اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت مرغ در دشتستان

بازار مرغ وضعیتی چندبعدی پیدا کرده است

خبرگزاری فارس: وضعیت بازار مرغ در هفته‌های اخیر را باید از ابعاد و جنبه‌های مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار داد و به‌طوری می‌شود گفت بازار مرغ وضعیتی چندبعدی پیدا کرده است.

بازار مرغ وضعیتی چندبعدی پیدا کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان وضعیت بازار مرغ یکی از مباحثی است که در هفته‌های اخیر مردم‌گیر شده و به یکی از دغدغه‌ها و نیازهای اساسی مردم تبدیل شده است.

وضعیت بازار مرغ در هفته‌های اخیر را باید از ابعاد و جنبه‌های مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار داد و به‌طوری می‌شود گفت بازار مرغ وضعیتی چندبعدی پیدا کرده است.

گرانی و افزایش بی‌رویه قیمت مرغ در هفته‌های اخیر از مسائلی است که حساسیت مردمی را به دنبال داشته و زمینه نگرانی مردم را فراهم آورده است، به‌طوری که در اکثر محافل مردمی قیمت مرغ در بازار یکی از مسائلی است که مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

 

* مرغ در بازار وجود ندارد

در ماه‌های نخست سال جاری قیمت مرغ به طور متوسط 3 هزار تومان بود و افزایش آن به 7 یا 8 هزار تومان در تیرماه سال جاری زمینه‌ساز نگرانی مردم و کاهش توان خرید ایشان شده است، به شکلی که اکثریت جامعه صراحتا بر این مساله تاکید دارند و آن را بیان می‌کنند.

جدا از مسئله افزایش بی‌رویه قیمت، کمبود مرغ در بازار از مسائلی است که در مدت‌های اخیر مشاهده شده و حساسیت‌هایی در جامعه و میان مردم به دنبال داشته است، به طوری که در برخی از روزهای خاص، مرغ در بازار وجود نداشته و به گفته مردم در برخی از شهرهای همجوار هم امکان تهیه مرغ نبوده است.

به طور کلی نوسانات وضعیت بازار مرغ در این مدت را می‌توان از دو جنبه افزایش قیمت و کاهش میزان مرغ در بازار مورد بحث قرار داد.

در این مدت مسئولان برای بهبود وضعیت رفاه مردم این مساله را به طور تخصصی مورد بررسی قرار داده و اقدامات ارزنده‌ای در این راستا انجام داده‌اند، ولی باز هم نتوانسته‌اند نیازهای مردمی را به طور کامل برطرف سازند.

 

* خرید مرغ سخت‌ترین کار در خانه

عبدالمطلب عباس‌زاده یکی از شهروندان برازجانی به خبرنگار فارس می‌گوید: در روزهای اخیر یکی از سخت‌ترین وظایفی که در خانواده می‌شود بر عهده کسی گذاشت خرید مرغ است.

وی ادامه داد: شرایط بازار مرغ در هفته‌های اخیر با همیشه متفاوت است، قیمت مرغ افزایش چشمگیری داشته و خود محصول هم در بازار موجود نیست.

عباس‌زاده در همین راستا اذعان داشت: در ماه‌های گذشته میزان مرغ مورد نیاز خود را به راحتی می‌توانستیم از بازار تهیه کنیم ولی در شرایط فعلی برای تهیه مرغ باید چندین مرحله به بازار سر بزنیم.

 

بازار مرغ وضعیتی متلاطم دارد

مهدی فاطمی یکی از اهالی وحدتیه دشتستان در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: وضعیت بازار مرغ در روزهای اخیر واقعا وضعیتی نامعلوم دارد و می‌توانیم آن را به وضعیت بازار بورس تشبیه کنیم؛ پیگیری مکرر مردمی و افزایش لحظه‌ای قیمت مرغ از دلایل این تشبیه است.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم خرید مرغ بیش از مصرف روزانه و روزهای جاری خود را نوعی ریسک می‌دانند و معتقد هستند در روزهای بعد احتمال توزیع مرغ دولتی یا مرغ در بازار با قیمتی پایین‌تر وجود دارد و برخی هم با احتمال اینکه احتمال افزایش قیمت مرغ بالا است، میزان بالایی مرغ خریداری می‌کنند.

فاطمی اذعان داشت: در این شرایط مسئولان باید تصمیماتی کارگشا و سریع‌الاجرا اتخاذ کنند و از این طریق به بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک کنند.

 

 

* مردم توان خرید مرغ ندارند

رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: شورای اسلامی شهر آبپخش همواره در بین مردم حضور داشته و شرایط و وضعیت ایشان را بررسی می‌کند و با استناد به همین بررسی‌ها می‌گوییم مسئله مرغ یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها و نیازهای مردم است.

مصطفی رضایی اظهار داشت: مرغ در هفته‌های گذشته بازاری متلاطم داشته و بارها شاهد افزایش و کاهش قیمت مرغ و حتی در مواردی شاهد کمبود و نایاب شدن مرغ در بازار و واحد‌های عرضه مرغ در آبپخش بوده‌ایم و این شرایط زمینه اضطراب و نگرانی مردم از وضعیت بازار مرغ را ایجاد کرده است.

وی افزود: شغل بسیاری از مردم آبپخش کشاورزی و باغداری است و درآمد ماهانه ایشان در حد متوسط است و با این وضعیت توان تامین مایحتاج ماهانه خود با شکل مطلوب را ندارند و با مراجعات حضوری و تلفنی در شورای اسلامی شهر خواستار پیگیری برای رفع این مشکل شده‌اند.

 

* توزیع مرغ دولتی هم راهگشا نبوده

این مسئول بیان داشت: اقدامات مطلوب و راهگشایی در روزهای گذشته توسط مدیران شهرستان و استان در این زمینه شاهد بودیم ولی با توجه به کثرت نیاز پاسخگوی احتیاجات مردمی نبود.

رضایی خاطر نشان کرد: توزیع مرغ دولتی که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم اقدامی بسیار ارزشمند بود ولی فقط تعدادی از مردم توانستند از آن بهره‌مند شوند و درصد بالایی از مردم از آن محروم شدند.

وی ادامه داد: صف‌های شلوغ خرید مرغ با قیمت دولتی سبب شد که بسیاری از افراد فرصت خرید آن را نداشته باشند و از خرید آن صرف نظر کنند.

رضایی متذکر شد: مطمئنا هدف تمامی مدیران و مسئولان اجرایی بهبود وضعیت مردم و تلاش برای رفاه، آسایش و جلب رضایت ایشان است.

رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش گفت: نمایشگاه بزرگ طرح ضیافت اقدام بسیار مؤثری است که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت پذیرفته و مردم در آن می‌توانند اقلام و مایحتاج ضروری خویش را تامین کنند ولی برپایی این نمایشگاه صرفا در مرکز شهرستان سبب شده که خیل عظیمی از مردم شهرستان توان دسترسی به آن را نداشته باشند.

رضایی اذعان داشت: در ابتدای نوروز شاهد عرضه مرغ، گوشت، میوه و برخی از اقلام مورد نیاز مردم در مراکز بخش‌ها بودیم و از مدیریت شهرستان می‌خواهیم با توسعه محدوده اجرای این طرح زمینه برخورداری تمامی اقشار جامعه را از آن فراهم آورند و دامنه خدمات دولتی را توسعه دهند.

 

* جلوگیری از عرضه مرغ زنده به صورت دوره‌گرد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار فارس اظهار داشت: وضعیت بازار مرغ از مسائلی است که در هفته‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های مسئولان تبدیل شده و ایشان تمام توان خود را برای گذر از وضعیت موجود به‌کار گرفته‌اند.

ابوالقاسم محمدزاده عنوان کرد: در نشست‌ها و بررسی‌های متعدد تدابیری اندیشیده شده که در بهبود وضعیت بازار مرغ شهرستان دشتستان بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: ممنوعیت خروج مرغ از استان و عرضه به استان‌های همجوار و همچنین جلوگیری از عرضه مرغ زنده به صورت دوره‌گرد از تدابیری است که به منظور بهبود وضعیت بازار مرغ و افزایش سطح رفاه و آسایش مردم در روزهای گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

محمدزاده بیان داشت: در این زمینه همکاری دامپزشکی ضروری است و از مسئولان ذی‌صلاح می‌خواهیم نهایت همکاری را با ما داشته باشند.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول