اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صف جایگاه‌های سی‌ان‌جی تبریز طولانی‌تر از طاقت مردم

خبرگزاری فارس: دیگر برای شهروندان تبریزی عادی شده است که خود را از گرمای کانون خانواده بی‌نصیب کنند و ساعت‌ها وقتشان را در صف‌های طولانی گاز هدر داده و بسوزانند.

صف جایگاه‌های سی‌ان‌جی تبریز طولانی‌تر از طاقت مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، استفاده از خودروهای گازسوز سی. ان. جی علاوه بر مزایایی مانند کاهش مصرف بنزین و تاثیر مستقیم بر کاهش آلودگی هوا، به خاطر ارزان بودن قیمت آن مورد اقبال مردم قرار گرفته و روز به روز بر تعداد خودروهای گازسوز افزوده شده است.

شرکت‌های خودروساز نیز با توجه به اقبال عمومی به خودروهای گازسوز و استراتژی دولت برای گسترش ناوگان این خودروها، فعالیت‌های خود را روی تولید خودروهای گازسوز متمرکز کرده و در این راستا اقدامات مطالعات گسترده‌ای را انجام داده و موتور پایه گازسوز را طراحی و تولید می‌کنند.

اما توسعه استفاده از خودروهای گازسوز تنها با تبلیغات و اقدامات اقناعی برای توجه مردم به این حوزه امکان‌پذیر نیست بلکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از این خودروها فراهم شود تا اقبال گسترده مردم برای استفاده از این امکانات با سرخوردگی مواجه نشود.

از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه ناوگان خودروهای گازسوز، ایجاد جایگاه‌های سوخت‌رسانی به این خودروها است که از بدو ورود آنها به بازار مورد توجه قرار گرفت اما روند توسعه این جایگاه‌ها همسو و هم‌تراز با تولید خودروهای گازسوز نبود و این امر موجب به وجود آمدن صف‌های طولانی برای سوختگیری شد.

تعداد کم جایگاه‌های سی. ان. جی و نبود این جایگاه‌ها در بسیاری از مناطق از جمله در شهرها و محورهای مواصلاتی بین جاده‌ای مشکلی است که همواره سوختگیری خودروهای سی. ان. جی‌سوز را دچار مشکل می‌کند.

وقت مردم تبریز در صف گاز خودروها می‌سوزد

مطمئناً همه ما حتی اگر خودرو نداشته باشیم و یا خودروی مورد استفادۀ ما مجهز به سیستم سوخت گاز CNC نباشد صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت گاز را در سطح شهر شاهد هستید که برایتان نه تنها تاسف‌بار و اذیت‌کننده باشد بلکه تداعی‌کننده چهره‌ای متفاوت از خدمات شهری در نظر بیننده است.

هفته‌ها است که همشهریان گلایه‌های متعددی را در این زمینه ابراز می‌کنند ما نیز بر حسب وظیفه پیگیر موضوع شدیم و در نخستین گام به سراغ مدیر عامل شرکت گاز رفتیم که وی نیز همانند همه ما به این موضوع اذعان داشت و از عدم استفاده از جایگاه‌های که توسط این مجموعه راه‌اندازی شده و در اختیار شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفته گله‌مند بود.

اما مسئول مستقیم این موضوع که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مدیریت این مجموعه باشد بارها در مقابل تماس ما تنها جمله‌ای را که ایراد می‌کرد، این بود، "بنده در تهران و جلسه هستم خودم با شما تماس می‌گیریم".

در نهایت نیز با پیگیری‌های مکرر ما یک جمله دیگر را به آن اضافه کرد و آن هم هماهنگی با روابط عمومی بود که آن هم متاسفانه عملی نشد چراکه مسئول این بخش از پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی استان نیز از پاسخگویی خودداری کرد.

با توجه به اینکه این مشکل در شهر تبریز اخیراً نیز به معضل اساسی تبدیل شده به برقراری ارتباط در این مورد با فرماندار تبریز شدیم تا شاید از طریق ایشان به دلایل این موضوع و راه‌حل آنها دست یابیم و خبرهای خوشی را در اختیار همشهریان قرار دهیم.

نیاز به بیش از 160 جایگاه سی. ان. جی در شهر تبریز

محمود چمنی فرماندار تبریز در گفت‌و‌گو با فارس نیز مشکل عمده در این مورد را کمبود جایگاه اعلام کرد و گفت: بیش از 160 هزار خودرو در آذربایجان‌شرقی با استفاده از سوخت گاز CNC وجود دارد که 50 درصد این تعداد مربوط به شهر تبریز و 50 درصد بقیه در شهرستان‌ها پراکنده هستند.

وی بر این موضوع اصرار داشت که 50 درصد بقیه را با توجه به مرکزیت تبریز در آذربایجان‌شرقی و حضور بسیاری از نهادها و ارگان‌ها در این شهر و مراجعات همشهریان به تبریز نیز باید بر آمار آن اضافه کرد.

چمنی با ارائه این آمار و اشاره به سوختگیری بین 800 تا 900 خودرو در طول مدت 22 ساعت زمان کار حداکثری یک جایگاه گفت: با این روند نیاز به 160 جایگاه سوخت CNC از ملزومات است در حالی که حتی نصف این جایگاه نیز وجود ندارد.

وی در مورد اینکه با قبول این مشکل و کمبود جایگاه باید داشته‌هایمان در اولویت برنامه‌ریزی و استفاده باشد، اظهار کرد: در حال حاضر هفت جایگاه در تبریز غیرفعال است که دو مورد به دلیل بدهی جایگاه‌داران است و  پنج مورد نیز به دلایل فنی از ارائه خدمات به همشهریان معذور هستند.

فرماندار تبریز در این مورد نیز خبرهای خوشی داشت و آن اینکه مشکلات فنی سه جایگاه نیز در حال رفع شدن و ورود به چرخه برای سوختگیری خودروها در آنها هستند.

وی با اشاره به تلاش مجموعه تحت مدیریتش برای کاهش بار مشکلات این بخش با وجود داشتن مسئولان سازمانی گفت: اکیپ‌های روزانه فرمانداری تبریز برای کنترل و نظارت بر فعالیت جایگاه‌های سوخت CNC تشکیل شده تا حداقل از این طریق از بار مشکلاتی که به مردم تحمیل می‌شود، کاهش یابد.

چمنی در مقابل سئوال ما که وظیفه مستقیم و پاسخگو در این زمینه چه نهادی است، اظهار کرد: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان نهاد مسئول وظیفه پاسخگویی در این زمینه را دارد.

50 درصد جایگاه‌های غیرفعال آذربایجان‌شرقی در تبریز قرار دارند

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی نیز در این زمینه از اختصاص نزدیک به 50 درصد جایگاه‌های غیرفعال آذربایجان‌شرقی به تبریز خبر داد و گفت: از 41 جایگاه CNC به بهره‌برداری رسیده در تبریز 34 جایگاه فعال است.

ولی‌الله دینی این پرسش را مطرح کرده که با وجود انجام عملیات گازرسانی به تمام جایگاه‌ها و بهره‌برداری از آنها چرا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

وی اضافه کرد: تعهد شرکت گاز برای گازرسانی به جایگاه‌های CNC در تبریز 46 مورد است که از این تعداد به 41 جایگاه این تعهد انجام گرفته و پنج جایگاه نیز در حال احداث است.

دینی در مورد وضعیت استانی این جایگاه‌های نیز از غیرفعال بودن 15 جایگاه CNC در آذربایجان‌شرقی نیز ابراز نارضایتی کرده و گفته که از 141 جایگاه CNC در استان، 126 جایگاه فعال و بقیه غیر فعال هستند.

وی، تنها موردی که می‌توان تعطیلی جایگاه‌های مربوط به شرکت گاز باشد را وجود بدهی جایگاه عنوان کرده و اضافه کرد که آن هم بعد از طی مراحل خاص و با تائید کارگروه مدیریت عمرانی استانداری صورت می‌گیرد.

دینی با اشاره به اینکه شرکت گاز استان برای گازرسانی به جایگاه‌های CNC در تمام نقاط آذربایجان‌شرقی آمادگی دارد، گفت: شرکت گاز از نظر فنی نیز هیچ‌گونه مشکلی برای گازرسانی به جایگاه‌های تغذیه سوخت CNC خودروها ندارد.

عضو هیئت مدیره شرکت گاز آذربایجان‌شرقی کل تعهد شرکت گاز برای تامین خوراک جایگاه‌های CNC در استان را 150 جایگاه اعلام کرد و افزود: از این تعداد 9 جایگاه در حال احداث و تجهیز است.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول