اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس اجتماعی و خانواده:

فاجعه اخلاقی در چت‌روم‌ها سنگین‌تر از عوارض اعتیاد است

خبرگزاری فارس: یکی از کارشناسان اجتماعی و خانواده استان کردستان گفت: فاجعه اخلاقی در چت‌روم‌ها به مراتب از عوارض اعتیاد به موادمخدر سنگین‌تر است و نیاز به هوشیاری والدین در قبال رفتار فرزندانشان دارد.

فاجعه اخلاقی در چت‌روم‌ها سنگین‌تر از عوارض اعتیاد است

حمیدرضا ترکمندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: چت‌روم محلی برای کسب تجربه فرزندان نیست و والدین باید از ورود کودکان و نوجوانان به چت‌روم‌های خارجی ممانعت کنند تا آینده آنان در سراشیبی سقوط قرار نگیرد.

وی حضور دائم و اعتیادگونه در چت‌روم‌ها را به ادعای برخی افراد آنقدر عذاب‌دهنده دانست که تحت یک اجبار وسواس‌گونه و فشار درونی پنهان حاضرند ساعت‌ها غذا نخورده، اجابت مزاج نداشته و کلمه‌ای با والدین و اعضای خانواده خود سخن نگویند اما از مقابل مانیتور حرکت نکنند.

به گفته ترکمندی، تمام فکر و ذکر معتادان چت‌روم در برآوردن آرزوهای خام خود و یافتن گم‌گشته‌ای ناشناس با چیدن انواع جملات تایپ شده در روم خلاصه می‌شود.

وی عنوان کرد: آماده شدن برای در اختیار گرفتن تالک و سخن گفتن در روم و یا پخش آهنگ دلخواه، ذهن کاربر را به خود مشغول می‌کند که در این حال باید پاسخگوی پیام‌های احتمالی نامناسب دیگران هم باشد.

مشاور اجتماعی فرماندار شهرستان بیجار خاطرنشان کرد: انتظار تقدیر حاضران یا ارسال آدمک‌هایی که دست‌زده و تشویق می‌کنند و یا بالعکس روبه‌رو شدن با انواع دشنام‌هایی که خواستار قطع یا تغییر آهنگ هستند، از جمله استرس‌هایی است که باید متحمل شوند.

وی اضافه کرد: مجموع موارد فوق منجر به ایجاد اضطراب شده و به ویژه اگر زمانی هم با دشنام سایرین روبه‌رو شود این فشار و اضطراب دو چندان خواهد شد.

ترکمندی ادامه داد: تاثیر منفی پیشنهادات جنسی بی‌ادبانه بعد از خروج از چت‌روم ذهن افراد خصوصا" نوجوانان را مشغول کرده و موجب نشخوارهای فکری مداوم خواهد شد که عواقب نامطلوبی را در رابطه با جهت‌دهی رفتارهای زودرس جنسی به دنبال دارد. 

این کارشناس علوم اجتماعی گفت: افراد معتاد به چت که در تجربه‌های اول با غرور کاذب اعلام می‌کنند که صرف برای تفریح و سرگرمی به صورت موقتی و با فواصل طولانی به روم آمده‌اند اکنون از اتلاف بیهوده وقت، شنیدن انواع دشنام‌ها، صرف هزینه، حقارت‌ها و به حساب نیامدن‌های خود رنج برده و مدام می‌خواهند جلب توجه کنند و دیگران آنها را تایید نمایند.

به گفته وی، در صورتی که کسی این فرد را تایید نکند یا واکنش منفی داشته باشد اولین اقدامشان گفتن کلمات و جملات زشت و فحاشی است که به یک عادت همیشگی تبدیل خواهد شد و ممکن است این عادت به محیط خانواده، بستگان و در میان همشهریان  نیز منتقل شود.

ترکمندی خاطرنشان کرد: شاید در آینده نه چندان دور با افزایش چت‌کنندگان یا مسنجرهای غربی مانند یاهو مسنجر و در روم‌های آنان، حتی در محیط مترو، داخل اتوبوس، کوچه، کلاس، بازار و غیره به وفور با این ناسزاها و عدم رعایت عفت کلام برخورد نماییم، گویی همه مردم  شرب‌خمر کرده یا قرص‌های روانگردان مصرف کرده و چشمشان بر حقایق بسته شده است.

وی افزود: متعاقب آن انواع  پرخاشگری و درگیری تن به تن، قتل و شکایت فزونی می‌یابد چراکه فرد به این وضعیت عادت کرده و تکنولوژی جدید وی را پرورده است و به او القا می‌شود که ارزش‌ها چیزی هستند که در فضای مجازی مشاهده می‌کنید نه آنچه که در مدارس و کتاب‌ها به شما آموزش داده شده و نه چیزی که یاد گرفته و مشاهده کرده‌اید.

مشاور فرماندار بیجار در امور اجتماعی تصریح کرد: انتقادی به توجیهات برخی کارشناسان، صاحبنظران یا افراد عادی چون والدین یا حتی چت‌کنندگان وارد است که طبق روال عادی سخنرانی و اظهار نظرات می‌گویند نحوه استفاده از یک شیء، برنامه، فن‌آوری، خدمات و غیره مهم است و این مثال نخ‌نما شده که چاقو را هم برای کشتن استفاده می‌کنند و هم برای پوست کندن میوه، را بارها برای محیط مجازی ذکر کرده و ادعا می‌کنند که اگر کسی استفاده خوب و درستی از چت داشته باشد فی‌الواقع مفید است.

وی یادآور شد: بر اساس پیشنهاد اکثر محققان و آسیب‌شناسان اجتماعی، به والدین توصیه می‌شود به هیچ وجه فرزندان خود را در استفاده طولانی از اینترنت و به ویژه چت‌کردن به حال خود رها نساخته و در حد امکان از ورود آنها به چت‌روم‌ها و عضویت در شبکه‌های اجتماعی خارجی جلوگیری کنند.

ترکمندی بیان داشت: آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان و آگاه‌سازی آنان از نتایج منفی و خطرات چت‌روم به زبان قابل فهم می‌تواند از یک فاجعه اخلاقی که به مراتب سنگین‌تر از عوارض اعتیاد به موادمخدر است، جلوگیری کند همچنین انجمن اولیای مدارس در قالب آموزش خانواده می‌توانند مطالب مفیدی را به اطلاع والدین برسانند.

وی در پایان گفت: بر اساس تجربه، در سطح دانشگاه‌ها تشکیل جلسات راهنمایی گروهی برای افرادی که از اعتیاد به چت‌کردن رنج می‌برند نتایج خوبی را به دنبال داشته که برای اثربخشی بیشتر بر برگزاری این جلسات توسط مشاوران و آسیب‌شناسان مجرب به شیوه مشارکت فعال تاکید می‌شود.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول