اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار منطقه 20:

خیابان فدائیان اسلام از مشاغل مزاحم پاک شد/ ساخت بزرگ‌ترین مجتمع تجاری پایتخت در شهرری

خبرگزاری فارس:شهردار منطقه 20 گفت: موقعیت جغرافیایی و اقتصادی منطقه 20 به ‌گونه‌ای است که فضای مناسبی را برای فعالیت کارگاه‌های صنعتی ایجاد کرده که با انتقال مشاغل مزاحم، چهره خیابان فدائیان اسلام تغییر می‌کند.

خیابان فدائیان اسلام از مشاغل مزاحم پاک شد/ ساخت بزرگ‌ترین مجتمع تجاری پایتخت در شهرری

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، این روزها آلودگی به یک معضل عمومی و جهانی تبدیل شده است و این بحث تنها به آلودگی هوا ختم نمی‌شود و درحال حاضر همه ما به ضرورت شهرنشینی با انواع آلودگی‌های صوتی، بصری و حتی نوری دست و پنجه نرم می‌کنیم.

اما اگر سهم خودروها را در ایجاد آلودگی نادیده بگیریم، کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی را می‌توان متهمان اصلی آلودگی شهر معرفی کرد.

اکنون فعالیت بیش از 10 هزار واحد تولیدی و صنعتی در منطقه 20 باعث شده تا ری به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی شهر تهران معرفی و شناخته شود.

البته شاید در نگاه اول این موضوع حکایت از رشد صنعتی و اقتصادی منطقه داشته باشد اما با یک حساب ساده متوجه می‌شویم که رونق پهنه صنعتی در این منطقه خیلی هم به‌نفع حال و هوای شهر و شهروندان نیست و این امر باعث شده تا شهرداری منطقه 20 به‌عنوان متولی شهر و حامی محیط‌‌ زیست تمام عزم خود را برای خروج قطعی مشاغل آلاینده به خارج از شهر، جزم کند.

همان‌طور که می‌دانید تا چند سال اخیر محدوده ضلع شمال خیابان فدائیان اسلام یکی از مهم‌ترین شریان‌های صنعتی منطقه به‌شمار می‌رفت که فعالیت صنعتی آنها اغتشاشات بصری را مهمان نگاه مسافران و رهگذران می‌کرد اما اگر این روزها گذرتان به این معبر کلیدی و پرتردد منطقه افتاده باشد، حتما تغییر و تحولات عمرانی و تغییر کاربری‌های کارگاه‌های صنعتی و تولیدی این محدوده نظرتان را به خود جلب کرده است.

درصد قابل توجهی از انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر و چشم‌انداز جدید خیابان فدائیان اسلام با عظیم بابایی، شهردار منطقه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

قطب صنعتی و آلاینده منطقه در کدام بخش از منطقه 20 واقع شده است؟

موقعیت جغرافیایی و اقتصادی منطقه 20 به‌گونه‌ای است که فضای مناسبی را برای فعالیت صنایع آلاینده و کارگاه‌های صنعتی ایجاد کرده است و این نقاط بحرانی در حاشیه شهر و مجاورت روستاها بیشتر به چشم می‌خورد.

اگر بخواهیم به نقطه عطف کارگاه‌های صنعتی اشاره کنیم، خیابان فدائیان اسلام مصداق بارزی از بافت صنعتی منطقه به‌شمار می‌رود که در بخش ورودی منطقه واقع شده است.

موقعیت صنعتی این معبر چه مشکلات و پیامدهایی را برای اهالی منطقه به‌همراه دارد؟

این خیابان در گذشته جزو معابر متروکه و حاشیه‌ای شهر محسوب می‌شده و به همین دلیل فعالیت کارگاه‌های تولیدی و صنعتی مزاحمتی برای اهالی منطقه نداشته است.

اما درحال حاضر با رشد و توسعه شهر این معبر یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین معابر منطقه محسوب می‌شود که فعالیت صنعتی در محدوده آن مشکلات بسیاری را در قالب آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ... به اهالی تحمیل می‌کند به‌همین منظور این محدوده در طرح تفصیلی جدید مورد بازبینی قرار گرفته است و براساس موقعیت و نیاز منطقه از بافت صنعتی به کار و فعالیت تغییر کاربری یافته است.

این موضوع مسئولان شهرداری را بر آن داشته تا تمام تلاش خود را برای خروج کارگاه‌های آلاینده و مزاحم مستقر در این معبر به خارج از محدوده شهر به کار گیرند.

برای آشنایی بیشتر شهروندان، اشاره‌ای به ویژگی مشاغل مزاحم داشته باشید.

مشاغل مزاحم به حرفه‌هایی گفته می‌شود که دارای آلودگی صوتی، بصری و محیطی هستند. برای مثال تراشکاری‌ها، آهنگری‌ها و صافکاری خودروها به‌دلیل سر و صدایی که دارند در فهرست مشاغل مزاحم جای می‌گیرند و از سنگبری‌ها و کارخانه‌های کوچک و بزرگ نیز به‌عنوان صنایع آلاینده و مزاحم یاد می‌شود.

برای تسریع پاکسازی این معبر صنعتی و انتقال صنایع مزاحم چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

ما بر این باور هستیم که اجرای هر طرحی نیازمند بسترسازی و فرهنگ‌سازی مناسب است به همین منظور قبل‌ از اجرای طرح با دعوت از کلیه صاحبان صنایع آنها را نسبت به ضرورت و نتایج مثبت طرح آگاه کرده‌ایم و در ادامه با رایزنی‌های انجام شده با شرکت صنایع استان تهران و مشارکت بخش‌های خصوصی ساخت شهرک‌های صنعتی را در اطراف منطقه آغاز کرده‌‌ایم که پس از تکمیل پروژه، شرایط جابه‌جایی کارگاه‌ها به شهرک‌های صنعتی فراهم می‌شود.

با این اوصاف تا زمان آماده‌سازی شهرک‌ها باید با مزاحمت‌های کارگاه‌های صنعتی کنار بیاییم؟

با توجه به اینکه کارگاه‌ها تنها منابع درآمد صاحبان صنایع هستند ما قصد نداریم تا زمان آماده‌سازی شهرک‌ها آنها را از کار بیکار کنیم بلکه طبق نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضوابط جدیدی برای فعالیت آنها مصوب شده است که کارفرمایان با رعایت این موارد که شامل کاهش آلودگی هوا و مزاحمت‌های صوتی می‌شود، می‌توانند تا زمان تکمیل شهرک‌های صنعتی به کار و فعالیت خود در کارگاه‌ها ادامه دهند.

اکنون چند کارگاه صنعتی و تولیدی در محدوده منطقه فعالیت دارند و برای چه تعداد از آنها به‌عنوان مشاغل مزاحم، اخطار صادر شده است؟

در آخرین آمار موجود حدود 7 هزار واحد صنفی و صنعتی در منطقه شناسایی و به ثبت رسیده است که براساس اولویت‌ها و درصد بالای آلایندگی و مزاحمت آنها برای بیش از 3 هزار کارگاه پرونده تشکیل شده است که از این میان بیش از 120 کارگاه دارای رأی تعطیلی هستند.

درحال حاضر پاکسازی کدام محدوده صنعتی در اولویت قرار دارد؟

همان‌طور که اشاره شد خیابان فدائیان اسلام از موقعیت خاصی برخوردار است بنابراین ما همه توجه خود را به این معبر صرف کرده‌ایم تا با انتقال صنایع کوچک و بزرگ آلاینده به خارج از شهر دستی به سر روی سیمای منطقه بکشیم و پس از آن نیز شرایط را برای سایر کارگاه‌های مزاحم و آلاینده فراهم کنیم.

چشم‌اندازی که برای این معبر تعریف کرده‌اید، چیست؟

این پهنه قرار است از چنگال کارگاه‌های آلاینده و صنعتی در بیاید و به راسته تجاری تبدیل شود و در چشم‌اندازی که برای آن تعریف شده است قصد داریم معبر را به یکی از مراکز بورس فروش اجناس تبدیل کنیم که با بررسی‌های انجام شده و موقعیت منطقه و نیاز شهروندان به این نتیجه رسیده‌ایم که عرضه لوازم خودرو با فعالیت سایر مشاغل در این معبر می‌تواند عرصه کار و فعالیت را در نمایی نو به تصویر بکشد و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده برای ساخت بزرگ‌ترین مرکز تجاری جنوب تهران در حاشیه این معبر و داخل کارخانه چیت ممتاز به‌زودی شاهد تحولی عظیم در این شریان کلیدی می‌باشیم.

شمارش معکوس برای افتتاح «هایپرسان»

تا چند سال پیش کارخانه چیت ممتاز واقع در خیابان فدائیان اسلام یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولیدی شهر و حتی کشور به شمار می‌رفت اما در چند سال اخیر دلایل بسیاری دست به دست هم داد تا این کارخانه از رونق بیفتد و کارگران بسیاری بیکار شوند.

در چند سال اخیر نه تنها این کارخانه متروکه و مخروبه در فهرست مراکز تولیدی منطقه فرصتی برای فعالیت نداشت بلکه با اشغال فضایی وسیع در یکی از پرترددترین معابر منطقه به یک معضل هم تبدیل شده بود.

اما خوشبختانه مدیران شهرداری منطقه با استفاده از مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بزرگ‌ترین معضل این معبر را به بزرگ‌ترین فرصت تجاری جنوب تهران تبدیل کردند.

بابایی با اشاره به تغییر کاربری این معبر از فضایی صنعتی به محیطی تجاری می‌گوید: بسیاری از گره‌های منطقه با جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی رفع می‌شود.

به‌همین منظور در سال گذشته با جلب سرمایه‌گذار مشارکت‌جو، ساخت یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری شهر که قابلیت رقابت با مجتمع تجاری پرطرفدار «هایپراستار» را دارد در این مکان آغاز شده است که با توجه به پیشرفت فیزیکی بنا، پیش‌بینی می‌شود تا پایان شش ماه اول سال جاری شاهد بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز تجاری جنوب تهران باشیم.

شهردار منطقه معتقد است ساخت مرکز تجاری هایپرسان با امکانات و شرایط بی‌نظیر، تلنگری برای تغییر ساختارهای این معبر محسوب می‌شود و برای سایر صاحبان املاک نیز ایجاد انگیزه می‌شود تا هرچه زودتر برای تبدیل راسته صنعتی فدائیان به فضای تجاری- اداری اقدام کنند.

بابایی، خیابان فدائیان اسلام را ویترین منطقه معرفی کرد و گفت: نونوار کردن این چشم‌انداز تأثیر بسزایی بر بهبود شرایط اقتصادی و تجاری و حتی گردشگری منطقه دارد.

آزمایشگاه سیار محیط زیست

اولین آزمایشگاه سیار محیط زیست در ری، فعالیت خود را آغاز کرد. 

محمودرضا سعیدپور، رئیس اداره محیط زیست ری با معرفی این دستگاه گفت: آزمایشگاه سیار حفاظت محیط زیست شامل خودرویی است که به دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های صوتی، هوا، محیط و آزمایشگاه‌های آب و خاک تجهیز شده است و در هر نقطه‌ای از منطقه که کارشناسان نیاز به سنجش آلایندگی‌ها داشته باشند، خودروی حامل آزمایشگاه به مکان مورد نظر اعزام می‌شود و سنجش آلایندگی مورد نظر با استفاده از ابزار و تجهیزات داخل خودرو انجام می‌شود و کارشناسان در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند با استفاده از نتایج حاصل شده، اظهار نظر، اخطار و اقدامات لازم زیست‌محیطی را انجام دهند.

کارخانه روغن نباتی ورامین یکی از آلاینده‌ترین کارگاه‌های تولیدی راسته خیابان فدائیان اسلام شناخته شده است.

با جذب سرمایه‌گذاران خصوصی به‌زودی کلنگ بزرگ‌ترین هتل پنج ستاره جنوب تهران در خیابان فدائیان اسلام بر زمین زده می‌شود.

7 هزار و 500 کارگاه صنعتی کوچک و بزرگ در منطقه فعال هستند که در آلایندگی زیست‌محیطی منطقه نقش بسزایی دارند.

شهرک صنعتی ولی‌عصر (عج) با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی، آماده میزبانی از کارگاه‌های مزاحم و آلاینده منطقه است.

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول