اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبر داد

خسارت 173 میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: خشکسالی در سال‌های اخیر 173 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

خسارت 173 میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی چهارمحال و بختیاری

صفدر نیازی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: خشکسالی در‌ سال‌های اخیر که به دنبال کاهش بارش باران و برف در این استان رخ داده به بخش کشاورزی خسارت جبران‌ناپذیری وارد کرده است.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری دارای 278 هزار و 550 هکتار اراضی زیر کشت است، افزود: 52 درصد از این اراضی زیر کشت آبی و 48 درصد آن زیر کشت دیم است.

نیازی میزان آب مصرفی بخش کشاورزی استان را یک‌هزار و 72 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: 788 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز بخش کشاورزی از محل آب‌های زیرزمینی و مابقی از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

وی تعداد قنوات این استان را 847 رشته برشمرد و افزود: به دنبال وقوع خشکسالی‌‌های اخیر، 452 رشته قنات به طور کامل خشک شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین در استان، 3 هزار و 12 حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد 234 حلقه و از یک‌هزار و 439 رشته چشمه استان نیز هزار و 100 رشته به طور کامل خشک شده است.

نیازی میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی استان را 173 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: علاوه ‌بر این افزون بر یک میلیارد و 58 میلیون ریال خسارت نیز بر اثر آفات و سرمازدگی به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس با مشکلات بسیاری در تامین آب اراضی زراعی، گلخانه‌ها، باغ‌ها و مجتمع‌های دامپروری روبرو هستیم.

نیازی با اشاره به پیامدهای وقوع خشکسالی در بخش کشاورزی استان، گفت: خطر خشکیدگی کامل بیش از 20 هزار هکتار از اراضی باغی، ایجاد مشکلات فراوان برای 90 هزار نفر جمعیت عشایری، از دست دادن گونه‌های گیاهی، خشک شدن جنگل‌ها، آتش‎سوزی و وقوع بیماری‌های گیاهی و دامی از عمده‌ترین این پیامدهاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، تامین آب از رودخانه‌های جاری استان و انتقال آن به دشت‌ها را از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با پیامدهای خشکسالی در استان برشمرد و افزود: ایجاد سدهای زیرزمینی، تغذیه مصنوعی دشت‌ها، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و ارائه تسهیلات و خسارت به کشاورزان از دیگر راهکارها دانست.

انتهای پیام/ز20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول