اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل شیلات گلستان خبر داد

رهاسازی 18 میلیون قطعه بچه ماهی کلمه در گلستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات گلستان گفت: بیش از 18 میلیون قطعه بچه ماهی کلمه (تلاجی) در گلستان رهاسازی شد.

رهاسازی 18 میلیون قطعه بچه ماهی کلمه در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شیلات استان گلستان، علی‌اکبر پاسندی اظهار داشت: استان گلستان تنها مرکز تکثیر و پرورش ماهی کلمه (تلاجی) در کشور است که در امر تکثیر و رهاسازی ماهی کلمه فعالیت دارد.

وی تصریح کرد: ماهی کلمه در گذشته‌های دور یکی از اقتصادی‌ترین ذخایر دریای خزر را تشکیل می‌داد، ولی در سال‌های اخیر با از بین رفتن مناطق تخم‌ریزی، زاد و ولد آبزیان کاهش یافت.

مدیرکل شیلات گلستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر، تکثیر مصنوعی و رهاسازی بچه ماهیان به دریا است.

پاسندی افزود: ماهیان کلمه از جمله ماهیان رود کوچ هستند و نقش مهمی در عوامل اقتصادی از جمله اشتغال صیادان و تامین پروتئین و همچنین به عنوان چرخه غذایی ماهیان خاویاری محسوب می‌شوند.

وی به تکثیر و تولید بچه ماهی کلمه و رهاسازی این ماهی در دریا اشاره کرد و افزود: مراکز تکثیر استان با استفاده از مولدین دریایی به تعداد 4 هزار و 875 قطعه که از این تعداد 2 هزار و 25 قطعه ماهی ماده و یک هزار و 850 قطعه نر است به مدت چهار ماه در استخرهای خاکی به صورت نیمه‌طبیعی در سطح 22 هکتار تکثیر و پرورش‌ یافته است که به طور متوسط در هر هکتار حدود 819 هزار قطعه بچه ماهی و در نهایت بیش از 18 میلیون قطعه در پایان دوره پرورش در اوزان بیش از یک گرم تولید و در رودخانه منتهی به دریا (گرگانرود، قره‌سو) رهاسازی شده است.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: صید مولدین کلمه توسط بخش خصوصی (اتحادیه صیادان استان) انجام شده است به طوری که این مولدین با نظارت کارشناسان شیلات برای تکثیر به مراکز تحویل می‌شود.

پاسندی اضافه کرد: بزرگ‌ترین و تنها مرکز تکثیر و پرورش ماهی کلمه در کشور در استان گلستان قرار دارد که علاوه بر تکثیر بچه ماهی کلمه سایر گونه‌ها از قبیل ماهی کپور و سفید نیز در این مراکز تولید می‌شود.

انتهای پیام/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول