اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

تداوم نسل ماندگار ایرانی/7

کاهش استثنایی باروری با "عقیم‌سازی ایرانیان" از دولت‌ چهارم تا هشتم

خبرگزاری فارس: رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت:متاسفانه عملکرد "عقیم‌سازی ایرانیان" در دولتهای چهارم تا هشتم، سطح "باروری" را در ایران با سرعتی استثنایی که به اقرار کارشناسان در سطح بین‌المللی بی‌سابقه بود کاهش دادند.

کاهش استثنایی باروری با "عقیم‌سازی ایرانیان" از دولت‌ چهارم تا هشتم

کبری خزعلی در گفت و گو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: از سال 1367 سیاست‌های کاهش جمعیت  در متن اولین برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی قرار گرفت و دولتهای بعدی هم به صورت پیاپی، کاهش سطح زاد و ولد و باروری ایرانیان را به طور جدی دنبال کردند.

وی افزود:متاسفانه باید گفت  عملکرد "عقیم‌سازی ایرانیان" در دولتهای چهارم تا هشتم طی سالهای 65 تا 84 ، سطح "باروری" را در ایران با سرعتی استثنایی که به اقرار کارشناسان در سطح بین‌المللی بی‌سابقه بود کاهش دادند. نکته جالب آنجاست که این کاهش جمعیت به حدی سریع و شدید اتفاق افتاد که شاخص‌‌های باروری و به تبع آن میزان رشد سالانه جمعیت در مقایسه با سال 1365 به کمتر از نصف تقلیل یافت.

وی ادامه داد:میزان باروری کل از 6،5 نوزاد زنده برای هر زن در سال 1365 به کمتر از 3 نوزاد زنده و به تبع آن میزان رشد طبیعی سالانه جمعیت از 3،2 درصد در سال 1365 به کمتر از 1،5 درصد در حال حاضر تنزل یافته است.

خزعلی با اشاره به اینکه سیاستهای کنترل جمعیت، بر ترکیب و ساختار جمعیت نیز تأثیر گذار است تاکید کرد:نکته ای که دست اندرکاران پروژه "سترون سازی ایرانیان" در دولتهای چهارم تا هشتم از آن غفلت کردند این بود که سیاست‌های کنترل جمعیت، بر ترکیب و ساختار جمعیت نیز تأثیر گذار است.سیاست کاهش مستمر زاد و ولد و انتقال از باروری طبیعی به باروری کنترل شده، به تدریج ساختار سنی جمعیت ایران را از وضعیت جوانی خارج می‌کند  و به طرف سالخوردگی سوق می‌دهد.

وی تصریح کرد:به همین لحاظ هرم سنی جمعیت ایران که در طول تاریخ همواره قاعده‌ای گسترده داشته و به لحاظ تمرکز بیش از 40 درصد از کل جمعیت در سنین کمتر از 15 سال از ساختاری جوان برخوردار بود، در دو دهة اخیر به سبب کاهش باروری، تغییر شکل داد  و نوعی فرورفتگی درقاعده هرم سنی ایجاد شد . 

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با ذکر این نکته که کاهش جمعیت برنامه ریزی سیاستمدارن و استراتژیست‌های آمریکایی و اروپایی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران ریخته است،گفت:برژنسکی سیاستمدار کهنه کار امریکایی و مشاور سابق امنیت ملی امریکا در مصاحبه ای که با روزنامه وال استریت ژورنال در مارس 2009 داشت در خصوص تغییر جمعتی ایران نکته‌ای را عنوان کرد که ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد. وی در این مصاحبه گفته بود: «از فکر کردن به حمله پیش‌دستانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اجتناب کنید و گفتگو‌ها با تهران را حفظ کنید،بالاتر از همه بازی طولانی مدتی را انجام دهید چون زمان و آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع رژیم کنونی نیست.»

وی در پایان یادآور شد:از این رو باید تاکید کرد که کاهش جمعیت در ایران کابوس تلخی است که در حال شکل گیری است و مسئولان باید هرچه سریعتر نسبت به تغییر سیاست‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول