اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

تاریخ سکولاریسم در حکومت‌های غرب با خون انسان‌ها نوشته شد

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: تاریخ مارکسیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم در حکومت‌های غرب با خون انسان‌ها نوشته شده است.

تاریخ سکولاریسم در حکومت‌های غرب با خون انسان‌ها نوشته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید محمود هاشمی ارزگانی عصر امروز در نشست افغانستان بر دو راهی سنت و سکولاریسم در کمیسیون سیاسی اتحادیه دانشگاهیان افغانستان در مشهد، اظهار کرد: برای رسیدن افغانستان به یک فرجام صلح آمیز، سعادت و خوشبختی نباید موضوع افغانستان بر دو راهی سنت و سکولاریسم به صورت تحمیلی بلکه باید تعاملی مطرح شود.

وی تصریح کرد: آنچه باید باشد و آنچه که هست مرز بین اسلام و سکولاریسم است و در مقام بررسی انسان‌های نخبه باید نظریات را از دل دیگر نظریات بیرون آورند.

هاشمی در مورد معنای سکولاریسم افزود: الحاق و بی‌دینی یکی از مفاهیم سکولاریسم است که نزدیک به جوامع مارکسیستی هست و طبق این مفهوم جامعه، نظام سیاسی، احزاب و گروه‌های افغانستان بر دو راهی سنت و سکولاریسم قرار ندارد.

مدرس حوزه و دانشگاه در زمینه مفهوم دیگر سکولاریسم ادامه داد: مکتب سکولاریسم اصالت انسان را متعلق به زندگی این دنیا می‌داند و دنیانگر است اما منکر جهان دیگر نیست در این تفکر سکولاریسم زندگی این دنیا را در اولویت قرار داده است.

وی با طرح این پرسش که آیا نظام‌های سیاسی مراحل زندگی انسان را یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای می‌شناسند، اظهار کرد: برخی مکاتب زندگی انسان را برای این دنیا می‌دانند، برخی جهان دیگر را مبهم و تاریک و برخی نیز اعتقاد به جهان آخرت ندارند.

هاشمی خاطرنشان کرد: اسلام و جامعه اسلامی اصالت انسان  را متعلق به جهان آخرت می‌داند و این جهان می‌تواند در برابر جهان دیگر ثمربخش باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: اصالت به زندگی اخروی یعنی هر آنچه در زندگی دنیوی سبب ضرر به دنیای اخروی شود و انسان را از رسیدن به مقصود و هدف الهی باز دارد نباید انجام دهد که البته در اسلام، انسان‌ها از این رفتار منع شده‌اند.

وی تصریح کرد: دخالت نکردن دین در مسائل دنیوی، مهندسی نظم جهان و پرداختن به آخرت از مفاهیم دیگر سکولاریسم است.

هاشمی در مورد اینکه آیا افغانستان امروز بر دو راهی سکولاریسم و سنت قرار دارد، تشریح کرد: امروز نمی‌توان ادعا کرد که افغانستان بر دو راهی سنت و سکولاریسم وجود دارد زیرا مردم با شناخت و دریافتی که از اسلام دارند، در حال زندگی هستند و دین اسلام با فرهنگ آنان درآمیخته است.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در متون و سنت اسلامی مسائل دنیا در حوزه سخن قرار گرفته و بسیار فراوان در این زمینه پرداخته شده است و اگر از روش اداره جامعه در قرآن حرفی نیست دلیلش این است که این امر به عقل و اندیشه انسان‌ها سپرده شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه مصر در دنیای اسلام دریچه ورود سکولاریسم، تفکرات غرب و مدرنیسم بوده است تشریح کرد: عقلانی نیست که خداوند انسان را بدون هدف و مقصد آفریده باشد.

وی گفت: یکی از اصول باوری سکولاریسم، اومانیسم است که انسان را به جای خدا نشاندن و حق را از آفریدگار به انسان دادن است.

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: غربی‌ها در افغانستان آگاهانه تلاش کردند تا با ایجاد حاکمیت قرون وسطی خود توسط طالبان زمینه ایجاد سکولاریسم در افغانستان را فراهم کنند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول