اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

زلزله خسارت چندانی به بناهای تاریخی آذربایجان‌شرقی وارد نکرده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: زلزله به آثار تاریخی شهرستان‌های زلزله‌زده آسیب جدی وارد نکرده و تنها تعدادی از آثار تاریخی شهرستان اهر و ورزقان آسیب‌های 10 تا 30 درصدی دیده‌اند.

زلزله خسارت چندانی به بناهای تاریخی آذربایجان‌شرقی وارد نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان اهر و ورزقان دارای آثار تاریخی فراوانی از دوره‌های مختلف است که اکثر این بناها دچار آسیب جدی نشده‌اند.

محمدی اولویت اول تمام مردم و دستگاه‌های دولتی را رسیدگی به مسائل انسانی و ساماندهی به اوضاع افراد آسیب‌دیده و خانواده‌های داغدار دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از سامان یافتن نسبی خانواده‌های این سه شهرستان، استحکام‌بخشی و حفاظت از آثار تاریخی مناطق آسیب‌دیده را آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تیم‌های کارشناسی و یگان حفاظت سازمان برای بررسی میزان خسارات احتمالی وارد شده به ابنیه و آثار تاریخی این سه شهرستان به مناطق زلزله‌زده وارد شده‌اند، گفت: تعدادی از آثار تاریخی شهرستان اهر دچار آسیب‌هایی شده‌اند.

رئیس شورای فنی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی تشریح کرد: گنبدخانه مقبره شیخ شهاب‌الدین اهر (موزه ادب و عرفان) با آسیبی در حدود 20 تا 30 درصد و برش و شکافی در سقف، آسیب 10 تا 15 درصدی در کاروانسرای عباسی گویجه‌بل، آسیب 25 تا 30 درصدی در خانه دکتر قاسم‌خان اهری و فرو ریختن سقف چند مغازه در بازار تاریخی اهر فهرست آثار آسیب‌دیده از زلزله عصر روز شنبه را در شهرستان تشکیل می‌دهند.

وی گفت : خانه امیر ارشد در شهرستان ورزقان حدود 20 تا 25 درصد آسیب‌دیدگی دارد که شامل ترک‌هایی در دیوارها و سقف این بنا می‌شود. 

محمدی خاطرنشان کرد: اخبار تکمیلی پس از بازدید کامل آثار تاریخی توسط مدیران و کارشناسان سازمان به اطلاع خواهد رسید و همچنین به زودی و پس از حاصل آمدن آرامش و ثبات نسبی در مناطق زلزله‌زده، مرمت و حفاظت اضطراری از ابنیه و آثار تاریخی آسیب‌دیده آغاز خواهد شد.

وی همچنین با تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار و افراد صدمه‌دیده زلزله دیروز، یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز همانند تمام ارگان‌ها و نهادهای دولتی همگام با مردم نوع‌دوست آذربایجان‌شرقی برای یاری‌رسانی و ساماندهی به خانواده‌ها و مناطق آسیب‌دیده استان بسیج شده و به کمک این افراد می‌شتابند.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول