اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای دومین‌بار صورت گرفت

برگزاری نشست تخصصی مدیران و مربیان مهدهای کودک مشهد

خبرگزاری فارس: دومین نشست تخصصی مدیران و مربیان مهدهای کودک مشهد با موضوع بررسی اختلالات شایع رفتاری کودکان توسط مرکزآستان مهر موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد.

برگزاری نشست تخصصی مدیران و مربیان مهدهای کودک مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد اصغری نکاح ظهر امروز عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست با اشاره به اینکه رفتار، پدیده‌ای چند بعدی است و عوامل مختلفی در به وجود آمدن آن سهیم هستند، گفت: گاهی ما رفتار را منفرد به حساب می آوریم، این در حالی است که رفتار آمیزه ای از تجارب کودک در محیط‌های مختلف است و تغییر رفتار امری ساده و تک بعدی نیست.

اصغری نکاح با توضیح رفتار هنجار و نابهنجار در کودکان اظهار داشت: رفتار نا به هنجار رفتاری است که با ویژگی‌های سنی و توانایی کودک مغایرت داشته باشد.

وی افزود: به عبارتی رفتار هنگامی نا به هنجار است که آسیب‌آفرین باشد و رفتاری که تنها مخالف منافع افراد باشد نا به هنجار نیست بلکه رفتاری که سبب آسیب‌رسانی به خود کودک از لحاظ سلامت و امنیت و همچنین سبب ایجاد خلل در رشد و عملکرد وی می‌شود، در دسته رفتارهای نابهنجار طبقه‌بندی می‌شود.

* به کودکان برچسب نزنیم

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه تصریح کرد: برخی خانواده ها بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های سنی کودک، بر رفتار وی برچسب نابهنجاری می‌زنند که این امر در آینده کودک را دچار مشکلات جدی خواهد کرد.

وی با بیان ویژگی‌های رفتارهای نا به هنجار ادامه داد: رفتاری نا بهنجار است که تداوم داشته باشد و شدتش از حد قابل تحمل بسیار بیشتر باشد، به بیانی دیگر رفتاری که به صورت ناخودآگاه سر می‌زند نا بهنجار نیست  بلکه رفتارهای طولانی و متداوم نا هنجار محسوب می‌شوند.

اصغری نکاح در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه گاهی ویژگی سنی کودک با مشکل و اختلال اشتباه گرفته می‌شود، یادآور شد: برخی مسائل ویژگی دوران رشد و در طبیعت کودک است، به عنوان مثال لجبازی ویژگی کودکان 2 تا 4 سال است.

وی با هشدار اینکه اگر با این ویژگی‌ها مقابله شود تبدیل به اختلال رفتاری می‌شود، گفت: اگر کودکی در برابر دیگران از حقوق خود دفاع نمی‌کند مسلما از مشکلی رنج می برد.

اصغری نکاح افزود: همچنین برخی از رفتارهای مربیان و مدیران مهدهای کودک از قبیل تهدید کردن، تنبیه‌کردن، تحقیر کردن و تبعیض قائل‌شدن، سبب ایجاد پرخاشگری در کودکان می‌شود.

این دکتر روان شناس در پایان با ارائه چند نکته در برخورد با کودک پرخاشگر عنوان کرد: آهسته و شمرده صحبت کردن،دعوت به فکر کردن در مورد مشکل و پذیرفتن و همراهی کردن در هیجان می‌تواند پرخاشگری کودک را کاهش دهد.

دومین نشست تخصصی مدیران و مربیان مهدهای کودک مشهد با حضور 26 نفر از مربیان و مدیران مهدهای کودک مشهد و همچنین مشاوران و روان شناسان در سالن اجتماعات موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد.

انتهای پیام/غ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول