اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی جامعة المصطفی العالمیه:

رشته فقه محیط زیست راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی جامعة المصطفی العالمیه از تدوین رشته تخصصی فقه محیط زیست از سوی جامعة المصطفی العالمیه خبر داد.

رشته فقه محیط زیست راه‌اندازی می‌شود

حمیدرضا قلی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: جامعة المصطفی العالمیه بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم داشته است، در حال تدوین رشته تخصصی فقه محیط زیست است.

وی افزود: جامعة المصطفی العالمیه در طرح مسائل جدید همیشه پیشرو بوده است و این موضوعات را به فقه عرضه کرده است.

مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: جامعة المصطفی العالمیه نسبت به ورود به عرصه‌های علمی جدید اهتمام دارد.

قلی‌زاده خاطر نشان کرد: شاهد این موضوع وجود 140 رشته و گرایش آموزشی در جامعة المصطفی العالمیه است که خود نشان‌دهنده گسترد‌گی زمینه‌هایی است که این مجموعه در مورد آنان فعالیت می‌کند.

وی گفت: ورود به عرصه فقه محیط زیست نیز به پیشنهاد اداره‌کل محیط زیست استان بوده و یک کمیسیون علمی در این رابطه در جامعة المصطفی العالمیه تشکیل شده است تا مقدمات راه‌اندازی این رشته را فراهم کند.

مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی جامعة المصطفی العالمیه ابراز داشت: این کمیسیون که متشکل از افراد متخصص در حوزه فقه و محیط زیست است در حال حاضر جلسات خود را به طور منظم تشکیل داده و به دنبال تدوین سرفصل‌های درسی این رشته است.

وی افزود: مجتمع آموزش عالی فقه در جامعة المصطفی العالمیه یکی از مراکز مهم و فعال این مجموعه است که یک مدرسه تخصصی فقه را در خود جای داده است.

قلی‌زاده گفت: این مدرسه تخصصی، آموزش و کار در زمینه فقه‌ مضاف و فقه‌های تخصصی را در دستور کار خود دارد.

وی اضافه کرد: فقه سیاسی، فقه مقارن و فقه خانواده، فقه قضایی، فقه عبادی و فقه تربیتی از جمله فقه‌های تخصصی است که در این مدرسه به آنها پرداخته می‌شود.

مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: رشته فقه محیط زیست هم یکی از فقه‌های تخصصی است که قرار است در مدرسه عالی فقه تدوین و راه‌اندازی شود.

وی افزود: در این رشته قرار است مطالبی که در زمینه محیط زیست در فقه اسلامی وجود دارد، استخراج شده و مطابق با شرایط روز تبیین شود.

قلی‌زاده خاطر نشان کرد: با ارائه این رشته تخصصی و درگیر شدن جمعی از طلاب با این مسئله راه برای پرداختن به این عرصه باز شده و افق‌های جدیدی در ارتباط با نگاه اسلام به مسئله محیط زیست باز می‌شود.

وی اظهار داشت: تولید علم و نگارش پایان‌نامه‌ها در ارتباط با فقه محیط زیست می‌تواند اطلاعات مفیدی در این زمینه برای بهره‌گیری علاقه‌مندان محیط زیست و پژوهشگران داشته باشد.

مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره اینکه کار اصلی جامعة المصطفی العالمیه در زمینه تربیت طلاب غیر ایرانی تعریف می‌شود ادامه داد: طبق قوانین وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز علمی که در سطح بین‌المللی فعالیت دارند باید 20 درصد از ظرفیت خود را به دانشجویان ایرانی اختصاص دهند، از این رو طلاب و دانش‌پژوهان ایرانی نیز در این عرصه حضور دارند.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی که در جامعة المصطفی العالمیه وجود دارد گفت: این مجموعه بستر مناسبی برای کارها و جنبش‌های علمی است که ظرفیت داخلی و خارجی را همزمان به کار گرفته است.

قلی‌زاده با اشاره به اهمیت مقوله محیط زیست در سطح جهان ابراز داشت: در حال حاضر در مراکز علمی در کشورهای غربی به مسئله محیط زیست اهمیت زیادی می‌دهند.

وی افزود: در فقه شیعه منابع بسیار خوبی در زمینه محیط زیست وجود دارد که تا به حال در مورد آنها کار مبسوط علمی و پژوهشی انجام نشده است.

مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: حرکت در این زمینه ظرفیت خوبی برای جذب مخاطب در سراسر جهان است تا برای پیروان دیگر ادیان روشن کنیم در دین اسلام چه لطایفی نهفته است.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول