اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت و گو با فارس مطرح شد

حذف سحری سلامت روزه‌داران را به خطر می‌اندازد

خبرگزاری فارس: مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمان گفت: روزه‌داران باید وعده سحری خود را در برنامه غذایی داشته باشند، زیرا حذف این وعده سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

حذف سحری سلامت روزه‌داران را به خطر می‌اندازد

سعید صحبتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به اهمیت روزه گفت: حتی پزشکان خارجی هم روزه را برای درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله بیماری‌های عصبی، فشار خون بالا، بیماری‌های معده و روده، افسردگی و ... تجویز می‌کنند.

وی افزود: فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز کردن از غذاها در یک مدت کوتاه آن است که چون معده در طول مدت 11 ماه مرتب پر از غذا بوده در طی یک ماه روزه‌داری مواد غذایی خود را دفع می‌کند.

صحبتی تصریح کرد: همین طور جگر که برای حل و هضم غذا مجبور است دائمأ صفرای خود را مصرف کند در مدت 30 روز "یک ماه روزه‌داری" ترشحات صفرایی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع‌آوری شده می‌کند.

وی افزود: این بهترین راه درمان و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را از این منظر متوجه خود ساخته است، به ویژه بیماری‌هایی که بر دستگاه هاضمه، گُرده و جگر عارض می‌شود و توسط دوا نمی‌توان آنها را درمان کرد، روزه به خوبی معالجه می‌کند.

صحبتی گفت: روزه‌داری در ماه مبارک رمضان در صورت پیروی از یک برنامه غذایی صحیح می‌تواند سبب کنترل فشار خون، چربی خون، قند خون و کاهش شیوع بیماری‌های غیر واگیرداری از جمله دیابت، بیماری قلبی و عروقی و سکته مغزی کند و علاوه بر آن فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه گوارش است.

 

روزه‌داران باید وعده سحری خود را در برنامه غذایی داشته باشند

وی با اشاره به اینکه در ایام گرم سال هستیم و روزها 16 ساعت طول می‌کشد، تأکید کرد: روزه‌داران باید وعده سحری خود را در برنامه غذایی داشته باشند، زیرا حذف این وعده سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

صحبتی خستگی، بی‌حوصلگی، کاهش یادگیری، دردهای عضلانی، سردرد و بی‌حالی شدید ناشی از کاهش قند خون را برخی از عوارض مصرف نکردن سحری دانست.

وی به کسانی که دچار بیماری‌هایی از جمله دیابت وابسته به انسولین و بیماری‌های گوارشی و کلیوی که در فاز فعال بیماری هستند، توصیه کرد: روزه برای این گروه تجویز نمی‌شود، اما اگر بیماری آنان نهفته یا تحت کنترل باشد با تنظیم دارو در وعده سحر و افطار می‌توانند روزه بگیرند.

 

خرما به جای استفاده از زولبیا و بامیه استفاده کنید

همچنین حصیبی کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه افراد در زمان افطار تمایل زیادی به خوردن شیرینی دارند به خبرنگار فارس گفت: به این دسته از افراد توصیه می‌شود به جای مصرف زولبیا و بامیه که سرشار از چربی و شکر هست و سلامت روزه‌داران را به خطر می‌اندازد، بهتر است از خرما که خواص زیادی دارد، استفاده شود.

وی با بیان اینکه خرما میوه‌ای قدیمی و سنتی است که در قرآن 42 بار تکرار شده است، خاطرنشان کرد: این خوراکی سرشار از انواع ویتامین‌ها، فسفر، کلسیم و آهن است که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش به سزایی دارد.

 

همه گروه‌های غذایی در برنامه غذایی وجود داشته باشد

حصیبی استفاده از همه گروه‌های غذایی شامل غلات، پروتئین، لبنیات، میوه و سیزیجات را ضروری دانست و افزود: بعضی غذاها مانند سرخ کردنی‌ها، غذاهای چرب و ... نیاز بدن به آب را افزایش داده بنابراین استفاده زیاد از آنها در افطار سبب سنگین شدن و تمایل کم به خوردن سحری و سوء هاضمه می‌شود.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: مصرف این دسته از غذاها همچنین در زمان سحر هم سبب افزایش نیاز آب طی روز برای فرد می‌شود و بهتر است در زمان سحر بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات و چای کم‌رنگ استفاده شود تا روزه‌داران طی روز دچار مشکل نشوند و این ماه را با سلامتی کامل به پایان برسانند.

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول