اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور استاندار فارس در امور عشایر:

زندگی عشایر نماد تولید ملی است

خبرگزاری فارس: مشاور استاندار فارس در امور عشایر گفت: زندگی عشایر به حق نماد تولید ملی و خودکفایی است و مسئولان نباید نقش جامعه عشایری را در تحقق شعار امسال فراموش کنند.

زندگی عشایر نماد تولید ملی است

امین‌الله قربانی کشکولی امروز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در شیراز گفت: با توجه به این‌که سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده، لازم است به نقش عشایر برای تحقق شعار امسال پرداخته شود.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر افزود: تولیدکنندگان و تولیدات آن‌ها باید حداقل چند ویژگی از جمله کیفیت مطلوب، قیمت مناسب، مفید بودن برای جامعه، داشتن توان رقابت با مشابه خارجی و داخلی، خلاقیت و نوآوری، جذابیت و زیبایی، خدمات پس از فروش مناسب، وجدان کاری و به کار بردن صداقت در تولید، در نظر گرفتن منافع ملی کشور در تولید و منطقی بودن مدت زمان بهره‌برداری را داشته باشند.

قربانی‌کشکولی اضافه کرد: حمایت از کار و سرمایه ایرانی در هر بعد که باشد، علمی، اقتصادی، پزشکی و غیره وظیفه دولت و مسئولان نظام است.

وی با اشاره به عوامل مؤثر در تحقق بخش دوم شعار سال 91 تصریح کرد: نظارت مقتدرانه، مدیریت مسئولانه و حمایت همه‌جانبه از پیش‌نیازهای موفقیت این طرح است.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر تصریح کرد: برای تحقق این هدف بزرگ، نیازمند کار فرهنگی هستیم و نخستین نقش در این زمینه را رسانه‌ها دارند که باید با کار عملی، فرهنگی، روانشناسانه و با کارشناسی عالمانه مردم را با فرایند تولید ملی آشتی دهند.

قربانی کشکولی با اشاره به ویژگی‌های فارس این استان را عشایرنشین برشمرد و گفت: هر چند تغییر و تحولات گسترده فرهنگی اجتماعی، روند زندگی عشایر و بسیاری از جوامع را تغییر داده و نمادهای غیرملی و غیرایرانی بر سنت‌های اجتماعی و فرهنگی غلبه کرده است، اما پوشش سنتی زنان روستایی و عشایری جنوب کشور حکایت از آن دارد که فرهنگ عشایری این منطقه یک فرهنگ غالب بوده و هم‌اکنون نیز این ادعا دور از واقعیت نیست و نوع پوشش زنان می‌تواند یک شاخص از گستره و تعلق جمعیت این استان به فرهنگ عشایری باشد.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر ادامه داد: آمار رسمی از تعداد عشایر اسکان یافته در شهرها و روستاها در دست نیست، اما درصد بالایی از شهرهای جنوب تا مرکزیت کشور عشایرنشین هستند و در این بین استان فارس به عشایری بودن و تنوع قومیت‌ها شهرت دارد.

قربانی‌کشکولی خاطرنشان کرد: طبق آخرین سرشماری رسمی کشور جمعیت عشایر سیار استان فارس حدود 150 هزار نفر است که 15 درصد عشایر سیار کل کشور را در خود جای داده و از این بابت قطب عشایری کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش نخست شعار سال 91 مربوط به تولیدکنندگان و بخش دوم وظیفه مسئولان است.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر گفت: جامعه عشایری بهترین شاخص تولید ملی است چرا که تولیدات و محصولات آن‌ها، تمام ویژگی‌های یک محصول عالی و با کیفیت را دارد.

قربانی‌کشکولی تصریح کرد: بخش نخست زندگی تمام عشایر به دام و بخش دوم به مرتع و علوفه وابسته است.

وی افزود: عشایر بهترین سازگاری و همراهی با طبیعت را دارند و برای بهره‌گیری بهتر از طبیعت، همراه با تغییرات آب و هوایی و شرایط جغرافیایی جا‌به‌‌جا می‌شوند.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر افزود: عشایر در بسیاری از موارد نیز نمی‌توانند بر طبیعت غلبه کرده و نیازهای دامی خود را تأمین کنند و مغلوب می‌شوند و نیاز به کمک و حمایت دارند.

قربانی‌کشکولی افزود: تنها سرمایه زندگی سنتی عشایر دام محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش و برنامه عشایر این است که نیازهای دامی خود را از طبیعت تأمین کنند و زمانی که طبیعت همراه و همگام با عشایر باشد از طریق تولیدات دامی بخش عمده‌ای از نیازهای خود و دیگران را تأمین می‌کنند.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر افزود: هنر تبدیل محصولات و تولیدات دامی به نیازهای غذایی و معیشتی، عشایر را از وابستگی به بیرون بی‌نیاز کرده است.

قربانی‌کشکولی افزود: دستان هنرمندانه عشایر، تولیدات متنوع و با کیفیت، زیبا و مورد نیاز خود و دیگر مردم را در راستای یک زندگی مناسب رقم می‌زند.

وی تصریح کرد: تمام عمر مردم عشایر در حال تولید و سازندگی می‌گذرد و از استراحت و تفریح خبری نیست.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر گفت: کودکان عشایر از نخستین روزهایی که قدم به زندگی می‌گذارند در تولید خانواده نقش دارند و همراه با تولید، کار و تلاش رشد می‌کنند.

وی اضافه کرد: محافظ و نگهبان اجناس و اموال مادی و ارزشی عشایر بانک‌ها و مراکز امنیتی و گاوصندوق‌ها نیستند بلکه خود آن‌ها هستند که روزها به چرا و شب‌ها به نگهبانی از اموال خود مشغولند.

قربانی‌کشکولی اضافه کرد: اگر عشایر، کل دام‌هایشان را بفروشند نمی‌توانند حتی یک زندگی معمولی را در یک شهر کوچک داشته باشند و در صورت انجام این‌کار، سرمایه، شغل و منبع درآمد دیگری ندارند و باید سربار جامعه شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ابعاد دیگری از زندگی عشایر پرداخت و گفت: در حالی‌ که در بسیاری از مشاغل و حتی در تولیدات کشاورزی، امکان انبار و نگهداری طولانی‌مدت محصولات وجود دارد اما برای عشایر این عمل مقدور نیست.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر تصریح کرد: در کشور این قدر که به بخش کشاورزی و دامپروری صنعتی توجه می‌شود، به دامداری سنتی، ارزشی داده نمی‌شود.

قربانی‌کشکولی تصریح کرد: به دلیل عدم حمایت از عشایر، عرضه اکثر محصولات و تولیدات عشایری به صورت خام و فرآوری نشده انجام می‌گیرد که از دسترنج آنها دیگران چند برابر سود می‌برند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات عشایر این است که هزینه دسترسی آنها به خدمات، کالا و محصولات بیشتر از جوامع شهری و روستایی است.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر در ادامه به نقش زنان در زندگی روزمره عشایری اشاره کرد و گفت: روز به روز تعداد دانش‌آموزان، دانشجویان، شاغلان و مسئولیت‌های زنان در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و زندگی شهری افزایش قابل توجه می‌یابد، اما زنان عشایری همچنان سنگین‌ترین بخش زندگی خود را بر دوش می‌کشند.

قربانی‌کشکولی افزود: از روند تغییرات و غلبه کمی و کیفی زنان بر مردان در جوامع شهری و روستایی، در جامعه همیشه مولد و کم‌توقع عشایر خبری نیست.

وی ادامه داد: زنان پرکار عشایر نقش کلیدی در کیفیت و رونق زندگی عشایر ایفا می‌کنند.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر اضافه کرد: زنان عشایر علاوه بر کارهای جاری و روزمره، خانه‌داری، همسرداری، بچه‌داری و حتی دامداری، با هنر و خلاقیت کم‌نظیر خود، محصولات و تولیدات دامی جالبی را به دست می‌آورند.

قربانی‌کشکولی به برخی از تولیدات زنان عشایر اشاره کرد و گفت: قالی، گلیم، جاجیم، گبه و ... که شهرت جهانی دارند، نمونه‌هایی از دسترنج کم‌نظیر و در برخی موارد حتی بی‌نظیر زنان فداکار عشایری بوده که پشتیبانی و حمایت از آنها بسیار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: امسال، سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" است، که بخش اول این شعار را عشایر قرن‌هاست که به خوبی و با هوشمندی تمام انجام می‌دهند.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر تصریح کرد: در بخش اول شعار، اگر کارشناسانه به موضوع تولید ملی پرداخته شود، تولیدات عشایر تمام شاخص‌ها و استانداردهای کیفیت را داراست.

قربانی‌کشکولی ادامه داد: در بخش دوم، این مسئولان هستند که باید برای حمایت از بهترین و کم‌توقع‌ترین تولیدکنندگان ملی، کمر همت بسته و آنها را یاری کنند.

وی تصریح کرد: زندگی عشایر سیار، مانند یک گل زیبا، خوشبو و کمیاب است که سریع باز می‌شود و سریع نیز می‌تواند پژمرده شود و این گل‌ها همیشه آماده بهره‌برداری هستند اما ظرفیت‌ها و ابزارهای موجود نمی‌تواند آن‌ها را به خوبی و آن‌گونه که شایسته است نگهداری کند و پرورش دهد، بنابراین باید سریع‌تر اقدام عملی کرد.

مشاور استاندار فارس در امور عشایر خاطرنشان کرد: راه‌اندازی یک کارگروه علمی و عملی قدرتمند و مسئولیت‌پذیر برای تحقق این شعار می‌تواند برای گام برداشتن راه را هموارتر کند.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول