اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام:

604 نشریه فارسی در ISC نمایه می‌شوند/اخذ مجوز 3278 نشریه از وزارت ارشاد

خبرگزاری فارس: جعفر مهراد گفت: براساس آخرین آمار از شورای راهبری ISC، تعداد ۶۰۴ عنوان از نشریات معتبر فارسی که در بخش گزارش‌های استنادی ISC نمایه می‌شوند، دارای ضریب تاثیر است و در بررسی پرونده ارتقا هیئت علمی حائز اهمیت است.

604 نشریه فارسی در ISC نمایه می‌شوند/اخذ مجوز 3278 نشریه از وزارت ارشاد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه در سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری از دانشمندان و پژوهشگران ایران در عرصه‌های تولید علم انجام گرفته و هر سال بر تعداد تولید علم ایران افزوده می‌شود، گفت: طبق آخرین آمار تعداد 3278 عنوان نشریه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده است و از مجموع این مجلات حدود هزار عنوان نشریه اعتبار خود را از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت دریافت کرده‌اند.

وی گفت: بخش قابل توجهی از این مجلات توسط ISC نمایه می‌شود و بخشی دیگر نیز به نظام‌های بین‌المللی نمایه‌سازی ارسال می‌شود که در واقع نمایه‌شدن یک مجله در چندین نظام نه تنها مغایرتی ندارد، بلکه نشان‌دهنده ارزش و اعتبار نشریات است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  ادامه داد: براساس آخرین آمار که از شورای راهبری ISC گرفته شده است، تعداد 604 عنوان از نشریات معتبر فارسی که در بخش گزارش‌های استنادی ISC نمایه می‌شوند، دارای ضریب تاثیر است و همین بخشی از ISC است که در بررسی پرونده ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه از مجموع مجلات معتبر کشور در سال 2011 تنها 38 عنوان در ISI ضریب تاثیر دارند، گفت: این تعداد در سال‌های 2010 و 2009 به ترتیب 34 و 24 عنوان بود و تعداد مجلات دارای ضریب تاثیر ایران در ISI از سال 2000 تا سال 2005 هر سال 3 عنوان و در سال‌های 2006 و 2007 هر سال 6 عنوان و در سال 2008 تنها 9 عنوان بود.

مهراد با بیان اینکه اعضای هیئت علمی و هیئت‌های ممیزه در ارتباط با نمایه نشریات علمی ایران در ISI باید به بخش JCR که ضریب تاثیر نشریات را مشخص و معین می‌کند، مراجعه کنند، اظهار داشت: زیرا ورود نام یک نشریه در بخش Master Journal List ربطی به ضریب تاثیر مجله ندارد؛ هر چند که برخی از این نشریات ممکن است با اخذ ضریب تاثیر از بخش JCR در این قسمت نیز قابل مشاهده باشد و ضریب تاثیر مجلات نیز صرفا از طریق JCR مشخص می‌شود.

به گفته مهراد، حضور 38 عنوان از نشریات ایران در بخش JCR بسیار حائز اهمیت است و این نشریات و سردبیران آنها لازم است توسط کمیسیون نشریات معتبر وزرات علوم و وزرات بهداشت به صورت ویژه مورد تقدیر قرار گیرند.

وی در پایان از تشکیل شورای راهبری ISC در وزرات علوم خبر داد و گفت: در این شورا تعداد مجلات فارسی دارای ضریب تاثیر در بخش گزارش‌های استنادی نشریات (JCR) وابسته به ISC مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول