اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از جاذبه‌های گردشگری مازندران گزارش می‌دهد

هم‌زیستی جنگل و دریا در پارک ساحلی سی‌سنگان

خبرگزاری فارس: پارک تفریحی جنگلی- ساحلی سی سنگان به دلیل وجود دو پدیده منحصر به‌فرد دریا و جنگل از جمله پارک‌های طبیعی تراز اول کشور محسوب می‌شود.

هم‌زیستی جنگل و دریا در پارک ساحلی سی‌سنگان

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، مجتمع گردشگری سی سنگان در استان مازندران در حد فاصل کیلومتر 25 جاده نوشهر به نور  قرار دارد.

مساحت آن 602 هکتار است و به دلیل وجود دو پدیده منحصر به‌فرد دریا و جنگل از جمله پارک‌های طبیعی تراز اول ایران محسوب می‌شود.

این پارک با وجود گونه‌های جنگلی طبیعی از جمله راش، بلوط، نمدار، ممرز، انجیلی و شمشاد از جمله اکوسیستم‌های طبیعی و نادر جنگل‌های جلگه‌ای شمال کشور به حساب می‌آید.

پارک جنگلی سی‌سنگان تنها ذخیره‌گاه بزرگ و منحصر به‌فرد شمشاد کشور و سطح خاورمیانه است. این پارک در سال ‪ 1344‬احداث شد که از ساحل دریای خزر تا ارتفاع ‪65 متری از سطح دریا امتداد دارد و دارای آب و هوای معتدل در فصول مختلف است.

*داستان تاریخی سی سنگان

در گذشته‌های خیلی دور بر سرزمین  ( فرش – واد – گر )، ( سبزه زار ، کوه ،دریا ) ملکه‌ای به نام شیمای چهل گیس حکومت می‌کرد.

افراسیاب که برای نبرد به این منطقه آمده بود با ملکه پیمان می‌بندد. منوچهر تازی فرزند ایرج که بعد از انتقام جویی خون پدر و کشته شدن سلم و تور "عموهایش " به این سرزمین آمده بود از این عهد عاشقانه خشمگین می‌شود و سد نماز کجور را از بالای کوهستان رها می‌کند و سیلاب، سنگ و طغیان رودخانه تا فرسنگ‌ها لشگریان افراسیاب و شیمای چهل گیس را با خود می‌برد و به دریا می‌فرستد.

از این پس این سرزمین به سیل و سنگان شهرت یافت. منوچهر نیز قلعه‌ای بر روی سد آبی ماز بنا نهاد و آن را قلعه ماز نامید. از این پس هر کسی را که در آن قلعه زندگی می‌کرد "ماز - اندرونی" یا مازندرانی می‌خواندند.

350 نفر در سی سنگان مشغول به کار شدند

مدیر طرح مجتمع گردشگری سی سنگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره محیط گردشگری سی سنگان نوشهر اظهار داشت: پارک سی سنگان نوشهر یک مجموعه بزرگ تفریحی و توریستی در غرب مازندران است که به دلیل دارا بودن دو فاکتور اصلی طبیعی جنگل و دریا یکی از شاخص‌ترین مراکز تفریحی و توریستی در مازندران است.

محمدتقی سلطانی افزود: این محیط که دارای طرح سالم‌سازی دریا برای بانوان و آقایان است از تمامی امکانات رفاهی تفریحی در دو بخش جنگل و سواحل و نیز کمپ‌های طبیعی، دوربین‌های مداربسته امنیتی قوی برخوردار است.

وی گفت: تمامی مسافرانی که به منطقه تفریحی و توریستی سی سنگان می‌آیند بیمه هستند و این یکی از خدمات قابل توجه در این مکان است.

مدیر طرح مجتمع گردشگری سی‌سنگان با بیان اینکه 350 نفر در سی‌سنگان مشغول به کار شدند، بیان داشت: امکانات و زیرساخت‌ها فراهم است بنابراین مسئولان باید توجه بیشتری به بخش گردشگری داشته باشند تا فضای بهتری برای استفاده مسافران و گردشگران از مواهب الهی در مازندران فراهم کرد.

وی به امکانات رفاهی تفریحی بخش ساحل اشاره کرد و گفت: نمازخانه، واحدهای اقامتی، طرح سالم‌سازی دریا، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ خودرو، بازارچه سی‌سنگان، آلاچیق‌های ساحلی، محل بازی کودکان، موتور چهارچرخ، ایستگاه امداد و نجات هلال احمر، پیست کارتینگ، سفره‌خانه سنتی، جت اسکی، کافی شاپ، اسکی روی آب، سوئیت، قایق پدالو و رستوران آب کاکایی امکانات ساحلی سی سنگان است که در اختیار گردشگران قرار دارد.

سلطانی ادامه داد: محل پیاده‌روی، پیست سوارکاری، دوچرخه‌سواری، جایگاه نصب چادر یا کمپینگ، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی و قطار تفریحی نیز جزء امکانات رفاهی تفریحی بخش جنگلی است که به بهترین شکل ممکن در اختیار مسافران و گردشگران قرار دارد.

وی تصریح کرد: باید نگاه فرهنگی نسبت به طرح‌های گردشگری افزایش یابد و تمهیدات لازم برای مسافرت بیشتر مردم فراهم شود که این امر خود به بهبود وضعیت درآمدزایی و ایجاد اشتغال بیشتر در این منطقه کمک قابل توجهی می‌کند.

--------------------------------------------

گزارش از محمدحسین ملایی کندلوسی

-----------------------------------------------

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول