاطب قراردادن افراد یا جریان‌ها بی‌مبالاتی می‌کنند.

این استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی متذکر شد: این ناهنجاری مقوله مهمی است که رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشات خود با این مضمون مورد تاکید قرار داده‌اند.

اعتصامی اذعان داشت: به این ترتیب لازم است همه ما در عملکردهای خود در فضای سایبری بازنگری کرده و با نگاهی نو به این محیط فریبنده نگریسته و همواره به این نکته توجه داشته باشیم که نباید میان هنجارهای اعتقادی و اخلاقی جامعه ما در فضای مجازی و محیط حقیقی هیچ تناقضی احساس شود.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول