اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوضه آبخیز الگویی اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری:

مدیریت جامع در حوضه‌های آبخیز تنها راه برون رفت از خشکسالی است

خبرگزاری فارس: مدیر حوضه آبخیز الگویی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: تنها راه برون رفت از بحران حاکم بر عرصه‌های طبیعی کشور توجه جدی به مدیریت جامع در حوضه‌های آبخیز کشور است.

مدیریت جامع در حوضه‌های آبخیز تنها راه برون رفت از خشکسالی است

هومان خاکپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: بر اساس سیاست‌گذاری‌های جدید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای دستیابی به الگویی موفق و مناسب برای مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در هر استان، مقرر شد در هر استان یک حوضه آبخیز به عنوان حوضه الگویی تعیین شود و نتایج حاصل از مدیریت جامع بر آن حوضه به عنوان الگویی موفق به سایر حوضه‌های آبخیز استان تعمیم داده شود.

وی با بیان اینکه تمام حوضه‌های آبخیز استان که در محدوده حوضه آبخیز کارون بزرگ واقع شده بودند مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: در یک بررسی کارشناسی و جامع نگرانه، حوضه آبخیز شمس‌آباد دوراهان در شهرستان بروجن با تعداد 10 سامان عرفی مجزا و متشکل از بهره‌برداران محلی و دامداران روستایی و غیربومی (عشایری) تعیین و انتخاب شد.

خاکپور تنها راه برون رفت از بحران حاکم بر عرصه‌های طبیعی کشور را توجه جدی به مدیریت جامع در حوضه‌های آبخیز کشور عنوان کرد و افزود: در مدیریت جامع بر یک حوضه آبخیز، با انجام مطالعه و شناخت کامل از تمام چالش‌ها و فرصت‌های موجود، امید آن می‌رود که بتوان با به کارگیری ابزارهای برنامه‌ریزی و با تأکید جدی بر مدیریت مشارکتی بر مشکلات آن زیست بوم فائق آمد.

مدیر حوضه آبخیز الگویی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه مدیریت جامع بر حوضه آبخیز مستلزم داشتن شناختی جامع از وضعیت اقتصادی و معیشتی اهالی حوضه است، گفت: وابستگی معیشتی اجباری مازاد بر توان تولیدی این زیست بوم‌ها همواره به‌عنوان مهم‌ترین عامل تخریب سرزمین مطرح بوده است.

وی تصریح کرد: معیشت سنتی وابسته به عرصه‌های مرتعی و جنگلی و همچنین پایین بودن سطح درآمد اهالی آبخیز بستری تهدیدآمیز است که معضلاتی چون زراعت زیراشکوب جنگل، چرای مفرط و مازاد بر ظرفیت، قطع جنگل و استفاده از سوخت‌های هیزمی از آن نشأت می‌گیرند و نابودی پوشش گیاهی و آب و خاک حوضه‌های آبخیز را به دنبال خواهند داشت.

خاکپور با تأکید بر مشارکت جدی و فراگیر بهره‌برداران در مدیریت حوضه‌های آبخیز، گفت: بهره‌برداران هر یک از سامان‌های عرفی حوضه را مدیریت کرده و با ایجاد زمینه‌های اشتغال سازگار با توانمندی‌های اکولوژیکی حوضه ابتدا عوامل تخریب آب و خاک منطقه مهار شده تا به دنبال آن زمینه اجرای پروژه‌های احیا و تقویت پوشش گیاهی نیز فراهم شود.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول