اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار سیستان‌‌وبلوچستان:

توسعه شاخص‌های بهداشتی نیازمند تربیت نیروی بومی است

خبرگزاری فارس: استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: توسعه شاخص‌های بهداشتی در استان سیستان‌وبلوچستان، نیازمند تربیت نیروی انسانی متخصص بومی است.

توسعه شاخص‌های بهداشتی نیازمند تربیت نیروی بومی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، علی‌محمد آزاد ظهر امروز در مراسم آغاز به کار طرح ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع با حضور وزیر بهداشت در زاهدان اظهار داشت: توسعه و ارتقای شاخص‌های بهداشتی و سلامت در استان مرزی سیستان‌وبلوچستان نیازمند تربیت نیروی بومی است.

وی افزود: سیستم بهداشتی و درمانی در سیستان‌وبلوچستان به برکت انقلاب اسلامی ایران از شرایط خوبی برخوردار است که این رشد قابل باور نیست.

استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: برخی شاخص‌های سلامت در سیستان‌وبلوچستان بهتر از مناطق دیگر است، اما در برخی از شاخص‌ها نقاط کوری وجود دارد که نیاز به رفع نقص‌ها و توسعه شبکه بهداشتی و درمانی داریم.

آزاد تاکید کرد: باید نقاط کور بهداشتی سیستان‌وبلوچستان را با استفاده از روش‌های منطقی حل کرد و پزشکان مورد نیاز به ویژه پزشک خانواده در خود استان تربیت شود.

وی تصریح کرد: باید ظرفیت و سهمیه بومی برای پزشکان ایجاد شود تا در استان ماندگاری داشته باشند.

استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: با افزایش تعداد پزشکان و متخصصان، می‌توان مشکلات منطقه را تا حد قابل قبولی حل شده دید و مسیر توسعه شاخص‌های استان را هموار کرد.

آزاد اضافه کرد: شاخص‌های بهداشتی استان، شاخص‌های خوبی است، مرگ و میر نوزادان در استان نسبت به متوسط کشوری کمتر است، اما مرگ و میر مادران باردار در سیستان‌وبلوچستان بالاست که این جای تامل دارد.

وی بیان کرد: باید سیستم شبکه بهداشتی و درمانی برای کاهش این معضل در استان تقویت شود و با اجرای طرح‌های هدفمند و کاربردی در اتاق‌های زایمان و آموزش حمل استاندارد مادر باردار با توجه به فواصل روستاها با شهرها، میزان مرگ و میر مادران را کاهش داد.

استاندار سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: روستاهای کم جمعیت زیادی در این استان با فاصله زیاد از هم قرار گرفته‌اند که سبب صرف هزینه‌های هنگفت به مجموعه بهداشتی استان شده است.

آزاد گفت: باید در کنار رشد شاخص‌های سلامت از طریق فرهنگ‌سازی بر روی تغییر رفتارها نیز کار کرد.

× طرح مهر ماندگار تکمیل شبکه درمانی را در بردارد

استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: در طرح مهر ماندگار، چرخه درمانی و بهداشتی استان تکمیل و تمامی شهرستان‌ها دارای بیمارستان می‌شوند.

آزاد افزود: با ورود بیمارستان‌ها در دست ساخت به چرخه درمان، شاخص‌های سلامت در جای جای این استان رشد قابل توجهی خواهد یافت.

وی بیان داشت: باید توجه داشت این برنامه به سلامت خانوده فقط از بعد جسمی نگاه نمی‌کند بلکه در زمینه‌های غربالگری، تشخیص، درمان و بعد روحی و روانی نیز مشارکت می‌کند و مسئولیت پیگیری بیمار را بر عهده دارد.

استاندار سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه امروز یکی از محوری‌ترین کارهای وزارت بهداشت، اجرای برنامه پزشک خانواده است، افزود: به نظر می‌رسد که این برنامه بستری است که می‌تواند خدمات نظام سلامت را نظم دهد.

آزاد یادآور شد: در صورتی که ما پایش مناسبی در اجرای طرح پزشک خانواده داشته باشیم، می‌توانیم خدمات القایی درمانی را حذف کنیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که یکی از اهداف اساسی این برنامه، تضمین سلامت به ویژه برای افراد کم بضاعت است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، شاخص‌های سلامت را در پهناورترین استان کشور افزایش می‌دهد.

این مسئول بیان داشت: طرح پزشک خانواده بازنگری و تجدیدنظر در نظام سلامت جامعه است و مسیر درمان را کوتاه‌تر و مشخص‌تر می‌کند.

وی یادآور شد: همه باید تلاش کنند زیرساخت‌های این طرح فراهم و نقاط ضعف آن برطرف شود تا این طرح در جامعه به طور مطلوبی فرهنگ‌سازی شود.

استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، مدیریت صحیح منابع انسانی برای تحقق عدالت در بخش بهداشت، درمان و ارتقای شاخص‌های سلامت است.

آزاد بیان کرد: در اجرای برنامه‌ عدالت محوری دولت، طرح اجرای عدالت در سلامت و دسترسی آسان تمام مردم به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب با جدیت اجرایی می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: دولت خدمتگزار ابتدا این طرح را به صورت پزشک روستایی در سه استان کشور اجرا کرد و پس از توفیق در این مسیر، به اجرای طرح پزشک خانواده شهری در کشور پرداخت.

استاندار سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: اگر طرح پزشک خانواده به درستی اجرا شود، تعرفه‌های سنگین بیماران حذف و خدمات با کیفیت و بهتری به آنها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به آغاز به کار طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در سیستان‌وبلوچستان عنوان داشت: اجرای این طرح ملی، خدمتی بزرگ به عموم مردم به ویژه اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه است و با اجرای آن گامی موثر برای گسترش عدالت در جامعه که از اهداف اصلی دولت است، برداشته خواهد شد.

این مسئول گفت: به رغم مشکلات بسیاری که پیش روی اجرای این طرح بود، اما با تلاش و همدلی مسئولان استانی و همکاری وزارتخانه بهداشت، این موانع یکی پس از دیگری رفع شد و امروز شاهد آغاز اجرای این طرح در بزرگ‌ترین استان کشور هستیم.

انتهای پیام/ن10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول